Lekker bakkie koffie aan boord

Lekker bakkie koffie aan boord

Berichtdoor heuvels » 09 Aug 2025, 11:30

Naar aanleiding van discussie over zware omvormers om koffie te zetten:
Ik geniet al jaren van koffie uit een Italiaans espressopotje op een gaspitje.
https://www.bol.com/nl/nl/p/percolator- ... 046998228/
In verschillende formaten verkrijgbaar. Bij voorkeur grof gemalen koffie gebruiken om koffiedik te voorkomen. Wat ik doe is rondjes knippen uit filterzakjes en die tegen het metalen filter te leggen, dit geeft brandschone heerlijke koffie...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Lekker bakkie koffie aan boord

Berichtdoor Calidris » 09 Aug 2025, 12:56

Top!
Of gewoon opschenken. ;)
https://youtube.com/shorts/P1ktSYR6U4M

Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Dirty Herrie Lister CS 1/6

Berichtdoor heuvels » 09 Aug 2025, 15:32

De kunst van het opgieten is wel wat verloren gegaan. Veel voorkomende fout is om het kokende water direct op de koffie te gieten. Beter is om een lepel vlak boven de koffie te houden en daar op te gieten, de koffie zakt dan gelijkmatiger door het filter.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Blacktoppie » 09 Aug 2025, 18:09

Hier al jaren opgieten... heerlijke koffie, 3 mokken met een goeie thermoskan (tip eerst vullen met kokend water) en heb de hele ochtend koffie.

M.v.g
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Calidris » 09 Aug 2025, 18:17

heuvels schreef:De kunst van het opgieten is wel wat verloren gegaan. Veel voorkomende fout is om het kokende water direct op de koffie te gieten. Beter is om een lepel vlak boven de koffie te houden en daar op te gieten, de koffie zakt dan gelijkmatiger door het filter.

En opgieten vóórdat je de motor start, anders klinkt het in en loopt het nog slecht door.
https://youtube.com/shorts/P1ktSYR6U4M

Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Dirty Herrie Lister CS 1/6

Berichtdoor chaea » 13 Aug 2025, 09:05

Snap het probleem niet helemaal, opgiet koffie is natuurlijk een prima oplossing of een cafetiere.

Maar wil je perse koffie uit een automaat, waarom je omvormer en alles eromheen aanpassen op een simpel bakje pleur?

Zelf heb ik een Makita koffiezetter, werkt op pads en op filter, werkt op een 18 v accu en daarmee haal ik 3 bakjes eruit.
Heb een Makita lader aan boord a 64 watt, die heeft binnen het uur een accu volledig vol. Aan boord heb ik 2 Makita 18v accu's goed voor 6 bakjes koffie per uur , ook heb ik nog een krachtige Makita stofzuiger op 18 v waar de accu's oppassen( 1 accu zit op 70 euro)
Voor mij wat makkelijker praten omdat ik deze machine al heb, ideaal als je gaat vissen oid maar het is veel goedkoper dan een duur accupakket met een 3000 watt omvormer, in dit geval heb je genoeg aan een 200 w gemodificeerde sinus van 2 tientjes om verse koffie te krijgen.
Voor de goede orde, ik heb een 1400 watt zuivere sinus zodat ik ook tv kan kijken, magnetron kan draaien en mijn koellade kan laten koelen.

Optie2 is voor de meesten veel interessanter, speciaal voor vrachtwagenchauffeurs zijn er omgebouwde Nespresso, Dolce Custo en Senseo apparaten tussen de 700 en 800 wat, kosten tussen de 150 en 200 euro.
Enige verschil met de 1400 tot 2000 watt apparaten is dat ze een langere opwarmtijd hebben.

Of een overpowered 3000 watt systeem aan boord of een downsized koffieapparaat voor nog geen 200 euro.
Tja
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Amersfow » 13 Aug 2025, 10:46

Out of the box thinking, slim. En het zal wellicht ook heel snel zijn. Zo'n accu geeft heel snel zijn energie. (Ik moest eens door 2x13cm azobe palen boren, de Makita klopboormachine op 230v liep vast, de makita accuboor had er geen enkele moeite mee).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 13 Aug 2025, 11:36

Amersfow schreef:Out of the box thinking,

Ik noem dat gewoon er totaal naast doen.
Over het algemeen is de eenheid van vermogen uitgedrukt in Watt en waar dat uitkomt doet niet ter zake, bij het bewerken van verschillende materialen heb je wel met maximum snijsnelheden te maken, maar dat is een ander boek !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 14 Aug 2025, 15:02

chaea schreef:Snap het probleem niet helemaal, opgiet koffie is natuurlijk een prima oplossing of een cafetiere.

Maar wil je perse koffie uit een automaat, waarom je omvormer en alles eromheen aanpassen op een simpel bakje pleur?

Zelf heb ik een Makita koffiezetter, werkt op pads en op filter, werkt op een 18 v accu en daarmee haal ik 3 bakjes eruit.
Heb een Makita lader aan boord a 64 watt, die heeft binnen het uur een accu volledig vol. Aan boord heb ik 2 Makita 18v accu's goed voor 6 bakjes koffie per uur , ook heb ik nog een krachtige Makita stofzuiger op 18 v waar de accu's oppassen( 1 accu zit op 70 euro)
Voor mij wat makkelijker praten omdat ik deze machine al heb, ideaal als je gaat vissen oid maar het is veel goedkoper dan een duur accupakket met een 3000 watt omvormer, in dit geval heb je genoeg aan een 200 w gemodificeerde sinus van 2 tientjes om verse koffie te krijgen.
Voor de goede orde, ik heb een 1400 watt zuivere sinus zodat ik ook tv kan kijken, magnetron kan draaien en mijn koellade kan laten koelen.

Optie2 is voor de meesten veel interessanter, speciaal voor vrachtwagenchauffeurs zijn er omgebouwde Nespresso, Dolce Custo en Senseo apparaten tussen de 700 en 800 wat, kosten tussen de 150 en 200 euro.
Enige verschil met de 1400 tot 2000 watt apparaten is dat ze een langere opwarmtijd hebben.

Of een overpowered 3000 watt systeem aan boord of een downsized koffieapparaat voor nog geen 200 euro.
Tja

Dat is ook een manier, multifunctioneel en praktisch, goed bekeken!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Terug naar Hints en tips