houdbaarheid antifouling

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

houdbaarheid antifouling

Berichtdoor aatv » 07 Mei 2026, 06:27

paar vraagjes, normaal moet antifouling binnen een bepaalde tijd in het water liggen. nu zie ik aan het eind
van het seizoen veel boten uit het water gaan, worden schoon gespoten en gaan de winterstalling in. in het
voorjaar gaan deze zo het water weer in zonder dat er nieuwe fouling opgezet is. wat is er nu waar van het
verhaal dat de fouling in het water moet zijn?

tweede vraag, hoelang kun je nieuwe blikken antifouling bewaren. ik heb starcoat op de boot ,waar ik dus
zeer tevreden over ben, en deze wordt sinds 4 jaar niet meer geleverd en blijkbaar ook niet meer gemaakt
ik kan nog blikken kopen maar deze zijn dus minimaal 4 jaar oud. starcoat is op zink basis ipv van koper en werkt
echt super maar door het " wat de boer niet kent vreet ie niet verhaal" werd het niet echt verkocht dus niet
meer verkrijgbaar.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Re: houdbaarheid antifouling

Berichtdoor Hooveld960 » 07 Mei 2026, 07:14

Antwoord van Google AI:

Het "verhaal" dat antifouling direct na het aanbrengen het water in moet, is deels een kwestie van verouderde productvoorschriften en deels afhankelijk van het type verf dat je gebruikt.

De belangrijkste feiten over antifouling en droogtijd op een rij:

Maximale droogtijd: Veel moderne antifoulings kunnen tegenwoordig tot wel 6 maanden voor de tewaterlating worden aangebracht zonder hun werking te verliezen. Het idee dat een boot binnen 24 uur of een week in het water móét liggen, geldt vooral voor specifieke (vaak oudere) types die kunnen oxideren of hun actieve stoffen verliezen door blootstelling aan lucht.

Harde vs. Zelfslijpende antifouling:

Harde antifouling vormt een sterke laag die niet slijt. Als deze een winter op de kant staat, kan de toplaag "dichtslibben" of oxideren. Een lichte schuurbeurt in het voorjaar is vaak voldoende om de werkzame stoffen weer aan het oppervlak te brengen.

Zelfslijpende (zachte) antifouling slijt laagje voor laagje weg. Zolang de laag nog dik genoeg is na het afspuiten in het najaar, blijft de bescherming vaak intact voor een volgend seizoen.

Winterstalling: Boten die in het najaar worden afgespoten en zonder nieuwe verf de stalling ingaan, varen vaak op zoet water. Hier is de aangroei minder agressief, waardoor een goede laag antifouling vaak 2 tot 3 seizoenen meegaat. Op zout water is elk jaar een nieuwe laag meestal wel noodzakelijk vanwege de snellere aangroei.

En over de Starcoat antifouling:

Onderhoudsmoment: Het is vaak strategischer om in het voorjaar pas te schilderen, omdat de verf dan vers is wanneer de "aangroei-explosie" begint. Echter, als de laag nog in goede staat is (voldoende dikte, geen kale plekken), kan de boot prima zonder nieuwe laag het water weer in.

Nieuwe, ongeopende blikken antifouling op oplosmiddelbasis (zoals Starcoat) kunnen in theorie 5 tot 10 jaar meegaan als ze koel en vorstvrij zijn bewaard. Omdat jouw blikken minimaal 4 jaar oud zijn, zitten ze rond de officiële houdbaarheidsgrens die fabrikanten vaak aanhouden (meestal 2 tot 5 jaar), maar in de praktijk zijn ze vaak nog prima bruikbaar.

Hier is waar je op moet letten bij blikken van 4 jaar of ouder:

Het "Beon-effect": Bij antifouling met zware bestanddelen (zoals de 48% zinkoxide in Starcoat) zinken de werkzame stoffen naar de bodem en vormen daar een harde koek. Het grootste risico is dat je deze laag niet meer goed door de verf gemengd krijgt.

Mengen is cruciaal: Gebruik een mechanische menger (op een boormachine) om de koek op de bodem volledig op te lossen. Als er harde klonten achterblijven die je niet glad krijgt, is de verf niet meer bruikbaar.

Controleer de geur en consistentie: Als het blik bij openen extreem stinkt (anders dan normale verfgeur) of als de verf rubberachtig is geworden, is deze bedorven.

Zinkbasis voordeel: Starcoat is biocidevrij en gebaseerd op zinkoxide. In tegenstelling tot koperhoudende verven oxideert zink minder snel in het blik, wat de kans op een langere effectiviteit vergroot.

Mijn advies: Gezien Starcoat niet meer wordt gemaakt en je er erg tevreden over bent, is het de gok waard. Koop de blikken, maar vraag of je ze direct mag openen voor inspectie. Als de inhoud na stevig roeren weer een gladde, homogene massa wordt, kun je het met een gerust hart smeren.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Berichtdoor aatv » 07 Mei 2026, 11:20

bedankt Jan voor de info! ik kan de blikken voor een heel zacht prijsje kopen maar zal deze ook niet direct
nodig hebben. daar het een harde fouling is en mijn onderwater schip ook gelijk zeer goed gedaan is voor
de boot het water inging, 4 jaar geleden nu, ga ik er van uit dat het nog wel in orde zal zijn. denk dat ik de
gok gewoon waag om een aantal blikken te kopen. einde van het seizoen laat ik de boot ff uit het water tillen
dan zien we het snel genoeg en indien nodig kunnen we dan in het voorjaar nog ff kwasten. twee jaar terug
ook ff in de kraan geweest om een transducer te monteren en meer als een slijmlaagje zat er toen niet op.
zinkbasis werk dus prima en er was 4 jaar terug niets over te vinden dat het niet gebruikt mocht worden.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor heuvels » 07 Mei 2026, 12:05

Van iemand die het weten kan heb ik ooit het advies gekregen om verfblikken ondersteboven weg te zetten. En weer rechtop zetten een paar dagen voor je ze gaat gebruiken.
Van reeds geopende blikken weet je zeker dat ze dan goed afsluiten, en er geen vel bovenop komt, en als je ze weer openmaakt zie je ook gelijk of er sprake is van bezinksel.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor aatv » 07 Mei 2026, 15:46

had nog een 3ltr blik starcoat staan met een kleine twee liter erin. ff opengemaakt en door geroerd en hij
was nog prima ondanks dat ik dat blik 6 jaar geleden gekocht heb. doorstaat dus prima de tijd!

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen