Cavitatie of iets anders?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Cavitatie of iets anders?

Berichtdoor Sergio » 01 Feb 2026, 00:12

heuvels schreef:...

Maar om op Sergios verhaal terug te komen: ik denk dat een nieuwe schroef (en bus) met een goede anodisering de problemen oplost. Mooi punt om op af te dingen bij de koop.[/quote]

Dus dat is globaal 900,-. Niet te repareren?
Sergio

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 01 Feb 2026, 13:27

Sergio schreef:Dank voor je uitgebreide reactie. Ik denk dat het een mix is van weinig anodes en Wallström zonder scheidingstrafo. Het schip heeft een dieselmotor met 500 uur, drie jaar oud. Gestraald en 2 comp verf en aluminium ramen. Zeer verzorgde boot. Maar idd weinig anodes en r moet een trafo op.
Maar is dit al vervangingswaardig dan? Ik heb verder wel vertrouwen moet ik zeggen. Maar als ik koop nog wel onder voorbehoud keuring

Ik begrijp het niet. Wat hebben een nieuwe motor en aluminium ramen met dit verhaal te maken? Naar mijn idee helemaal niets. Het geeft meer de indruk dat je om deze redenen erg gecharmeerd bent van deze boot. Op zich begrijpelijk. Maar let op dat je niet teveel door een roze bril kijkt. Niemand hier op het forum zal in staat zijn om op basis van de beperkte informatie aan te geven wat hier nu feitelijk het probleem is, als het al een.echt probleem is. Men kan hier alleen aangeven wat de mogelijlheden met de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Meer niet. Een goede jachtexpert zal aan kunnen geven of het hier om cavitatie of galvanische corrosie gaat. Hij zal ook aan kunnen geven.welke componenten er eventueel vervangen moeten worden zodat je een indruk krijgt van de kosten die hiermee gemoeid zijn. Dus ik denk dat je hier op het forum niet verder gaat komen, maar een jachtexpert zal je wel op weg kunnen helpen.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 01 Feb 2026, 16:46

Op zout gevaren? De ronde vlekken op de prop lijken op schaaldierskeletjes. Die zijn van kalk. Als test werwijderen met zuur: Ontkalker, waterlijnreiniger, toiletreiniger.
Op de propmoer zit een werkende anode..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 04 Feb 2026, 05:18

Wolf1 schreef:Cavitatie is een drukverlaging in een vloeistof waardoor dampbellen kunnen ontstaan, die vervolgens in een gebied met hogere druk imploderen, waardoor schade kan ontstaan, zie foto omgeving van de naaf of achterkant van een schroefblad.
Elektrolyse ontstaat wanneer twee metalen elektrisch verbonden zijn (zwerf stromen) en die twee metalen in een geleidende vloeistof gedompeld zijn. Indien deze twee voorwaarden vervuld zijn kan stroom vloeien tussen die twee metalen en corrosie door elektrolyse veroorzaken. Het metaal dat het 'minst edel' is, zal dan corroderen.
Laat zich het eerste zien op de delen met de minste verf.

Nog een aanvulling wat elektrolyse betreft; ook niet ondergedompelde en gelijkwaardige metalen kunnen onderhevig zijn aan elektrolyse.
Een voorbeeld, een rvs bolder met gelijkwaardige bolderpen er door heen, deze aan een zijde afgelast, mogelijk treedt er aan de zijde die niet is gelast elektrolyse op.
Elektrolyse is een zeer ingewikkeld proces, heb mij er ooit in proberen te verdiepen beginnend met het lezen van een dik boekwerk, maar halverwege haakte ik af, het begon mij te duizelen :lol: .

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen