Kajuit lakken met of zonder beslag

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Kajuit lakken met of zonder beslag

Berichtdoor Sergio » 23 Jan 2026, 18:53

Voor wat betreft 2 componenten lakken, titel zegt het al. Een kajuit lakken met aluminium ramen/ beslag verwijderen en lakken, of netjes afplakken en lakken?

Mijn voorkeur is alles verwijderen, maar hoor ook veel mensen zeggen dat als het eens goed is behandeld, afplakken prima is. Ook omdat er dan minder kans op lekkage is van met name de ramen. Ik ben behalve advies van de prof ook nieuwsgierig naar ervaringen.

Ook of mensen ervaring hebben met 2 comp spuiten?
Sergio

ligplaats:
info:

Re: Kajuit lakken met of zonder beslag

Berichtdoor pascall » 24 Jan 2026, 04:52

Wij plakken alles af of er moeten twijfels zijn dat er roest achter zit (stalen boot).
Geen ervaring met spuitwerk met 2K lak, wel met handmatig opbrengen waarmee het spuitwerk wordt benaderd of zelf gelijke resultaten mee worden behaald.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sergio » 24 Jan 2026, 12:59

Dank voor je reactie Pascal.
Sergio

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 24 Jan 2026, 14:52

Ik heb twee jaar geleden ook 9 ramen afgeplakt en de IJssel roomwit twee componenten de hele kajuit geschilderd. Roller en kwast.
Prima gelukt, met het betere afplakband maar te lang laten zitten (3 dagen) het was een hell of job omdat er vanaf te pielen en krabben.
Het plakband hard uit met de 2K lak en breekt snel in kleine stukjes bij eraf halen. Gelijk weghalen na schilderen!
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen