Onbeperkt en snel internet aan boord.

Onbeperkt en snel internet aan boord.

Berichtdoor Budget-DIY » 18 Sep 2025, 20:33

Dit is GEEN paid promotion, en ik heb helemaal geen financieel (of ander) gewin!

Door de aanschaf van een varende projectboot heb ik al m'n "vaste lasten" tegen het licht gehouden. Ik betaalde ongeveer 50 euro per maand voor een vaste internet aansluiting via het telefoonkabel netwerk. Had hier 100 mbit download, 30 mbit upload. Wist dat ik goedkoper kon, en nu was het dan toch wel tijd.

Toen ik ging zoeken naar een goedkoper abbonement, keek ik voor de gein ook naar de prijzen voor internet via een dongle. Dan heb je internet via het mobiele telefonie netwerk. In het verleden waren de providers hier niet blij mee, en was het vaak zelfs niet toegestaan om je (telefoon) sim kaart in een dongle te stoppen.

Blijkt dat er een nieuw soort abbonement is via Odido (voorheen o.a. Tele2?). "Klik en klaar" ofzo. Voor maar 25 euro per maand krijg je een draadloos/mobiel internet modem. Dit internet werkt via hun eigen 5G mobiele telefonie netwerk. Je krijgt altijd de maximaal haalbare snelheid (hun marketing woorden), waarbij het internet misschien minder snel is wanneer het erg druk op hun netwerk is. Met mobiele telefonie internet heeft "onbeperkt internet" vaak addertjes onder het gras. Maar omdat dit "mobiele" internet bedoelt is als vervanging voor een vaste kabel aansluiting, zijn er eigenlijk geen addertjes te vinden. Datalimiet is ingesteld op 2 terrabyte per maand, wat voor vrijwel alle consumenten bij normaal gebruik, een limiet is dat je nooit haalt. Als je wel dit datalimiet zou aantikken, kun je het (weet niet precies hoe) het limiet voor die ene maand gewoon verhogen.

Het modem is ongeveer het formaat van een groot (2 liter) pak melk. Het modem heeft 2 ethernet (in huis bekabeld) aansluitingen. Heb zelf 2 mobiele telefoons op het wifi netwerk aangesloten, en ongeveer 15 "smart devices". Op m'n telefoon via een Wifi verbinding in mijn huis 250 mbit download en 45 mbit upload behaald. (in een stad in Friesland met "groene dekking", ze hebben een dekkingskaart) Onder op het modem op de sticker staat een "power rating" van 15v/3A (dus worst-case scenario 45 watt).

Dit internet is bedoelt als vervanging voor een vaste internet aansluiting, in je woning. Maar het werkt natuurlijk overal waar er 5G dekking van Odido is. Wanneer ik nu naar m'n boot ga om te knutselen, gaat m'n modem onder de arm mee. Daar plug ik hem gewoon in op de 220v aan boord, en ik heb mobiel, "super snel" en vooral onbeperkt internet op alle electronica dat ik mee neem.

Leek me dus wel handig om ook hier te vermelden.

*PS: aldus de verkoop medewerker die ik in-persoon sprak, is dit een "speciale sim kaart", die niet in telefoons werkt.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Re: Onbeperkt en snel internet aan boord.

Berichtdoor Calidris » 18 Sep 2025, 20:52

Ik heb zo'n data SIM kaartje al jaren voor EU 25 met onbeperkt internet. Prima voor op de boot.
In een tablet aan boord die als accesspunt dient.
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Berichtdoor Budget-DIY » 18 Sep 2025, 21:21

Calidris schreef:Ik heb zo'n data SIM kaartje al jaren voor EU 25 met onbeperkt internet. Prima voor op de boot.
In een tablet aan boord die als accesspunt dient.

Kwam zelf ook zo iets tegen. Dan had je (trager) internet via 4g, en had je een verkapt data limiet van 40 gb. Daarna werkte het internet nog wel, maar veel trager. (nam dat abbonement dus niet)
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Blacktoppie » 19 Sep 2025, 11:00

Odido set werkt idd goed. Hebben wij bij onze vereniging ook hangen om de camera beelden te kunnen streamen... tot nog toe weinig tot geen uitval gehad.

Op de boot stel ik mn telefoon gewoon ik als hotspot, ook onbeperkt internet en met 2 internet behoevende pubers tot nog toe geen problemen gehad.

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor aadbloem » 20 Sep 2025, 10:01

Blacktoppie schreef:Op de boot stel ik mn telefoon gewoon ik als hotspot, ook onbeperkt internet en met 2 internet behoevende pubers tot nog toe geen problemen gehad.
M.v.g.

Is dit "onbeperkt internet" echt onbeperkt of is dat nog de versie van onbeperkt tot 1Gb per dag en dan een SMSje om weer een Gb aan te vragen? Waarbij je dan een heel stuk van de film of wedstrijd mist en tweede vraag werkt dit transparant ook in Belgie, Frankrijk, Duitsland?

Budget-DIY schreef:Blijkt dat er een nieuw soort abbonement is via Odido (voorheen o.a. Tele2?). "Klik en klaar" ofzo. Voor maar 25 euro per maand krijg je een draadloos/mobiel internet modem. Dit internet werkt via hun eigen 5G mobiele telefonie netwerk. Je krijgt altijd de maximaal haalbare snelheid (hun marketing woorden), waarbij het internet misschien minder snel is wanneer het erg druk op hun netwerk is. Met mobiele telefonie internet heeft "onbeperkt internet" vaak addertjes onder het gras. Maar omdat dit "mobiele" internet bedoelt is als vervanging voor een vaste kabel aansluiting, zijn er eigenlijk geen addertjes te vinden. Datalimiet is ingesteld op 2 terrabyte per maand, wat voor vrijwel alle consumenten bij normaal gebruik, een limiet is dat je nooit haalt. Als je wel dit datalimiet zou aantikken, kun je het (weet niet precies hoe) het limiet voor die ene maand gewoon verhogen.

Ook voor jou deze vraag werkt dit transparant ook in Belgie, Frankrijk, Duitsland?

Ik heb al drie jaar Starlink wat fenomenaal werkt met 300mbit internet en tv kijken met mijn ZiggoGo maar meneer Musk knalt de prijzen ongegeneerd omhoog. Wel met het voordeel dat ik het abonnement kan pauzeren zodra we niet meer varen. Grofweg 4 maanden per jaar onderweg en dus 4x €80 maakt €240 per jaar. En tegenwoordig ook varen tot 10km p/u ofzoiets.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 20 Sep 2025, 12:54

aadbloem schreef:Ook voor jou deze vraag werkt dit transparant ook in Belgie, Frankrijk, Duitsland?

Ik heb al drie jaar Starlink wat fenomenaal werkt met 300mbit internet en tv kijken met mijn ZiggoGo maar meneer Musk knalt de prijzen ongegeneerd omhoog. Wel met het voordeel dat ik het abonnement kan pauzeren zodra we niet meer varen. Grofweg 4 maanden per jaar onderweg en dus 4x €80 maakt €240 per jaar. En tegenwoordig ook varen tot 10km p/u ofzoiets.

Nee, aldus hun FAQ pagina, werkt dit alleen in Nederland. Als je dus naar het buitenland zou gaan, ben je wel die 80 euro/maand kwijt aan Starlink. Wat ik persoonlijk sowieso dus wel aantrekkelijk is, is dat ik het ook gewoon thuis gebruik. Om met jou situatie te vergelijken: ik heb geen vaste thuis internet aansluiting EN soms een Starlink aansluiting. Ik heb nu alleen maar dit mobiele 5g internet modem voor thuis, op de boot of op de fiets. (ja, m'n fiets heeft een 220v inverter)
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Blacktoppie » 20 Sep 2025, 14:54

@ aadbloem

Het is onbeperkt in de zin van 20gb per dag en bij 80% krijg ik een berichtje en kan ik verlengen met 2gb en dan kan ik bij 80% weer verlengen enz...

In de praktijk komt het er op neer dat het meestal goed gaat. Met 2 youtubende/ netflixende kinderen.. als er F1 is die dag krijg ik aan het eind van de dag meestal een melding dat ik een keer moet verlengen.

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Amersfow » 20 Sep 2025, 18:25

Saillant, in Nederland is 4/5G dekking natuurlijk geweldig. In Dieppe hadden we zo goed als geen 4/5G dekking, maar.. de provider van de tablet deed het wel geweldig, die hebben we dus in auto en hotel als hotspot gebruikt. Beste is dus om een paar netwerk providers te hebben als je in het buitenland bent.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 20 Sep 2025, 21:03

Budget-DIY schreef:Kwam zelf ook zo iets tegen. Dan had je (trager) internet via 4g, en had je een verkapt data limiet van 40 gb. Daarna werkte het internet nog wel, maar veel trager. (nam dat abbonement dus niet)

5 GB per etmaal, snel genoeg om met 4 mensen filmpje te kijken en nog veel meer.
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

Berichtdoor Calidris » 20 Sep 2025, 21:04

aadbloem schreef:

principieel niet aan boord.
Einstein:

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

Volgende

Terug naar Hints en tips