Isolatie motorruimte

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Isolatie motorruimte

Berichtdoor Keesl » 05 Dec 2025, 13:56

Pascal,

Dat zou inderdaad kunnen, de holle ruimte volgieten. Maar daar voel ik weinig voor. Ben bang door het vocht wat je hiermee inbrengt ook de kans op corrosie vergroot in deze niet meer toegangelijke ruimte. Moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring hiermee heb ivm corrosie. Wel vaak gezien op mijn werk dat er bij pomp fundaties op deze manier de fundatie werd volgegoten na het op positie brengen van de fundatie.

Ik heb een geluidsmeting gedaan, vervolgens alle kieren en gaten dicht gestopt. Binnenkort wat extra beplating aanbrengen en dan nog eens meten. T.z.t. zal ik laten weten of dit voldoende resultaat heeft opgeleverd.

M.vr.gr.

Kees
Keesl

ligplaats: Geen
info:

Berichtdoor pascall » 06 Dec 2025, 06:26

Kees, ik snap dat je twijfels hebt bij het volgieten van de fundatie.
Anderzijds is gietmortel een product op cementbasis en cement is een zeer goede beschermer tegen corrosie van staal, kijk maar naar vroeger toen de watertanks gecementeerd werden.

Maar inderdaad, pak eerst die dingen onderhanden die eenvoudig zijn uit te voeren en ga dan meten wat het resultaat is, mocht het niet het gewenste resultaat geven kan je nog verder kijken.

Hier nog een foto genomen van de bouwtekening van onze boot, een detail van de isolatie van de motorluiken.
De ontwerper, L Huitema, was zijn tijd ver vooruit wat het reduceren van geluid betreft, en is daar ook zeer goed in geslaagd!
Óp een enkel detail na hebben wij zijn ideeën ook in praktijk gebracht met een zeer goed eind resultaat, 58 db op 1800 prm is 13kmh.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 06 Dec 2025, 18:40

pascall schreef:Kees, ik snap dat je twijfels hebt bij het volgieten van de fundatie.
Anderzijds is gietmortel een product op cementbasis en cement is een zeer goede beschermer tegen corrosie van staal, kijk maar naar vroeger toen de watertanks gecementeerd werden.
Mvg, Pascal.

Kees begrijp je twijfel over oxidatie, ook beton neemt vocht op en temperatuurwisselingen in combinatie met uitzettingscoëfficiënten van verschillende materialen kan hechtingsproblemen veroorzaken.
Maar als je de mortel vulgaten weer netjes dicht last, en de ruimt dus afsluit van zuurstof heb je oxidatie uitgesloten !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Keesl » 07 Dec 2025, 14:54

Pascal en Wolf1,

Ten eerste bedankt voor de duidelijke tekening, hier ga ik zeker mee aan de gang. Nog even goed nagedacht over het volgieten van de fundatie balken. In mijn werkzame leven heb ik meerdere malen gezien dat stalen fundatie's van electromotoren en pompen ook werden volgegoten met speciaal beton. En die stonden in weer en wind. Dat was serieus materiaal. Nog nooit is dit fout gegaan, denkend aan oxidatie. Gezien jullie opmerkingen ga ik ook dit toepassen. Een paar gaten boren zodat de beton erin kan en natuurlijk de lucht eruit.

Bedankt heren voor de waardevolle adviezen.

M.vr.gr.

Kees
Keesl

ligplaats: Geen
info:

Berichtdoor Wolf1 » 08 Dec 2025, 00:29

Keesl schreef:Pascal en Wolf1, Gezien jullie opmerkingen ga ik ook dit toepassen. Een paar gaten boren zodat de beton erin kan en natuurlijk de lucht eruit. Bedankt heren voor de waardevolle adviezen.
M.vr.gr. Kees

Kees, we zijn benieuwt naar je ervaringen !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 08 Dec 2025, 05:32

Hier nog een paar details hoe het contact geluid te verminderen, uiteraard is dit allen bij nieuwbouw te realiseren, maar het zegt iets hoe begaan de ontwerper was met het reduceren van het geluid
In feiten zweeft de betimmering in het schip.
Nog een detail, de kuipvloer (circa 3.5 x3 meter) waar ook de motor onder huist is vrij dragend, ook weer zo ontworpen om trillingen en geluid te minimaliseren.
Al die kleine beetjes geven uiteindelijk een groot resultaat.
Mvg,

Pascal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
pascall

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen