Schroefas slipt door bij aansluiting homokineet

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Schroefas slipt door bij aansluiting homokineet

Berichtdoor Renegade » 19 Mei 2025, 16:05

heuvels schreef:Als de flens los zit en je slaat achteruit dan heb je de kans dat de as er uit floept en de schroef tegen het roerblad blokkeert. Het motorblok merkt daar weinig van.

Dan ga jij er dus vanuit dat het gedeelte van de as waar deze (nu) niet geborgd is , het gedeelte is waar de schroef aan zit ,en het gedeelte waar de rubberen mof aan zit ,naar de kk gaat.
Maar is dat dan in werkelijkheid ook het geval?

Een betere overzichtsfoto kan staven dat dat het geval is.

Als de huidige kapotte klemflens van de het gedeelte is van de schroefas zelf ,dan zou het met dit https://www.avamarine.nl/product/omm-kl ... tot-50-mm/ onderdeel op te lossen moeten zijn,indien de schroefas niet te veel is afgedraaid.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 19 Mei 2025, 18:45

Renegade schreef:Als de huidige kapotte klemflens van de het gedeelte is van de schroefas zelf ,dan zou het met dit https://www.avamarine.nl/product/omm-kl ... tot-50-mm/ onderdeel op te lossen moeten zijn,indien de schroefas niet te veel is afgedraaid.

Dat gaat alleen maar werken als de as volledig gaaf is. En dat is hij naar verwachting al niet meer. Dan zou hij in een draaibank naar de eerstvolgende beschikbare kleinere diameter afgedraaid moeten worden. Maar als de as toch in een draaibank gaat kan je er ook een conus aan laten draaien. Dat is de enige goede verbinding op deze plaats.
Als er toch gekozen moet worden voor een klemverbinding zou ik altijd kiezen voor een klemverbinding met een conus zoals Vetus en Centa dat hebben. Ik weet alleen niet of die aan zo'n homokineet gemonteerd kunnen worden. Dat soort klemkoppelingen zijn in elk geval veel beter en sterker dan de klemkoppeling in de hier aangehaalde link. Met zo'n conische klembus moet de as ook helemaal gaaf zijn, maar je doet veel meer klemkracht en ook beter verdeeld over 360 graden rondom de as.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Turtuga » 20 Mei 2025, 17:39

Dank voor jullie oplossingen, zodra ik weer aan de as kan werken geef ik een update.
Ik lag op de grond aan de as te werken en krak zei de rib.
Ach zelfs een oude Marinier is niet meer wat hij geweest is.
Maar dank voor de tips, ik ga alles nog een keer na en zal met een micrometer de as opmeten op slijtage.

Remke.
Turtuga

ligplaats: Drachten
info: Hoekstra kruizer, motor Yanmar 2gm20

Berichtdoor SimondeDanser » 20 Mei 2025, 17:56

Ja, als het lijf niet wil is een schroefas maar bijzaak. Beterschap!
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 21 Mei 2025, 12:54

SimondeDanser schreef:Dat gaat alleen maar werken als de as volledig gaaf is.

En dan nog niet !
Denk eens na wat er gebeurd als je de 2 klembouten aandraait ?
De naaf van de flens moet vervormen, dat zal ook wel gebeuren maar niet verder, als dat het uiteinde de as raakt !
Het zou nog iets kunnen worden als de halve naaf langs de vlens doorgezaagd wordt. (dan is de koppeling in 2 delen)
Maar het blijft knoeien, zolang het geen conische spanbus of as is.
En ziek of misselijk, wanneer hij nog instaat is op de forum te vertellen dat het allemaal te zwaar voor hem is, kan ook een marinier, net als wat ik doe, antwoorden op vragen ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen