Sergio schrijft: “Ik zie veel putjes en onregelmatigheden.“
Ik kan het op de foto niet goed zien. Zo op het oog ziet de schroef er wat verfomfaaid uit. Ik zie ook geen anodes in de buurt.
1. Wat anodes betreft kun je met de multimeter checken of de anodes geleiden en hun werk doen door de weerstand te meten.
Zie:
https://www.dedieseldokter.nl/c-4226617/anodeSoms zien ze er goed uit, maar als je er met een hamer op slaat spatten ze uit elkaar. Dan zijn ze bros geworden en opgebruikt.
Maar misschien weet je dit al wel.
2. Galvanische corrosie komt vaak voor op motorboten. Je merkt het doordat er dingen verdwijnen, b.v. de aftap bout van de interkoeler of andere moeren en bouten van de motor of er vallen gaten in het RVS waterlock, afsluiters of gaten in RVS tanks of de verf valt hier en daar van de boot af. Dat is een anode probleem. Dus of de verkeerde anode, of een opgebruikte anode of een anode die geen contact maakt.
De schroefas installatie die je op de foto ziet bestaat uit verschillende metalen. Een stalen koker kan interne bronzen of messing delen hebben in combinatie met een RVS schroefas met een mangaanbronzen schroef op een stalen schip. Het minst edele metaal offert zich op aan een edeler metaal via stroompjes. Er moeten dus voldoende zichzelf opofferende anodes worden aangebracht, aluminium voor zoet, zink voor zout.
3. Als het schip altijd aan de walstroom ligt, dan kan het voorkomen dat er elektrolytische corrosie ontstaat door een aarde probleem in de installatie. Schade aan de schroefas, de mangaanbronzen schroef, huid doorlaten of afsluiters, wordt vaak veroorzaakt doordat er iets mis is met de aarde op de walstroom of die van het schip. Een deskundige kan dat meten als de boot in het water ligt.
4. Je kunt ook zoeken naar een boot zonder verkreukelde schroef. Eerlijk gezegd, Sergio, zou ik van een schipper die hiermee rondvaart geen schip willen. Als je moet repareren; onderdelen, manuren het is allemaal onbetaalbaar.