Windows service centre SCAM WAARSCHUWING

Windows service centre SCAM WAARSCHUWING

Berichtdoor vodnik » 22 Dec 2013, 21:11

Bericht door vodnik » wo 09 jan 2013, 11:30

SCAM WARNING!!!

Vandaag werd ik gebeld (op vaste telefoonlijn) dat mijn computer foutmeldingen aan het versturen is naar Windows service center. Ze boden me aan om "propbeelm" even op te lossen.
Het was een engels sprekende persoon met sterk indiaas accent.
Op het volgende filmpje zie je hoe ze te werk gaan.

http://www.youtube.com/watch?v=cueN1-2lANA
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

Re: Windows service centre SCAM WAARSCHUWING

Berichtdoor broekie » 22 Dec 2013, 21:11

Bericht door broekie » wo 09 jan 2013, 11:42

Was gisteren ook de de TV.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Windows service centre SCAM WAARSCHUWING

Berichtdoor vodnik » 22 Dec 2013, 21:12

Bericht door vodnik » wo 09 jan 2013, 12:01

Bedankt Broekie, ik kijk geen Nederlandse TV, maar goed dat je dat meld dan hoef ik het niet verder te vespreiden in NL (maar alleen in CZ)

Pieter
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

Re: Windows service centre SCAM WAARSCHUWING

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 21:12

Bericht door henkvd » wo 09 jan 2013, 18:24

Is al een tijdje een fenomeen wat bekend is, zoals alle behulpzame figuren die zich spontaan aanmelden om het een en ander voor je op te lossen, heel erg links laten liggen, ik vraag me alleen af, hoe komen ze aan je persoonlijke informatie ? gehackt ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4475
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Windows service centre SCAM WAARSCHUWING

Berichtdoor vodnik » 22 Dec 2013, 21:12

Bericht door vodnik » wo 09 jan 2013, 18:54

henkvd schreef:
.............. ik vraag me alleen af, hoe komen ze aan je persoonlijke informatie ? gehackt ?




Inderdaad, daar maak(te) ik me ook zorgen over!

In mijn geval uiterst merkwaardig omdat ik gebeld werd op mijn vaste telefoonnummer in m'n weekendverblijf. Dit nummer is bij weinigen bekend, maar dit is wel een lijn met ADSL. Ik kan me niet herinneren dat ik dit nummer ooit op internet gebruikt heb. Dan blijft alleen een lek bij de telefoonmaatschappij over.

Pieter
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

Re: Windows service centre SCAM WAARSCHUWING

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 21:13

Bericht door vuuren1 » wo 09 jan 2013, 21:21

Dergelijke "instanties" werken vaak met een nummergenerator en is het volledig willekeurig wie ze aan de lijn krijgen.
Zo komen er op geheime nummers ook soms telefoontjes van callcenters, als je dan doorvraagt hoe dat kan vertellen ze soms dat het een willekeurig gekozen nummer is.

Deze gasten bellen veelal uit India.
Een kennisje heeft zo'n kerel een hele tijd aan de lijn gehouden en steeds vertelt dat de PC vastliep als hij vroeg iets in te tikken. Toen werden ze er daar moe van maar gaven niet op.
Hij gooide het op het laatst over een andere boeg en wilde uiteindelijk zelfs met haar trouwen... zo heeft ze zijn prive nummer losgekregen (bleek idd India).

Ze werkt met Linux en niet met MS Windows, dus die gasten kunnen geen info vanuit die betreffende PC hebben gekregen, dat is bluf.
"Windowscare" laat je een register met foutmeldingen openen en daar staan bij iedere Windows PC inderdaad zat meldingen zodat ze geloofwaardig over lijken te komen (voor een leek).
Daarna proberen ze je met een mooi verhaal dingen te laten doen waardoor zij door een achterdeur je PC binnen kunnen komen..

Als je zegt dat ze met de Police spreken verbreken ze de verbinding direct en als je tijd over hebt kan je ze zeker een uur bezig houden zodat ze in die tijd geen anderen kunnen bellen. en benadelen..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Windows service centre SCAM WAARSCHUWING

Berichtdoor vodnik » 22 Dec 2013, 21:13

Bericht door vodnik » wo 09 jan 2013, 21:35

In mijn geval moet het haast wel een "geplande"actie geweest zijn.
Ik heb een Tsjechisch nummer, ze wisten mijn naam en begonnen direct in Engels te spreken. De kans dat je engels sprekend persoon aan de lijn krijgt is in Tsjechië niet zo groot!

Ik had vrij snel door dat het een soort van phising betrof, de volgende keer zal ik ze een uurtje aan de praat houden.
Overigens had ik onmiddelijk m'n pc van internet afgekoppeld maar de man bleef beweren dat er fout meldingen binnenkwamen.
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

Re: Windows service centre SCAM WAARSCHUWING

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 21:13

Bericht door henkvd » wo 09 jan 2013, 21:48

Hoeveel persoonlijke gegevens er per jaar verkocht worden wil je niet weten, standaard vul ik dit geheel tegen de waarheid in, er geen ongelogen detail bij alles waar maar een formuliertje moet in gevuld worden.
Als hengelt naar gegevens, mailadressen en telefoonnummers, niet aan meewerken, lig nu in de clinch met een grote werf, willen een kopie paspoort ik weiger deze af te geven, alleen inzage vind ik meer dan voldoende.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4475
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Windows service centre SCAM WAARSCHUWING

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 21:13

Bericht door vuuren1 » wo 09 jan 2013, 22:13

Bij een nummer kan je vaak wel een naam vinden en met dergelijke gegevens komt men betrouwbaarder over.
De voertaal is bijna altijd gebrekkig Engels.
Hun doelgroep is heel erg groot en 100 euro is voor die gasten een kapitaal. Daarvoor willen ze wel hun best doen om het met allerlei (opgezochte) gegevens vertrouwd te laten lijken.

@Henk,
Het is wettelijk verboden om te eisen een kopie van je paspoort te maken, het beste kan jezelf wat gescande exemplaren bij je hebben met afgedekte persoonlijke nummers.
Dat mogen ze dan vergelijken met een inzage in je echte ID en verder mogen ze niet zeuren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Windows service centre SCAM WAARSCHUWING

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 21:14

Bericht door henkvd » wo 09 jan 2013, 22:29

Weet ik Hans, er zijn er die verder denken te kunnen gaan de kolder heet de ISPS, ook altijd vermakelijk als ik op bezoek mag op een Passagiersboot, standaard inleveren paspoort, helaas, er staat wat tekst in het paspoort dat die niet is toegestaan, geeft altijd leuke dreig momenten als je zegt niet verder op het aanbod om een klus te komen doen in gaat en een handtekening eist voor het onthouden van de toegang.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4475
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten