entree deur stalen schip aanpassen,

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

entree deur stalen schip aanpassen,

Berichtdoor Toolmaker » 18 Jun 2024, 20:14

Hallo allemaal,
ik heb een andere boot gekocht, die van binnen helemaal toppie is, de buitenkant vergt achterstallig schilderwerk, maar ook een aanpassing van de entree deur om in de kajuit te komen,
de situatie:
Stalen schip 10.5 (Beachcraft)
Dit schip heeft een ingang gelegen op het achterdek
Klein laag deurtje openen, dan schuifje naar beneden schuiven, en een horizontale houten plaat naar rechts schuiven om de instap mogelijk te maken,
Deze houten schuifplaat is zeer onhandig.
Nu zit ik te denken om dit voor de schilder werkzaamheden aan te passen
Op de foto,s wellicht moeilijk te zien, maar tegen de stalen achterwand van de kajuit, zit aan de buitenkant op het dek een frame gelast waar de hydraulische besturing op en ingebouwd zit.
Mijn idee is om dit los te slijpen en 5 a 8cm naar achteren weer te monteren. hierdoor ontstaat er ruimte tussen de achterwand van de kajuit en de voorkant van het frame van de hydraulische besturing.
Deze ruimte zou ik dan kunnen gebruiken om langs de achterwand van de kajuit een schuifdeur te monteren.
deze schuifdeur zal ook van een dakje voorzien moeten worden, wat bij gesloten positie ook het gat waardoor je de trap afloopt afdekt/afsluit.
Nu zitten er op de boot ook klap raampjes die bevestigd zijn op een stalen opstaande rand die vast aan de boot zit, dit zit heel knullig in elkaar met boutjes en bolkopjes.
Nu zit ik er over te denken om vlak boven de schuifdeur een dikke plank te maken om het schuifsysteem af te dekken (met uitzondering van de opening waardoor je naar binnen stapt
Deze dikke plank kan dan direct gebruikt worden om via de boutjes van de klapraampjes gemonteerd te worden.
mocht ik ooit aan het schuifsysteem moeten werken, dan draai ik de boutjes uit de klapraampjes en kan ik de plank er dus uitnemen
Wel redelijk wat werk, maar ik denk een enorme verbetering,
Mochten er andere ideeën zijn, of mensen met soortgelijke problemen die hier hun oplossing op hebben gevonden dan zou ik dit ook graag als optie overwegen,
link naar afbeelding
https://freeimage.host/i/dHHhMZl
Meer foto,s volgen nog
thx,
Ton
Toolmaker

ligplaats:
info:

Re: entree deur stalen schip aanpassen,

Berichtdoor Blacktoppie » 18 Jun 2024, 23:42

Als je het deurtje door de midden haalt en dan aan beide kanten met een scharnier vast zet, heb je al minder ruimte nodig als het open staan.
Dan haal je heel het schuifluik weg en maak je er een luik van wat omhoogklapt eventueel met gasveer oid.

Zo houd je de ruimte voor je stuurstand altijd leeg en kan je je luik op een kier oid zetten bij regen.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Toolmaker » 19 Jun 2024, 09:55

Hallo Blacktoppie,
Dank je voor je reactie, daar heb ik ook over nagedacht, maar er is geen ruimte om een gedeelte op te klappen, daarvoor zitten de ramen in de weg, of ik moet de ramen meer naar voren verplaatsen
Thx
Ton
Toolmaker

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 19 Jun 2024, 11:36

Ik heb deze (extra) deur. https://photos.app.goo.gl/yCuGzrgKdBSewyuW7
De hoofdingang is een deur aan bb in de stuurhut.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Toolmaker » 19 Jun 2024, 20:06

Hallo Amersfow,
Dit heeft hetzelfde probleem met openklappen als het vorige voorstel , komt halverwege tegen klapraampje, en dan is de doorgang niet volledig toegankelijk
thx
Ton
Toolmaker

ligplaats:
info:

Berichtdoor Toolmaker » 19 Jun 2024, 20:15

Ik ben met hun in gesprek
https://www.flevoscheepsbeglazing.nl/deuren

https://freeimage.host/i/dHBpaHb
Alleen zal de hoek kleiner moeten
thx