Uitlaat auto in het water bij traileren?

Uitlaat auto in het water bij traileren?

Berichtdoor Bonkstmeister » 17 Jul 2025, 17:20

Is het bij een niet al te steile helling een probleem als de uitlaat van de auto (diesel) een stukje in het water komt?

We zijn nu op vakantie en bij het te waterlaten ging het wel goed zonder dat de uitlaat in het water kwam, maar het scheelt niet veel. Nooit bij nagedacht of het een probleem is als het wel gebeurt? Slaat de auto dan af?
Bonkstmeister

ligplaats:
info: Quicksilver 470 active cabin

Re: Uitlaat auto in het water bij traileren?

Berichtdoor Beemer » 17 Jul 2025, 20:00

Bonkstmeister schreef:Is het ....een probleem als de uitlaat van de auto (diesel) een stukje in het water komt?
..... Slaat de auto dan af?

Maak je niet druk over dat stukje uitlaatpijp wat mogelijk door het water wordt afgesloten. De uitlaatdruk 'proest' dat water echt wel weg. Maak je geen zorgen over "hevelen via uitlaat en waterslag"!
Heb zelf een schip met 2 motoren waarvan de uitlaten midscheeps ca 15 cm onder de waterlijn uitkomen, nooit problemen gehad. Schip is ca 60 jaar geleden ooit zo gebouwd, de laatste 30 in ons bezit, maar nooit de gedachte/noodzaak gehad om dit te wijzigen. Dus voldoende ervaring :D :D .
Nogmaals: geniet van je vakantie.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 17 Jul 2025, 20:20

Er zit genoeg druk op de uitlaat om geen water binnen te krijgen.
En als de motor afslaat loopt het echt de motor niet in door de aflopende helling.
Ik heb eens gezien dat iemand voor de grap een aardappel in de uitlaat had gepropt. Die aardappel hebben ze nooit meer terug gevonden....
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 17 Jul 2025, 20:41

Beemer schreef:Heb zelf een schip met 2 motoren waarvan de uitlaten midscheeps ca 15 cm onder de waterlijn uitkomen, maar nooit de gedachte/noodzaak gehad om dit te wijzigen..

De noodzaak bepaal je helemaal zelf, maar als ze je ooit verteld hebben hoe een 4 tact motor werkt, begrijp je ook dat het niet bijdraagt efficiëntie en het milieu ! Alle weerstand in zowel de inlaat en de uitlaat doet afbreuk aan het stukje 2 tact spoeling (het stukje dat beide kleppen open staan).
Om je nachtrust niet verder negatief te beïnvloeden, zal ik niet verder doorgaan !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 17 Jul 2025, 21:47

Wolf1 schreef:……. dat het niet bijdraagt efficiëntie en het milieu ! Alle weerstand in zowel de inlaat en de uitlaat doet afbreuk aan het stukje 2 tact spoeling (het stukje dat beide kleppen open staan).
Om je nachtrust niet verder negatief te beïnvloeden, zal ik niet verder doorgaan !
Gr. Wolf1[/size][/i][/color]

Oeps, daar wellicht altijd iets te makkelijk in geweest, nooit echt over nagedacht :oops: :oops:
Heb dan ook in het geheel geen enkele technische achtergrond/opleiding :x
Overigens, wellicht dat uitlaten-openingen (de droge dempers liggen veel hoger) iets hoger op de waterlijn liggen, morgen eens goed bekijken.
Nachtrust gaat wel lukken, maar toch iets om over na te denken.
@Wolf, ik kom graag nog eens terug op dit onderwerp.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 19 Jul 2025, 15:54

De noodzaak bepaal je helemaal zelf, maar als ze je ooit verteld hebben hoe een 4 tact motor werkt, begrijp je ook dat het niet bijdraagt efficiëntie en het milieu ! Alle weerstand in zowel de inlaat en de uitlaat doet afbreuk aan het stukje 2 tact spoeling (het stukje dat beide kleppen open staan).
Gr. Wolf1
[/quote]
Is dat niet een beetje spijkers op laag water zoeken? Stel dat die uitlaat 10cm, onder het wateroppervlak zit, dan is de extra tegendruk in de uitlaat 0.01 bar. Dat zijn verwaarloosbare waarden voor een motor waarin intern drukken tussen de 8 en 10 bar voor benzine, en vaak meer dan 20 bar voor diesels heersen.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Wolf1 » 19 Jul 2025, 16:25

Het Sluizenfront schreef:Is dat niet een beetje spijkers op laag water zoeken? Stel dat die uitlaat 10cm, onder het wateroppervlak zit, dan is de extra tegendruk in de uitlaat 0.01 bar. Dat zijn verwaarloosbare waarden voor een motor waarin intern drukken tussen de 8 en 10 bar voor benzine, en vaak meer dan 20 bar voor diesels heersen.

Ja, dat is het ! Maar jij begrijpt het niet helemaal ! Ik praat over het stukje 2 tact spoeling, dat wordt zo genoemd, omdat bij dit type motor, alles om spoeling draait en ook optimaal gebruikt wordt.
Het stukje waarbij allebei de kleppen open staan en er dus atmosferische druk in de cilinder heerst.
Op dit moment wordt er gebruik gemaakt van het arbeidsvermogen van beweging, van de gasmoleculen, snap je de rest zelf ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bonkstmeister » 20 Jul 2025, 09:16

heuvels schreef:Er zit genoeg druk op de uitlaat om geen water binnen te krijgen.
En als de motor afslaat loopt het echt de motor niet in door de aflopende helling.
Ik heb eens gezien dat iemand voor de grap een aardappel in de uitlaat had gepropt. Die aardappel hebben ze nooit meer terug gevonden....

Bedankt allen! Het leek mij ook niets uit te maken. Maar ik lees hier ook reacties over de uitlaat van de boot. Ik heb het over die van de auto.
Bonkstmeister

ligplaats:

Berichtdoor Wolf1 » 20 Jul 2025, 09:41

Bonkstmeister schreef: Bedankt allen! Het leek mij ook niets uit te maken. Maar ik lees hier ook reacties over de uitlaat van de boot. Ik heb het over die van de auto.

Dat hadden wij ook wel begrepen maar iemand had de wissel omgezet.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bonkstmeister » 20 Jul 2025, 10:31

Ik had het in de gaten. Vandaar even mijn bericht.
Bonkstmeister

ligplaats:

Volgende

Terug naar Hints en tips