speling op "onbekend" schroefaskoker systeem

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

speling op "onbekend" schroefaskoker systeem

Berichtdoor Borrelbootwoerden » 06 Jul 2026, 20:08

Bij het in achteruit schakelen komt er een kloenk vanuit de aandrijflijn. Ik dacht eerst dat het de keerkoppeling was (ZF BW6) maar ik heb de as losgekoppelend en nu is er geen geluid bij het achteruit inschakelen.

Als ik de as beetpak en omhoog trek en naar beneden duw voel ik wel wat speling bij die lagerbus. Dit zou dus de veroorzaker van de kloenk kunnen zijn.

Wie herkent dit systeem? Wat is er demontabel? Hoe zou ik dat lager kunnen vervangen?

Verder naar achter is er een vetnippel en iets daarvoor zit nog een stuk rubber. Dit is overgang van de huiddoorvoerbuis (weet de echte benaming niet) en de schroefas. Eén deel is dus star en de schroefas draait als het ware in de slangklem. Het is daarmee dus een vet gesmeerd systeem om het geheel waterdicht te maken maar volgens mij is er geen vetkoord waar vaker over gesproken wordt :?:

Op de schroefas zit voor en achter een klein inbus boutje, waar dienen die voor?
Herkent iemand dit lagersysteem?

Alvast reuze bedankt voor het meedenken!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Losgekoppelde as, krijg hem er niet verder af dan dit. Axiaal te weinig ruimte..
Afbeelding
Borrelbootwoerden

ligplaats: Woerden
info: Stalen vlet 5.50 met Bukh DV10

Re: speling op "onbekend" schroefaskoker systeem

Berichtdoor Wolf1 » 07 Jul 2026, 14:21

Is dit vettig ding een druklager ?
Als ik de rest zou moeten herkennen, kom ik tot handige buurman, systeem?
Zolang het vaart lekker laten zitten, als je er iets aan gaat doen gaat het veel geld kosten !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen