Cavitatie of iets anders?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Cavitatie of iets anders?

Berichtdoor Wolf1 » 31 Jan 2026, 12:44

Cavitatie is een drukverlaging in een vloeistof waardoor dampbellen kunnen ontstaan, die vervolgens in een gebied met hogere druk imploderen, waardoor schade kan ontstaan, zie foto omgeving van de naaf of achterkant van een schroefblad.
Elektrolyse ontstaat wanneer twee metalen elektrisch verbonden zijn (zwerf stromen) en die twee metalen in een geleidende vloeistof gedompeld zijn. Indien deze twee voorwaarden vervuld zijn kan stroom vloeien tussen die twee metalen en corrosie door elektrolyse veroorzaken. Het metaal dat het 'minst edel' is, zal dan corroderen.
Laat zich het eerste zien op de delen met de minste verf.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 31 Jan 2026, 19:56

Sergio schrijft: “Ik zie veel putjes en onregelmatigheden.“

Ik kan het op de foto niet goed zien. Zo op het oog ziet de schroef er wat verfomfaaid uit. Ik zie ook geen anodes in de buurt.

1. Wat anodes betreft kun je met de multimeter checken of de anodes geleiden en hun werk doen door de weerstand te meten.
Zie: https://www.dedieseldokter.nl/c-4226617/anode

Soms zien ze er goed uit, maar als je er met een hamer op slaat spatten ze uit elkaar. Dan zijn ze bros geworden en opgebruikt.
Maar misschien weet je dit al wel.

2. Galvanische corrosie komt vaak voor op motorboten. Je merkt het doordat er dingen verdwijnen, b.v. de aftap bout van de interkoeler of andere moeren en bouten van de motor of er vallen gaten in het RVS waterlock, afsluiters of gaten in RVS tanks of de verf valt hier en daar van de boot af. Dat is een anode probleem. Dus of de verkeerde anode, of een opgebruikte anode of een anode die geen contact maakt.

De schroefas installatie die je op de foto ziet bestaat uit verschillende metalen. Een stalen koker kan interne bronzen of messing delen hebben in combinatie met een RVS schroefas met een mangaanbronzen schroef op een stalen schip. Het minst edele metaal offert zich op aan een edeler metaal via stroompjes. Er moeten dus voldoende zichzelf opofferende anodes worden aangebracht, aluminium voor zoet, zink voor zout.

3. Als het schip altijd aan de walstroom ligt, dan kan het voorkomen dat er elektrolytische corrosie ontstaat door een aarde probleem in de installatie. Schade aan de schroefas, de mangaanbronzen schroef, huid doorlaten of afsluiters, wordt vaak veroorzaakt doordat er iets mis is met de aarde op de walstroom of die van het schip. Een deskundige kan dat meten als de boot in het water ligt.

4. Je kunt ook zoeken naar een boot zonder verkreukelde schroef. Eerlijk gezegd, Sergio, zou ik van een schipper die hiermee rondvaart geen schip willen. Als je moet repareren; onderdelen, manuren het is allemaal onbetaalbaar.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sergio » 31 Jan 2026, 20:37

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik denk dat het een mix is van weinig anodes en Wallström zonder scheidingstrafo. Het schip heeft een dieselmotor met 500 uur, drie jaar oud. Gestraald en 2 comp verf en aluminium ramen. Zeer verzorgde boot. Maar idd weinig anodes en r moet een trafo op.
Maar is dit al vervangingswaardig dan? Ik heb verder wel vertrouwen moet ik zeggen. Maar als ik koop nog wel onder voorbehoud keuring
Sergio

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 31 Jan 2026, 20:51

Gemini komt met een duidelijk verhaal
https://gemini.google.com/app/0816f5f80382ad87
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Sergio » 31 Jan 2026, 21:30

Wat voor verhaal?
Sergio

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 31 Jan 2026, 21:56

kan een scheepsschroef door slechte anodes schade oplopen?

Ja, dat kan zeker. Sterker nog, als je anodes (de bekende "blokken zink") hun werk niet goed doen, kan je scheepsschroef in verrassend korte tijd ernstig beschadigd raken.
Dit proces noemen we galvanische corrosie. Hieronder leg ik uit hoe dat precies werkt en wat de gevolgen zijn.
Hoe het proces werkt
Wanneer twee verschillende metalen (bijvoorbeeld een bronzen schroef en een stalen schroefas) in contact komen met water (de elektrolyt), ontstaat er een kleine elektrische stroom. Zonder bescherming zal het "minst edele" metaal langzaam oplossen.
Anodes zijn gemaakt van een heel onedel metaal (zink, aluminium of magnesium). Zij offeren zichzelf op zodat de belangrijke onderdelen van je boot intact blijven. Als de anodes echter op zijn, vervuild zijn (bijvoorbeeld overgeschilderd) of slecht contact maken, zoekt de stroom een andere weg. Vaak is de schroef dan het volgende slachtoffer.

De schade aan je schroef
Slechte anodes leiden meestal tot de volgende drie problemen:
1. Ontzinking (bij brons/messing): Dit is de meest verraderlijke vorm. Het zink wordt uit de legering van de schroef "gezogen". Wat overblijft is een poreuze, koperachtige structuur die er roodachtig uitziet. De schroef verliest zijn sterkte en kan bij de minste belasting afbreken.
2. Pitting (invreten): Er ontstaan kleine gaatjes of kraters in het oppervlak van het metaal. Dit begint vaak aan de randen van de bladen, waardoor deze vlijmscherp of juist brokkelig worden.
3. Cavitatie-versnelling: Hoewel cavitatie een mechanisch proces is (luchtbelletjes die imploderen), zorgt een door corrosie aangetast oppervlak voor meer turbulentie. Hierdoor gaat de kwaliteit van je schroef nog sneller achteruit.
Waar moet je op letten?
• Kleurverandering: Ziet je schroef er roze of koperrood uit in plaats van goudgeel/brons? Dat is een slecht teken.
• Witte aanslag op de anode: Een goede anode moet "vreten". Als hij er na een seizoen nog als nieuw uitziet, maakt hij waarschijnlijk geen goed elektrisch contact en beschermt hij je schroef dus niet.
• Geluidsniveau: Een aangetaste schroef veroorzaakt trillingen en meer lawaai tijdens het varen.

Tip: Schilder een anode nooit over! Verf isoleert het metaal, waardoor de anode volledig onbruikbaar wordt en de corrosie direct naar je schroef of roer slaat.
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

Berichtdoor chaea » 31 Jan 2026, 21:59

Sorry mar dat AI gebeuren, en ik ben slechts 47 jaar, is toch bijzonder te noemen.
Wellicht loop ik achter, ben ik oud aan het worden of wil ik mij persoonlijk kunnen uiten, maar AI om mij te uiten nog nooit gebruikt.
Ik zie mijn dochters binnen 5 minuten een brief/mail maken met een half oog op hun telefoon...

Zelfs bij mijn laatste fractieoverleg kwam er steeds AI wijsheid ter tafel...
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor heuvels » 31 Jan 2026, 22:13

chaea schreef:Sorry mar dat AI gebeuren, en ik ben slechts 47 jaar, is toch bijzonder te noemen.
Wellicht loop ik achter, ben ik oud aan het worden of wil ik mij persoonlijk kunnen uiten, maar AI om mij te uiten nog nooit gebruikt.
Ik zie mijn dochters binnen 5 minuten een brief/mail maken met een half oog op hun telefoon...

Zelfs bij mijn laatste fractieoverleg kwam er steeds AI wijsheid ter tafel...
Bovenstaand verhaal is niet iets wat AI verzint, maar het resultaat van uitgebreid googelen en daar een samenhangend verhaal van maken. Hadden we zelf ook gekund maar niet zo snel en ook niet zo goed...
Een brief maken doe ik wel liever zelf.

Maar om op Sergios verhaal terug te komen: ik denk dat een nieuwe schroef (en bus) met een goede anodisering de problemen oplost. Mooi punt om op af te dingen bij de koop.
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

Berichtdoor chaea » 31 Jan 2026, 22:30

Maar is Google dan waarheid?
Zet vaak genoeg dezelfde onzin neer en Google of welke andere bot neemt het over..

Ik weet dat ik de plank mis sla op een gegeven moment, misschien nu al, maar ik ga toch uit van mijn eigen ervaringen i.p.v. mijn smartphone om hulp te vragen.

Mooie anekdote, nog geen 6 maanden oud.
Mijn jongste dochter, overigens al de volwassen leeftijd bereikt, beschuldigde mij dat ik zo doof ben als een kwartel tijdens een gezellige verjaardag..
Feit, ik ben behoorlijk dovig als mijn vrouw iets vraagt en ook het slaan met de bankhamer op mijn vroegere werk heeft niet geholpen.
Maar toen ik een jeugdig 6 paar ogen vroeg wat een kwartel was zonder de smartphone te gebruiken, kwam mijn nichtje van 20 jaar nog het dichtst in de buurt met het antwoord 'een vis"

Dan ben ik toch wat blij dat ik door lezen en kennis op doen niet afhankelijk aan het worden ben van een bot, tegelijkertijd denkende aan mijn oude vader die routeplanning onzin vond :lol:
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor heuvels » 31 Jan 2026, 22:49

Ja je hebt gelijk hoor. Het gevaar van AI dat de door AI gegenereerde antwoorden op internet komen, en dan input worden van andere AI bots die hun eigen interpretatie van maken. Op die manier wordt op den duur het internet een AI droomwereld...

Maar mijn gezond verstand vindt dat het antwoordt over de cavitatie heel geloofwaardig is, vooral het verschijnsel ontzinking. Ik had er nog niet van gehoord overigens maar geloof het graag...
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen