filteren dieselbrandstof

filteren dieselbrandstof

Berichtdoor MARC33 » 22 Dec 2013, 23:48

Bericht door MARC33 » wo 20 feb 2013, 23:01

Hoi ,
Ik constateer bij het aflaten van de diesel brandstof ( winteropkuis )dat de kleur geel /lichtbruin is . Hier en daar zie ik kleine bruine kringetjes zweven in de afgelaten brandstof.
Bij het tanken ( Mei vorig jaar ) zag ik dat de kleur doorzichtig FLUO groen was . ( gewone witte diesel aan een autobrandstofpomp)
Ik vermoed dat de verkleuring het begin is van de reactie van de biodiesel en condens met sludge tot gevolg .
Kan ik de opgevangen diesel (100 lt) terug bruikbaar maken .?
Mvg
Marc 1/2 66
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: filteren dieselbrandstof

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 23:49

Bericht door vuuren1 » do 21 feb 2013, 00:09

Je kan het wel gebruiken, er toevoegingen in gooien maar of het een succes wordt is zeer twijfelachtig.
Ik zou het niet gokken.
Vocht is immers een grote vijand van een (kostbaaar) inspuitsysteem.

De vraag is waardoor het komt dat de brandstof beschadigd raakt met bacteriën.
Wij hebben nooit last met brandstof omdat de tank bijna niet in temperatuur veranderd.
Als de dieseltank in de motor ruimte zit vraag je om dergelijke problemen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: filteren dieselbrandstof

Berichtdoor MARC33 » 22 Dec 2013, 23:49

Bericht door MARC33 » do 21 feb 2013, 23:16

Tank zit inderdaad in het verlengde van de motorruimte .
voor de motor B en S boord op de gangboorden zitten 2 luchthappers die naar de motorkamer lopen .
zo komt er frisse lucht in de motorkamer en zal uiteraard de warmte naar achteren ( tank) achter de motor gaan.

de uitlaat buis( ijzeren flexibele buis ,NIET geisoleerd ) ts motor en demper loopt onder de tank door . ( dia 70 mm )
de demper heb ik buiten de motorruimte geplaatst . staat in extra gebouwde koffer boven zwemplateau .minder warmte in motorruimte.
Bij de uitstap van de kuip staan ook nog 2 luchthappers die zullen dienst doen als uitstroom warme lucht maar die zitten juist boven de brandstof tank en is er weinig ruimte op warmte op te laten hopen ( hoogste punt naar waar de warmte kan stijgen ).
de happers op de gangboorden staan tegen het stuurhuis geplaast in de lengterichting van de schip . De 2 uitstromers staan dwars achter de kuiprand en zijn wat kleiner .
Had er al aan gedacht om op de romp L en R extra ( achteraan )openingen te maken zodat er warmte kan afgevoerd worden .Luchtafvoerders Retro look .
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: filteren dieselbrandstof

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 23:49

Bericht door vuuren1 » do 21 feb 2013, 23:37

Al heb je 20 luchthappers zou dat niks uitmaken..

De motor en vooral de ongeisoleerde uitlaatleiding zorgen voor een gemiddelde motorkamer temperatuur die meer dan 65 graden celcius zal zijn (meet het maar op na een dagje varen).

Dieseltanks in de motorruimte vragen om problemen omdat de temperatuur van de brandstof mee stijgt, nog meer sinds de fabrikanten er 5% bio bijmengen.
De bacteriën vieren namelijk groot feest om jou te plagen.
Daarbij trekt de tank in de avond en nacht (afkoeling) vochtige lucht naar binnen wat ook prima meehelpt om de problemen te verergeren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: filteren dieselbrandstof

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 23:50

Bericht door jaaplosbol » vr 20 sep 2013, 19:33

Inmiddels kan je de diesel wel filteren. Diverse watersportverenigingen hebben een mobiel filter wat je tegen betaling van een filter kan gebruiken. De diesel is dan weer "brandschoon". Ik heb in het verleden ook wel meer dan 100 liter vervuilde gasolie weg moeten gooien. Zonde
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: filteren dieselbrandstof

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 23:50

Bericht door vuuren1 » vr 20 sep 2013, 19:55

Filteren kan het vuil er uit halen maar het chemisch- of bacteriologisch proces van de brandstof is al in gang en zal doorgaan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: filteren dieselbrandstof

Berichtdoor laserdevil » 22 Dec 2013, 23:50

Bericht door Laserdevil. » za 21 sep 2013, 11:25

Kijk daarom ook eens naar hoeveel uren jullie varen?
Er is niet altijd de optie om een brandstoftank buiten de motorruimte te plaatsen , en dan moeten er alternatieven komen.
Zo heb ik 2 maal 100liter tanks voor mijn daf475 onderling gekoppeld met een buis onder de gangboord , bakboord en stuurboord.
Ik vaar zoveel dat ik ong. 3 tanks per jaar nodig heb.
Dit wil dus zeggen dat ik een goede doorspoeling heb van de brandstof , en ik tank aan de weg met jerrycans.
Ik mag het niet zeggen , maar ik heb in die 8 jaar dat ik de boot heb nog niet 1 maal de brandstoffilter vernieuwd. ( gooi het maar over me heen ;) ).
Afgelopen 3 weken op vakantie geweest naar de grevelingen.
Op het hollands diep en op de grevelingen al behoorlijk door elkaar geschud , maar de motor gaf geen krimp.
Ik ken boten met een verbruik van 1,5 liter en hebben een 500liter tank , of een verbruik van 4 liter met een 1000liter tank....... :shock: .
Alternatief is dus een kleinere tank die je eerder moet bijtanken , en op maat is voor je vaaruren per jaar.
Lost ook al voor een deel het probleem op.
Neemt niet weg dat ik deze winter de mangaten open ga maken en de tanks ga reinigen en de filters ga vernieuwen.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: filteren dieselbrandstof

Berichtdoor Klaver vier » 22 Dec 2013, 23:50

Bericht door De Stoere » za 21 sep 2013, 17:11

Laserdevil.Je hebt natuurlijk gelijk dat je met een kleine tank veel vaker ververst,maar het nadeel is dat met een kleinere tank de brandstof in de tank veel warmer wordt en dat maakt nou juist dat de bacteriën zich erg lekker voelen en zich lekker vermenigvuldigen.In mijn ogen heb je gewoon geluk dat je nog nooit een verstopt filter hebt gehad.Ik heb het wel een keer gehad ,met slecht weer op het ketelmeer,ik kan je vertellen dat het geen pretje was.Inmiddels de tank een keer goed gereinigd,en sindsdeen geen problemen meer.Het racor filter kijk ik regelmatigna en de andere vaste filters vervang ik elk jaar.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: filteren dieselbrandstof

Berichtdoor laserdevil » 22 Dec 2013, 23:51

Bericht door Laserdevil. » za 21 sep 2013, 18:38

maar het nadeel is dat met een kleinere tank de brandstof in de tank veel warmer wordt




Warmer worden als de omgevingstemperatuur kan het niet worden.
Met een kleine of grote tank krijgt de diesel de zelfde temp. hoor!
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: filteren dieselbrandstof

Berichtdoor eagle » 22 Dec 2013, 23:51

Bericht door eagle » za 21 sep 2013, 19:30

Dieseltemperatuur in de tank is mede afhankelijk van de retourdieseltemperatuur.

Bij kleine zg insteek-plunjerpompen is de retourflow zeer gering, of zelfs 0, als de retour van de verstuivers teruggevoerd wordt aan het fijnfilter (Oudere Volvo Penta,s). Hier geen temp-invloed; tankje mag klein zijn.

Bij grotere monoblock-lijnpompen (ingebouwde regelaar) is de retour al meer, en warmer.

Bij roterende pompen met ingebouwde opvoer-schottenpomp is de retourflow aanzienlijk, en ook warm; de diesel koelt nl de pomp.

Common-rail systemen spannen de kroon: Veel, en warme retourflow!

Dus oppassen met te kleine dagtanks.

Retour terug in de hoofdtank kan, is om temp.redenen beter, maar bij grote retourflows is dan dat kleine dagtankje weer snel leeg...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten