Cavitatie of iets anders?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Cavitatie of iets anders?

Berichtdoor Sergio » 30 Jan 2026, 11:10

https://imgur.com/a/Iar8LsI

Even kijken of deze link werkt.
Ik zie veel putjes en onregelmatigheden. Is dat cavitatie of mankeerde er iets aan de bescherming met anodes of is dit wel een normaal beeld? Op mijn vorige boten zag ik dit niet. Ik ben zoekende naar een leuke boot en deze zit in het groepje waar ik mij oriënteer, uiteraard zou ik nog gaan keuren bij aankoop.
Sergio

ligplaats:
info:

Re: Cavitatie of iets anders?

Berichtdoor Wolf1 » 30 Jan 2026, 12:35

Afbeelding
Ziet er uit als cavitatie, geen zinkstukken ? of magnesium op zoetwater.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sergio » 30 Jan 2026, 17:15

Ik dacht magnesium te zien Wolf. Is dit iets wat past bij de leeftijd of zou er iets moeten veranderen?
Sergio

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 30 Jan 2026, 17:28

is cavitatie niet eerder een gevolg dan een oorzaak van zo iets?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 30 Jan 2026, 17:31

Sergio schreef:Ik dacht magnesium te zien Wolf. Is dit iets wat past bij de leeftijd of zou er iets moeten veranderen?

Ziet er niet best uit !
Zitten die magnesium anodes in de buurt van de schroef, en zo ja, hoeveel, % raak je daar dan per jaar van kwijt ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sergio » 30 Jan 2026, 17:41

Niet in de buurt, er zitten er een paar onder, minder dan mijn vorige boten. Hoeveel procent ze kwijtraken, weet ik niet want nog niet mijn schip. Ik zie wel dat de anodes werken, maar zag ook deze schroef en schroefas afdichting en dop. Ik hoopte op geruststellende woorden : :lol:
Sergio

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 30 Jan 2026, 17:51

is toch de bedoeling dat de schroef de anodes opvreet ipv andersom?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Sergio » 31 Jan 2026, 09:06

Kan het ook een gevolg zijn van geen scheidingstrafo en wel een walstroom aansluiting? Ik wil dit er iig wel laten monteren als ik tot aankoop zou overgaan. Had dat op al mijn boten.
Sergio

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 31 Jan 2026, 10:23

Sergio schreef:Kan het ook een gevolg zijn van geen scheidingstrafo en wel een walstroom aansluiting? Ik wil dit er iig wel laten monteren als ik tot aankoop zou overgaan. Had dat op al mijn boten.

Als dit van de walstroom afkomstig is dan is dat galvanische corrosie en geen cavitatie. Dat zijn twee verschillende dingen. Wanneer je last hebt van galvanische corrosie dan moet je op de rest van de boot kale plekken zien. Wanneer je een boot met zulke plekken uit het water haalt zijn ze het eerste uur zo blank als een vroegere gulden. Daarna begint het dan bruin uit te slaan (roest). Wanneer je twijfels hebt maar toch zo'n boot wil kopen dan zou ik er eerst een jachtexpert bijhalen voordat je tot daadwerkelijke koop over gaat. Met name galvanische corrosie kan je voor heel veel kosten plaatsen en zelfs een boot volledig waardeloos maken.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sergio » 31 Jan 2026, 10:32

Ik ken het het verschil inderdaad, ik dacht aan cavitatie en dit als tweede optie. De rest van het schip zien er ogenschijnlijk goed uit.

Dank voor je reactie trouwens. Ik dacht echter wel dat een schip nooit over de gehele linie zwakke punten vertoont toch, eerder op sommige plekken. Met een stalen boot zijn deze doorgaans wel op te lossen met wal lasplaatjes. Sowieso zou ik een vlak meting doen.
Sergio

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen