-OPGELOST-kajuitboot recht houden

-OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 22:47

Bericht door Cabin » vr 07 jun 2013, 20:24

Hallo,
Vandaag wilde ik voor het eerst met onze kajuitboot een sluis invaren. Dit is helaas niet gelukt. :oops:
We moesten voor de sluis wachten totdat we binnen konden varen. Doordat we bijna geen vaart meer hadden begon de boot door de wind te draaien en voordat we wat konden doen lagen we over dwars voor de sluis. Er kwam nog een bootje aan dus ik dacht snel weg hier. Dit ging helaas niet zonder een steiger te raken, dus kwamen er hard tegenaan. Ik vraag me af hoe je een kajuitboot recht kunt houden in het water zonder weg te draaien door de wind. Is de enige oplossing een landvast aan een steiger of paal te bevestigen?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 22:48

Bericht door henkvd » vr 07 jun 2013, 20:34

Dat is een nadeel van een lichte polyester boot, nauwelijks diepgang, geen roer maar een buitenboordmotor, die z'n stuurwerking verliest zodra de snelheid er uit is.

Je leert op den duur hiermee wel omgaan, bv zorgen dat je mooi uit komt met zodanige vaart dat je nog net kan sturen.
Moet je langer wachten dan is los blijven wachten geen optie zoals je gemerkt heb, zeker met een windkracht 5 zoals vandaag.

Beter sturen gaat met een bv een coarsekeeper al een stuk beter, bij weinig snelheid merk je duidelijk dat er nog roer werking is ipv helemaal niets.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor laserdevil » 22 Dec 2013, 22:48

Bericht door Laserdevil. » vr 07 jun 2013, 22:35

cabin,

Ik wil niet lullig doen , maar je hebt een grote fout gemaakt.

Er kwam nog een bootje aan dus ik dacht snel weg hier


.
Zoek de fout. ;)
Het woord snel komt op het water niet voor , of er moet zich een dreigende situatie gaan voordoen , maar dan vooral beheerst.
Rustig blijven , en laat de ander maar even wachten.
Hij kon ook niet de sluis in , en moest ook wachten.
Ik ben watersporter en vrachtwagenchauffeur , en 1 ding hebben deze zeker gemeen.....rust bewaren.
Al staan er op de weg 10 auto's achter me , en claxoneren , schreewen of hebben een stijve vinger , deze jongen blijft rustig en doet zijn ding.
Je ziet wat er van komt.
Voor het zelfde geld had je misschien ontzettende schade opgelopen aan je boot.
Is het dat waard?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 832
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor quichot » 22 Dec 2013, 22:49

Bericht door quichot » za 08 jun 2013, 08:29

Cabin, eerst maar eens een hart onder je riem steken: wie op dit forum zegt dat het hem of haar nog nooit is overkomen in het begin, die jokkebrokt een beetje! ;)
Het is gewoon wennen, en leren van je fouten. Denk maar zo: dit overkomt je geen tweede keer.
Maak er een gewoonte van om altijd te weten waar wind (en/of stroom) vandaan komt, en anticipeer daar op. Dus wind achterop? Vaar niet te dicht naar sluis of brug, maar houd voldoende ruimte om nog rond te kunnen gaan. Leg desnoods je kop even in de wind. Meestal kan dat met een jachtje nog wel zonder in het vaarwater te liggen.
En als je ergens kunt vastmaken om op bediening te wachten (of als je al in de sluis ligt), altijd eerst even een lijntje achter. De kop waait dan vanzelf bij.
En wat laserdevil zegt: laat je nooit opjagen. Iedere kip begrijpt dat je niet voor je lol dwarsvalt, en dat je even rustig je tijd neemt om het goed op te lossen. Wie daar géén begrip voor opbrengt, dié maakt pas fouten!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor Jan Huibers » 22 Dec 2013, 22:49

Bericht door Jan Huibers » za 08 jun 2013, 08:44

Ten eerste sluit ik me bij Quichot aan... En als rij-instructeur kan ik je mededelen dat je het meest leert van je fouten..

En anders is dit http://www.vaarbewijs.nl/index.php?vaarles zeker geen verkeerd idee of weggegooit geld.
De belangrijkste dingen leer je in deze cursus in de praktijk en dan kun je veilig en zelfverzekerd het water op met je eigen bootje... Geen stress meer maar lekker recreëren met je boot... Want daar kocht je hem voor vermoed ik :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 22:49

Bericht door Cabin » zo 09 jun 2013, 13:46

Bedankt voor jullie tips en adviezen.
Haastige spoed...
Ik had ook even de tijd moeten nemen om weer controle te krijgen over de boot.
Maar heb er wel van geleerd. Zal voortaan op een aantal zaken letten als ik ergens even moet wachten. De wind en stroming en aanlegmogelijkheden vooraf bekijken en niet haasten.
De boot hebben we idd voor ons plezier en dat moet wel zo blijven.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor antonh » 22 Dec 2013, 22:50

Bericht door antonh » zo 09 jun 2013, 15:57

Jan Huibers schreef:Ten eerste sluit ik me bij Quichot aan... En als rij-instructeur kan ik je mededelen dat je het meest leert van je fouten..

En anders is dit http://www.vaarbewijs.nl/index.php?vaarles zeker geen verkeerd idee of weggegooit geld.
De belangrijkste dingen leer je in deze cursus in de praktijk en dan kun je veilig en zelfverzekerd het water op met je eigen bootje... Geen stress meer maar lekker recreëren met je boot... Want daar kocht je hem voor vermoed ik :D





Dit vindt ik nu puur verspild geld.
Moet je eens kijken waar je "les" mee krijgt.
Veel boten van 7.5 meter hebben geen 100 pk.
En varen leer je toch met je eigen boot door gewoon veel te oefenen.
Doe gewoon eens een middag alleen aanleggen.
Moet je eens zien hoe je het onder de knie krijgt.

En bij deel 2 leer wat je moet doen bij,
- man over boord
- ankeren
- aan de grond lopen
- in een box afmeren

Dit moet je toch meteen leren.
Als je man overboord leert leer je wel heel snel hoe je de boot onder controle krijgt.
En als je een vaarbewijs hebt gehaald heb je ook wat over de schroef geleerd.
Als je dat in de gaten houd kun je ook de boot beter onder controle houden.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor pleziervaarder » 22 Dec 2013, 22:50

Bericht door pleziervaarder » zo 09 jun 2013, 19:41

Helemaal met Anton eens. Je kan wel vaarcursussen krijgen waarbij een ervaren schipper bij jou aan boord komt, je kan ook iemand uit de haven vragen of hij een dagje mee wil om de aandachtspunten te leren. Je kan het echter alleen leren door veel te doen.
Zoals wel vaker wordt gezegd (Jan dit moet je bekend klinken) je leert pas autorijden als je je rijbewijs hebt gehaald, hetzelfde geldt voor boten.
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor Jan Huibers » 22 Dec 2013, 22:50

Bericht door Jan Huibers » zo 09 jun 2013, 20:10

pleziervaarder schreef:
Helemaal met Anton eens. Je kan wel vaarcursussen krijgen waarbij een ervaren schipper bij jou aan boord komt, je kan ook iemand uit de haven vragen of hij een dagje mee wil om de aandachtspunten te leren. Je kan het echter alleen leren door veel te doen.
Zoals wel vaker wordt gezegd (Jan dit moet je bekend klinken) je leert pas autorijden als je je rijbewijs hebt gehaald, hetzelfde geldt voor boten.




Klinkt mij inderdaad zeer bekend in de oren, ik roep ik zelf ook tegen mijn kandidaten... Je leert pas autorijden als je je rijbewijs gehaald hebt... Net voor die tijd heb je les gehad van een instructeur die je alle basisbegrippen heeft geleerd om veilig en zelfstandig door het verkeer heen te kunnen rijden... Dat kun je ook weer terugkoppelen naar de boten... Je kunt dus ook eerst les krijgen of nemen om daarna in alles op de juiste manier ervaring mee op te bouwen.

@Anton, ik geloof niet dat met de 'les'boot alle 100pk'tjes aangesproken worden met manoeuvreren. Het is in elk geval een lichte poly boot en je leert er zonder boegschroef alle basisbegrippen en manoeuvres. Weggegooit geld is het zeker niet!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 22:50

Bericht door vuuren1 » zo 09 jun 2013, 23:28

Vaarles nemen als je leek bent is in de basis zeker geen verkeerd advies, alleen is het wel wenselijk om een bijpassende opleider op te zoeken met een beetje vergelijkbaar scheepje.

Men boekt logischerwijs immers ook geen rijvaardigheidscursus in een Mercedes S klasse als men zelf de kwaliteiten / vaardigheden in de eigen Suzuki Alto op wil schroeven...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten