Bezichtiging 55 m Vrachtschip

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Bezichtiging 55 m Vrachtschip

Berichtdoor Amersfow » 23 Dec 2013, 10:14

Een vriend van mijn zoon heeft een 55 m vrachtschip uit 1959. Pas heb ik deze bezichtigd en hierbij wat leuke gegevens hierover.

De boot is ongeladen heel hoog. Hij kan het ruim vol water ballasten. Dan staat wel de keuken (onder de stuurhut) onder water. Met zijn laarzen aan kan hij dan naar het gasstel waden. Met een keurige valreep kom je aan boord. Op de voorpunt 2 ankers, met elektromotor bedient. Hiermee kan hij ook de luiken dichttrekken (dan gebruikt hij de verhaalkop). De elektromotoren zijn allemaal 230v, dus geen krachtstroom aan boord. Hij heeft nu 1 accu set aan boord (met omvormer en lader). Voor de 220 en boordnet komt er een set nieuwe accu’s aan boord die beter tegen ontladen kunnen. Het boordnet is (natuurlijk) 24v.

In de voorroef is een aantal slaapkamers. Via een trap kom je in de motorruimte van de boegschroef. Hier staan een 100+ pk DAF. Met een straalbuis kan hij de stuwkracht sturen. Er zit geen koppeling tussen.
Hier staat ook een 3 cil. Lister generator, vlgns. mij levert die 24V. Ook een pomp.

Dan naar achteren. De stuurhut is laag; ~1.80 cm. Wel mooi mahonie allemaal. En dubbel glas! Geen slingerruit, gewoon 1 ruitenwisser. De stuurhut heeft een pet, dus dat gaat prima. Je hebt wel heel beperkt zicht zeg, met zo’n 50 meter boot voor je!
De besturing gaat met een pookje. En er zit een 2e (en ik dacht ook een 3e!) stuurinstallatie op. Als de eerste uitvalt neemt de 2e het over. Hiervoor zit een aparte dynamo op de motoren. Wellicht dus helemaal gescheiden en dubbel uitgevoerd.

De hoofdbesturing zal wel iets automatisch doen. Als je m op recht vooruit zet, vaart hij exact recht. Hij zal dus automatisch corrigeren. Roeruitslag tot bijna 90gr, en dat heeft hij ook nodig! 2 meters, 1 voor daadwerkelijke roeruitslag en de 2e voor het aantal graden dat de kop omgaat.

4(!) marifoons! Er staan er altijd 2 aan, 1 voor bruggen sluizen, andere op navigatiekanaal (oid).

Op de computer mooi programma AlphaChart River. Dat laat, naast de kaart, ook alle (vracht)schepen zien met hun naam (en andere gegevens). Goed te gebruiken naast de radar.

CV verwarming, en grote airco. Als woning heeft hij onder de stuurhut een ruime keuken. Dan achter de stuurhut een 2 persoons slaapkamer en badkamer met ligbad. Dan grote woonkamer. En achterin nog 2 slaapkamers. Best een ruime woning.

Voor de voorstuwing zijn er 2 diesels. 1 originele GM Detroit, V6. En een wat nieuwere Caterpillar, 6 in lijn. Ben ff vergeten hoeveel pk’s, maar ieg veel te veel. Het zou veel lichter kunnen. Max snelheid ligt niet zo hoog voor deze lengte, 19,5 km/u. Boot is gebouwd voor vracht en niet voor snelheid. Het water loopt ook niet mooi weg van het achterschip; “een rotzooitje.” Wellicht door de 2 verschillende motoren, en schroeven die beide dezelfde kant op draaien, dat hoort eigenlijk tegengesteld. Ze worden gekoeld door een beunkoeler (1 per motor). Vanuit de beun loopt een pijp naar het ruim, hiermee kan hij ballast laden. Daar zit geen beveiliging op, dus wel ff opletten en op tijd dicht zetten.

Op de dieseltanken zit een peilglas. Te meten door de kraan onderin de peilbuis in te drukken. Dus als de buis breekt, loopt niet de hele tank leeg. Aan beide zijden staan de manshoge tanken. Geen dagtank.
Als de motor gestart wordt moet een visueel en akoestisch alarm gegeven worden in de motorruimte, er gaat naast de toeter dan ook een zwaailicht aan.
Zijn verbruik: in een jaar 111.6 m3 gaslolie verstookt, 626 liter smeerolie vervuild en 442 kg schroefasvet verbruikt.

De boot uit ’59 is half geklonken en half gelast. Net in de overgangsfase.

Prachtig om zo’n boot eens te bekijken. In de loop van de tijd is de oorspronkelijke techniek overal aangepast en is bijgebouwd. Om het allemaal te onderhouden is heel wat tijd nodig. Ze varen met zijn tweeën, dus ‘m weer helemaal tiptop krijgen is een meerjarenplan.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Bezichtiging 55 m Vrachtschip

Berichtdoor Amersfow » 23 Dec 2013, 11:35

Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten