-OPGELOST-kajuitboot recht houden

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor quichot » 22 Dec 2013, 22:52

Bericht door quichot » ma 10 jun 2013, 08:06

Veel meer dan bij autorijden, waar technische rijvaardigheid, het leren bedienen van het voertuig, van meet af aan onlosmakelijk gekoppeld is aan verkeerstechnische regelgeving, komt het bij varen aan op ervaring -het woord is niet toevallig ontstaan uit ons rijke maritieme leven-, en ervaring kan je feitelijk alleen opdoen in de praktijk.
Waar bij rijles de eerste theoretische instructies direct kunnen worden toegepast in de praktijk, is er bij vaarles vrijwel niets dat je uit een boekje kunt halen, of van een instructeur kunt leren, als je niet zelf vaart. Neem alleen het feit dat een stilstaande auto ehh...stilstaat, en een boot altijd door stroom, wind, golven en momentum in beweging wordt gehouden, en geen twee schepen reageren daar hetzelfde op. Ook is er een veel grotere verscheidenheid in maat en type.
Conclusie: op zich zijn wat lessen in het begin in principe zeker niet verkeerd, maar zullen alleen effect hebben als de instructeur bij jou aan boord komt. Lessen in een lesboot (met een grote L! :mrgreen: ), daar geloof ik niet in.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 22:53

Bericht door Nachtvlinder » ma 10 jun 2013, 18:51

Ging het TS niet om tips hoe z'n boot stil te leggen en houden bij wind?

Als je kijkt naar grote charterbakken: die doen het óf met de kop in de wind, of kont in de wind. Kritisch naar je vaantje (of vlag) kijken, af en toe een klapje roer geven om de boot recht in de wind te houden. De wind gebruik je om jezelf naar BB, SB, naar voor of achter te verplaatsen. Stel je ligt recht in de wind (kop voor) en je wilt jezelf een stukje naar SB verplaatsen: je geeft dan een klein klapje vooruit met roer aan SB, de kop zal dan naar SB gaan. Als je niets doet dan de kop verder verwaaien en kom je dwars te liggen. Maar door nu vervolgens zet je de kont er achter te zetten dmv klein klapje vooruit met BB roer positioneer je jezelf weer op je nieuwe plek. Vergelijk met maar met een bezemsteel die je recht omhoog in evenwicht houdt met je hand eronder: je bent continue aan het compenseren.

Bij mijn zeilboot werkt met de kont in de wind het beste, ik zorg dan dat de wind iets van BB binnenkomt, met een klein beetje gas achteruit zorgt m'n (rechtse)schroef werking ervoor dat het windeffect gecompenseerd wordt.

Ik zou gewoon gaan proberen waar je ruimte hebt (ga oefenen op open water in de buurt van een ton) wat voor jouw boot het beste werkt, kop in de wind lijkt me voor de meeste motorboten het makkelijkst omdat je je roer dan kunt gebruiken daar je stuwdruk hebt bij vooruitslaan. Als je het goed doet heb je de achteruit niet nodig: als je naar achteren zou willen gebruik je daar de wind voor.

Succes!
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 22:53

Bericht door vuuren1 » ma 10 jun 2013, 21:10

Een zeilboot heeft een kiel en gedraagt zich heel anders dan een (polyester) motorboot, dat zijn vaak net kranten op het water die alle kanten opwaaien.
Het weegt weinig, heeft weinig diepgang en relatief veel last van de wind. Bij die dingen moet je vaart houden of afmeren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor pleziervaarder » 22 Dec 2013, 22:53

Bericht door pleziervaarder » ma 10 jun 2013, 22:03

Klopt wel wat je zegt Hans maar soms kun je niet anders. Kom maar eens bij de brug van Heerenveen of de 2e brug Ossenzijl. 9 van de 10 keer heb je daar wind van opzij en stroming van voor of achter. Als je daar de pech hebt te moeten wachten op bediening kun je niet anders dan proberen recht te houden of rondjes draaien als er niet teveel anderen zijn. Mogelijkheid tot aanleggen is er niet/nauwelijks.
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor Stylerider » 22 Dec 2013, 22:54

Bericht door Stylerider » ma 10 jun 2013, 22:30

Ik vaar nu ook sinds kort met een sloepje met buitenboord motor in de bun en ik moet zeggen dat ik nog nooit zo veel moeite heb gehad met manouvreren! Er zit geen roer op (!) en zonder gas erop gaat het ding alle kanten op. Als dan net voor een brug de motor afslaat ben je de Sjaak (was ik dus). Wat inderdaad wel goed gaat is rondjes draaien om je as. Dit is dan de manier om voor een brug of sluis te wachten als je niet wil aanmeren.

Ik ga nu ook eens kijken voor zo'n coarskeeper. (of een boeg en hekschroef want ik ben nu toch al over mijn schaamte heen).
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 22:54

Bericht door vuuren1 » ma 10 jun 2013, 22:47

De conclusie is m.i. dan dat het vooral met de vaareigenschappen van de boot te maken heeft en men daar mee moet leren omgaan.

Hulpmiddelen zoals een boeg- en hekschroef bouwden wij al 10-15 jaar terug in omdat senioren daar veel gemak van ondervonden.
Toen werden we nog door bijna iedereen uitgelachen...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor Stylerider » 22 Dec 2013, 22:54

Bericht door Stylerider » ma 10 jun 2013, 22:56

Het is wachten op de eerste sloepen met een dynamic positioning systeem. Daar zal vast markt voor zijn.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 22:54

Bericht door vuuren1 » ma 10 jun 2013, 23:06

Stylerider schreef:
Het is wachten op de eerste sloepen met een dynamic positioning systeem. Daar zal vast markt voor zijn.




De nieuwbouwmarkt is vrij zwak maar bij de geïntereseerden wordt meer naar comfort gekeken.
Mede omdat de senioren de doelgroep zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 22:55

Bericht door Nachtvlinder » di 11 jun 2013, 17:59

vuuren1 schreef:
Een zeilboot heeft een kiel en gedraagt zich heel anders dan een (polyester) motorboot, dat zijn vaak net kranten op het water die alle kanten opwaaien.
Het weegt weinig, heeft weinig diepgang en relatief veel last van de wind. Bij die dingen moet je vaart houden of afmeren.




Maar op mijn woonschip (36 m platbodem zonder boegschroeg of zwaarden) doe ik het ook zo. En vele charters met mij. Gaat prima, als je je boot maar kent, blijft kijken wat de wind met het schip doet en niet overhaast of teveel corrigeert. En de effecten van de wind op je schip kunt inschatten.

Ik denk dat vele motorbootschippers veel baat zouden hebben bij een instapcursus zeilen, dan leer je dit. En natuurlijk, hoe kleiner en/of lichter de boot, hoe lastiger inderdaad. Maar door te zeggen "vaart houden of afmeren" leer je je boot natuurlijk nooit kennen en dit kan ook lang niet altijd.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST-kajuitboot recht houden

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 22:55

Bericht door Nachtvlinder » di 11 jun 2013, 18:02

Stylerider schreef:
Het is wachten op de eerste sloepen met een dynamic positioning systeem. Daar zal vast markt voor zijn.





...Spudpalen schijnt de toekomst te zijn (of leren varen) ;)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten