Isolatie motorruimte

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Isolatie motorruimte

Berichtdoor Keesl » 22 Nov 2025, 19:34

L.s,

Om de geluidsisolatie van de motorruimte te verbeteren wil ik platen Merfocel GW op de bestaande isolatie lijmen. Nu heb ik geen idee waarvan de bestaande isolatie gemaakt is. Ik kan alleen zeggen dat het zwarte schuimplaten van 3cm dikte zijn.

Wat is jullie advies, er gewoon overheen lijmen of oude platen verwijderen en opnieuw opbouwen ?

Zelf denk ik eroverheen aanbrengen omdat de oude isolatie er nog goed uitziet. En verwacht dat hierdoor een extra geluidsisolatie is.

Met belangstelling kijk ik uit naar de reacties.

M.vr.gr.

Kees
Keesl

ligplaats: Geen
info:

Re: Isolatie motorruimte

Berichtdoor pascall » 23 Nov 2025, 05:03

ik zou een proefstukje doen.
Als de oude isolatie nog intact is, zoals je schrijft, zou ik een stukje eerst goed ontvetten en dan de isolatie aanbrengen.
Laat het een paar dagen met rust en kijk dan eens hoe de hechting, zit het goed vast zou ik het wel aandurven.
Opzicht is het best een goed idee lijkt mij, er zijn isolatieplaten die uit meerdere, verschillende lagen onderling verlijmt zijn dus.....

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Keesl » 24 Nov 2025, 10:44

Bedankt voor je reactie Pascal, ik ga de huidige isolatie platen vetvrij maken en hier overheen de nieuwe lijmen. Net zoals jij voorstelt. Het zijn een aantal luiken dus die kan ik in de garage aanpakken. Maar eerst even een stukje proberen om te zien of de lijm de oude platen niet aantast.

M.vr.gr.

Kees
Keesl

info:

Berichtdoor Amersfow » 24 Nov 2025, 17:16

Ik heb slechte ervaring met geplakte isolatie platen. Op den duur komen alle "hangende" los. Dus met schroeven en ruime ringen vastzetten werkt imho beter.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 24 Nov 2025, 19:30

Keesl schreef:Om de geluidsisolatie van de motorruimte te verbeteren wil ik platen Merfocel GW op de bestaande isolatie lijmen. Nu heb ik geen idee waarvan de bestaande isolatie gemaakt is. Ik kan alleen zeggen dat het zwarte schuimplaten van 3cm dikte zijn.
M.vr.gr. Kees

Kees, geloof niet zo erg in je isolatie plannen, zou graag een fotootje willen zien, van de bestaande motor fundatie ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Keesl » 24 Nov 2025, 21:36

Wolf1, foto komt eraan. Geef mij even een paar dagen de tijd om ze te nemen. De oude isolatie zit er sinds 2003 in, is gelijmd en visueel nog in prima conditie. Afgelopen zomer is de motor gewisseld en ook de motorsteunen. Er zijn nog genoeg gaten waarlangs het geluid de stuurhut binnen lekt.
De oude motor was een Thornycroft T154, deze is vervangen door een Mitsubishi S4S. Het geluidsniveau is met de nieuwe motor al een stuk lager. Maar nu ik toch bezig ben wil ik proberen deze nog verder te verlagen.

Verwacht dit eind deze week te doen.

M.vr.gr.

Kees
Keesl

info:

Berichtdoor pascall » 25 Nov 2025, 06:18

Keesl schreef:Wolf1, foto komt eraan. Geef mij even een paar dagen de tijd om ze te nemen. De oude isolatie zit er sinds 2003 in, is gelijmd en visueel nog in prima conditie. Afgelopen zomer is de motor gewisseld en ook de motorsteunen. Er zijn nog genoeg gaten waarlangs het geluid de stuurhut binnen lekt.
De oude motor was een Thornycroft T154, deze is vervangen door een Mitsubishi S4S. Het geluidsniveau is met de nieuwe motor al een stuk lager. Maar nu ik toch bezig ben wil ik proberen deze nog verder te verlagen.

Verwacht dit eind deze week te doen.

M.vr.gr.

Kees

Kees, misschien is het verstandig om eerste de geluidslekken te dichten, mogelijk heb je dan al het gewenste resultaat bereikt.
Er is zeer weinig voornodig om een prefect uitgevoerde geïsoleerde ruimte om zeep te helpen door een klein geluidslek.
Heb je vooraf een geluidmeting gedaan?
Het is verstandig om dit te doen, dan kan je meten wat het resultaat heeft opgebracht bij verschillende aanpassingen.
Meten kan je prima doen op je telefoon, app is gratis te downloaden, meting kan mogelijk afwijken van een originele geluidsmeter maar dat is niet relevant, het gaat er om dat je een referentiepunt hebt.
Meet altijd in de zelfde omstandigheden en plaats.

Wolf1 verwijst naar de fundatie, ook daar is veel te winnen wat geluid betreft, maar vergt een behoorlijke ingreep om aan te passen indien nodig, je foto’s zullen het vertellen.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Keesl » 25 Nov 2025, 12:57

Inderdaad Pascal, dat geluid "kruipt" door de kleinste gaatjes, dit weekeinde ga ik foto's nemen en eens kritisch kijken waar er openingen zijn. De grootste opening is nu het stuurconsole, dus die moet ik afstoppen. Verder verwacht ik er nog wel een paar te vinden. Ook de fundatie goed controleren op eventueel contact geluid.

Foto's komen eraan, meerdere ogen zien vaak meer dan ik alleen. Ook een goede tip van jou om een geluidsmeting voor en na de werkzaamheden te doen. Een vergelijk in decibellen zegt vaak meer dan op het gehoor.

M.vr.gr.

Kees
Keesl

info:

Berichtdoor ErikH2 » 25 Nov 2025, 17:06

Contactgeluid via de morsekabels is ook een leuke. Verder vraag ik me af hoe je de doorvoer motorkist - schroefas geluidsdicht zou kunnen krijgen.

Gr.

Erik
ErikH2

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 25 Nov 2025, 18:25

ErikH2 schreef:Contactgeluid via de morsekabels is ook een leuke. Verder vraag ik me af hoe je de doorvoer motorkist - schroefas geluidsdicht zou kunnen krijgen.

Gr.

Erik

Dat is op zich niet zo moeilijk, ooit gedaan bij een Pikmeer met een verbluffend resultaat.
Een koker gemaakt over de schroefas bevestigd aan de motorkist.
In de koker een labyrint gemaakt van drie schotten bekleed met isolatie in de vorm van een U, deze om en om in de koker geplaatst om de schroefas.
Via deze weg werd ook de lucht aangezogen, twee vliegen in een klap.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen