Pagina 3 van 4

Re: Op welke hoogte de zalingen?

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2021, 21:51
door pascall
Stukje uit de praktijk, draaien net de Noord op, komende van de Lek.
kilometer aan je SB zijde is een haven, kom ff niet op de naam, binnenschipper meld op de marifoon, ...... komt de haven van..... uit en gaat in de opvaart is er nog opvaart?
Ik meld, opvaart is vrij.
Binnenschipper, oké, maar zie nog een AIs in de opvaart beneden de haven, met de naam Passi?
ik, oké, daar spreekt u mee, dus gepasseerd.
Schipper, oké, het nadeel van een klasse B transponder, maar bedankt.

Dus soms hobbelt het virtuele scheepje achter de werkelijkheid aan, in dit geval zo'n 200 meter.
Komt omdat een klasse B transponder mindere keren per minuut uitzend als een klasse A transponder.

Mvg,

Pascal.

Re: Op welke hoogte de zalingen?

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2021, 21:56
door bas
Niet helemaal. AIS B zendt sowieso al minder vaak en met minder vermogen uit dan een AIS A. Daarbij hebben transponders een bepaalde capaciteit wat ze aan data kunnen verwerken waarbij een signaal van een AIS A altijd prioriteit krijgt boven dat van een AIS B. Grof gezegd moet de AIS B dus maar even wachten tot er een plekje vrij komt en dat kan voor vertragingen in de weergaves zorgen.

Re: Op welke hoogte de zalingen?

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2021, 21:59
door bas
Net ff langs elkaar heen aan het posten :lol:

Mooi praktijk voorbeeld waarbij je ziet dat AIS B nog wel is af kan gaan wijken omdat er heel veel AIS A verkeer is rondom Dordt.

Re: Op welke hoogte de zalingen?

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2021, 22:03
door pascall
Waar je het ook goed op kunt zien is de radar.
Over de echo van een boot op het radarscherm kan je de AIS projecteren.
De echo van het scheepje verplaats zich vloeien terwijl de AIS in sprongen volgt, bij aan klasse A transponder is dat nihil.

Mvg,

Pascal.

Re: Op welke hoogte de zalingen?

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2021, 22:04
door pascall
bas schreef:Net ff langs elkaar heen aan het posten :lol:

Mooi praktijk voorbeeld waarbij je ziet dat AIS B nog wel is af kan gaan wijken omdat er heel veel AIS A verkeer is rondom Dordt.


:D :D :D

Re: Op welke hoogte de zalingen?

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2021, 13:57
door aadbloem
Duidelijk en bedankt voor de toelichting Pascal en Bas. class B AIS moet (langer) wachten op een vrij slot in een van beide kanalen. Daarom zie je het bij grote drukte in sprongen over je scherm gaan. Het lijkt er dan op dat een class B AIS boot nog op de oude plek is, de plek van het meest recent ontvangen signaal. Het zal niet zo zijn dat een class B bericht oude GPS informatie verzendt. Tijdens het wachten op een een vrij slot wordt wel de GPS informatie doorlopend aangepast en op het moment van verzenden komt wel de juiste positie mee. Dat veroorzaakt het beeld van de sprongen. Dat zal zeker een rol spelen in de onwijs drukke sectoren Rotterdam en Dordt.

Re: Op welke hoogte de zalingen?

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2021, 14:03
door quichot
Voor wat het waard is: mijn TX-symbooltje licht maar af en toe op. Dus tot het weer oplicht, nemen anderen mijn positie waar vanwaar de transponder de laatste TX uitzond. Dus vertraagd.
Wat mij daarbij wel is opgevallen is dat die intervallen korter worden naarmate er meer schepen in de buurt zijn. Varend over heel stille kanaaltjes bekroop mij wel eens het gevoel dat de TX-functie niet meer werkte, zo lang werden dan af en toe de intervallen.

Maar nu weer terug naar de zalingen!

Re: Op welke hoogte de zalingen?

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2021, 19:30
door kajoe
tja een a klasse is stukken sneller en zuiverde ,ook meer mogelijkheden maar ja tig duurder en dan komt de vraag heb je dat er voor over als je het maar een paar maanden of weken gebruikt en is het nodig ?? voor de veiligheid en daar schort nog wel eens wat aan ,probeer gewoon zo veel mogelijk iets buiten het vaarwater te varen of stijf aan je stuurboords wal ,ik zie heel vaak bootjes midden vaarwater varen .
maar goed het is een leuk speeltje en hulpmiddel .
ook zie ik soms bootjes met bergen luxe navigatie apparatuur maar kunnen er niet mee omgaan .
maar ik zal het niet afraden maar blijf wel visueel varen inplaats van alleen maar op een schermpje te varen .

Re: Op welke hoogte de zalingen?

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2021, 11:01
door quichot
kajoe schreef:tja een a klasse is stukken sneller en zuiverde ,ook meer mogelijkheden maar ja tig duurder en dan komt de vraag heb je dat er voor over als je het maar een paar maanden of weken gebruikt en is het nodig ??

Kajoe, ik heb zo'n A-klasse transponder. Niet als speeltje, maar omdat het voor ons scheepje (Jonge Willem langer dan 20 mtr) verplicht is. Dus daar heeft die vertraging niks mee te maken.

Re: Op welke hoogte de zalingen?

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2021, 11:22
door aadbloem
kajoe schreef:ook zie ik soms bootjes met bergen luxe navigatie apparatuur maar kunnen er niet mee omgaan .

Ach, in de loop der tijd wordt navigatie-apparatuur steeds meer gebruikt, men raakt meer gewend aan deze hulpmiddelen.
Ik herinner mij nog in de jaren 70 en 80 toen marifoon zo'n beetje voor het eerst in jachten kwam, de marifoon binnen zat terwijl er boven aan dek gestuurd werd. De marifoon kwam in zwang omdat je ermee naar het thuisfront kon bellen via Scheveningen Radio. Tijdens de vaart stond de marifoon gewoon uit. Dat is al een heel stuk verbeterd. Ook de komst van die mini-marifoontjes levert wat verbetering op alhoewel continue uitluisteren zoals regels aangeven zie je ook niet altijd gebeuren, pas bij het kunstwerk krijgt zo'n speeltje de aandacht en na passage naar kanaal 10 is nog niet bij iedere schipper gewoon.
:o