Pagina 2 van 3

Re: morse kabel weer lopend maken

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012, 22:47
door vuuren1
Harini schreef:neem een sterke flexibele slang en schuif deze over het begin of eindstuk van je stuurkabel.
Zorg dat er 15 cm slang vrij blijft.
Zet hem aan de opgeschoven kant vast met een goede slangklem op de buitenkabel.
Neem staartolie (olie 90), dat is dik en toch vloeibaar.
Giet dit in de 15 cm vrije slang ruimte.
Neem een platbektang en knijp het einde van de slang zeer stevig samen.
Ga nu de slang met de tang oprollen.
Je perst de dikke olie nu tussen de binnen en buitenkabel.

Lukt het niet om de kabel gangbaar te krijgen op deze wijze, moet je hem afschrijven.


Een inventief idee en wellicht werkt het ook nog.
Ik zou het nu niet doen omdat het te koud is voor die nogal dikke olie.
De 15 cm vertegenwoordigt een bepaald volume; ik zou zeggen -totdat de olie er aan de andere kant uitkomt-.

Denk er wel aan dat een kabel die al een poosje zwaar heeft gelopen ook mechanisch beschadigd kan zijn en hier of daar los kan schieten, breken o.i.d.
Een nieuwe kabel zou bij deze luxe hobby te betalen moeten zijn..
Er bestaan al een poos low-friction kabels die wel licht lopen (ook in kortere bochten).
Dat werkt perfect, alsof je hydraulisch schakelt.

Re: morse kabel weer lopend maken

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012, 23:27
door reijmerink
lui, ik vind het idee van hanini helemaal geweldig,,als een conserven blikje met olievoorraad gewoon oprollen....grtn reijmerink

Re: morse kabel weer lopend maken

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2012, 01:41
door Wim Niessen
Dit soort discussies begrijp ik echt niet. Een bedieningskabel is - lijkt mij - een redelijk belangrijkl attrubuut op je boot. Ga je dan voor pak weg drie of vier tientjes lopen tobben met alle onzekerheden en risico's van dien?

Re: morse kabel weer lopend maken

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2012, 02:15
door reijmerink
kom op he...slechts een 30 footer met haven in/uit en stroeve bediening....is dit hier alleen maar voor motorboaters ?grtn reijmerink

Re: morse kabel weer lopend maken

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2012, 00:21
door vuuren1
Wim Niessen schreef:Dit soort discussies begrijp ik echt niet. Een bedieningskabel is - lijkt mij - een redelijk belangrijkl attrubuut op je boot. Ga je dan voor pak weg drie of vier tientjes lopen tobben met alle onzekerheden en risico's van dien?


Mee eens Wim,

Maar als het nog enige kans van slagen heeft mogen we de vraagsteller dit niet ontnemen.
Waarschuwen mag altijd..
Alsmaar verkondigen dat iedereen (ook na >35 dienstjaren) iets wellicht beter kan vernieuwen levert immers vaak commentaar op.

Ik weet inmiddels dat jij dat anders aanpakt (en ook de mogelijkheden hebt), maar veelal dromen mensen opvallend impulsief en romantisch over oude schepen waarbij het allemaal blijft duren.
Alsof het realistisch is dat we een taxibedrijf kunnen beginnen met gebruikte auto's uit 1980...

Re: morse kabel weer lopend maken

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2012, 08:36
door gast
vuuren1 schreef:
Wim Niessen schreef:Dit soort discussies begrijp ik echt niet. Een bedieningskabel is - lijkt mij - een redelijk belangrijkl attrubuut op je boot. Ga je dan voor pak weg drie of vier tientjes lopen tobben met alle onzekerheden en risico's van dien?


Mee eens Wim,

Maar als het nog enige kans van slagen heeft mogen we de vraagsteller dit niet ontnemen.
Waarschuwen mag altijd..
Alsmaar verkondigen dat iedereen (ook na >35 dienstjaren) iets wellicht beter kan vernieuwen levert immers vaak commentaar op.

Ik weet inmiddels dat jij dat anders aanpakt (en ook de mogelijkheden hebt), maar veelal dromen mensen opvallend impulsief en romantisch over oude schepen waarbij het allemaal blijft duren.
Alsof het realistisch is dat we een taxibedrijf kunnen beginnen met gebruikte auto's uit 1980...[/quote]

Bij Ter Apel in de buurt zit een man en die is een taxibedrijf begonnen (al een tijdje)met enkele belastingvrije W124 Mercedessen.

Re: morse kabel weer lopend maken

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2012, 09:17
door Bejakruiser
chaea schreef:Bij Ter Apel in de buurt zit een man en die is een taxibedrijf begonnen (al een tijdje)met enkele belastingvrije W124 Mercedessen.


Dat hoort echt niet te kunnen. Dat ze daar maar eens wat wetten voor verzinnen want dat kan echt niet.

Re: morse kabel weer lopend maken

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2012, 10:38
door buldog
Maakt voor een taxibedrijf niets uit ,zij betalen immers nooit bpm .
Er zijn meerder taxibedrijven die met nostalgische taxi rijden o.a de oude Londense taxi,s en de blok en geelband taxi,s u.s.a.
Qua bedrijfsvoering is dit veel duurder om deze voertuigen rijdend te houden ,als elke 5 jaar nieuw en de bpm en btw terugkrijgen.
Dit alles natuurlijk als je er voldoende werk voor hebt.
Henk

Re: morse kabel weer lopend maken

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2012, 10:54
door Klaas
en daarbij als ze heel mooi onderhouden worden en verder aan de eisen van de wvw voldoen, is er toch niets mis mee. er zijn mensen welke er in willen trouwen. :)

Re: morse kabel weer lopend maken

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2012, 17:41
door Bejakruiser
Een taxi rijdt over het algemeen erg veel. En een nieuwe Mercedes is een stuk schooner dan zo'n oud geval. Wij als bedrijf moeten aan allerlei milieu eisen voldoen waarom hun dan niet?