SimondeDanser schreef:In mijn boot zitten rvs kogelkranen op de buitenboordaansluitingen.De afsluiters zien eruit alsof ze gisteren uit de winkel zijn gekomen en ze draaien nog soepel.
Ik ben wel altijd een beetje bang dat zo'n afsluiter bij strenge vorst een keer kapot vriest. Daarom houd ik de ruimte waarin ze zitten in de winter vorstvrij.
Goede RVS kranen die in teflon pakkingen draaien,blijven altijd soepel draaien.
Wat vorst betreft ,kan een RVS kogelkraan ook wel kapot vriezen.
Het voordeel in boten is ,is dat de kraan altijd onder het waterniveau zit,en waar water onder het ijs zit ,is de temperatuur nog boven nul.
Maar als de ijslaag dikker wordt en de kraan bereikt ,wordt het kritiek.
Ik zou bij vervanging daarom ook zeker Trudesign overwegen. Deze hebben t.o.v. metalen afsluiters het grote voordeel dat ze bestand zijn tegen vorst en niet kapot vriezen, althans dat claimt Trudesign.
Succes ermee.
Dat claimt Trudesign niet.
Trudesign claimt dat ze ten allen tijde werken bij temperaturen van -40 tot +80 graden.
Dat is wat anders dan " kapot vriezen".
https://www.trudesign.nz/marine/product ... ball-valve
En op @Wolf1 zijn uitspraak dat RVS kranen niet kapot vriezen, zou ik maar niet op bouwen,want niet alles heeft de kwaliteit van een Fort Vale valve.
Dat van goedkope RVS pisbakkenstaal gemaakten vriest net zo snel kapot als van brons,wat ik al helemaal niet als kogelkraan zou nemen. Een bronzen schuifafsluiter is beter .
Het mooiste zou zijn,een RVS butterfly valve ,daar kan geen water in blijven staan dat opgesloten wordt,zoals bij een kogelkraan.