Welke pechhulp?

Welke pechhulp?

Berichtdoor bert888 » 12 Mei 2025, 22:43

Ik ben op zoek naar een pechhulpdienst voor mijn 14m boot.
7dagen hulp in het hoogseizoen.
sleepdienst.

Welke kunnen jullie aanbevelen?

Ik heb begrepen dat er eigenlijk alleen de Botenwacht en Vaarzeker zijn.
Ben verzekerd bij EOC
bert888

ligplaats: Dordrecht
info: Nog in aankoop.
Motorkruiser 11 tot 15m

Re: Welke pechhulp?

Berichtdoor Wolf1 » 13 Mei 2025, 07:57

Ben bang dat je nog wel even kan blijven zoeken !
Gewoon zelf zorgen dat je zaakjes in orde zijn, voor je vertrekt.
En in het zeer bizondere geval van echt pech, zal er iets terplaatse geregeld moeten worden !
Zo doet iedereen het.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 13 Mei 2025, 09:39

ben het volledig met wolf eens .
ooit geprobeerd met die pech hulp tja meneer het kan een paar dagen duren we bellen wel als we komen maar u moet wel op een goed bereikbare plaats liggen .
dus gewoon even een sleepdienst gebeld tja kwam de sleepboot na een korte tijd bootje 700 pk .
alles zelf gerepareerd de onderdelen gedeclareerd plus sleeploon en onze verzekering heeft alles netjes uitbetaald de sleepkosten rechtstreeks naar de eigenaar (dit was een officieel sleepbedrijf bekent bij de verzekeraar )
onze schade was toen dat de stuurcilinder totaal verbogen was ja kan je niet meer varen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor bert888 » 13 Mei 2025, 09:51

Maar als je zelf bijna niet kan sleutelen en nieuw bent in het wereldje!

Ik heb ook ANWB pechhulp voor mijn auto ;)
bert888

ligplaats: Dordrecht
info: Nog in aankoop.
Motorkruiser 11 tot 15m

Berichtdoor Oeverloos » 13 Mei 2025, 11:04

Iedereen die met een boot op ruim water vaart, moet zelf zorgen om het zaakje drijvende te houden. Het allerbeste wat je aan boord kunt hebben is een groot en zwaar anker met voldoende ketting. Verder zorg je voor een pomp en een zakje met houten proppen van verschillende maten. Zo’n noodpluggen set is goud waard aan boord. In de bouwmarkt kun je kneedbaar metaal krijgen.
Ik heb zowel de houten pluggen als het kneedbaar ijzer al eens een paar keer nodig gehad.
De pluggen voor een aftapbout uit de motorkoeling die mysterieus verdween, waardoor de machinekamer vol water stond en het kneedbaar ijzer voor een lek in de waterlift. Dat gebeurde op zee. Dat kneedbaar metaal wordt keihard en blijft eindeloos zitten. Daarna pompen en doorvaren.
Een marifoon is op ruim water het middel om een ander schip aan te roepen voor een sleepje. In Nederland hebben wij een watersport cultuur waarbij wij elkaar uit de brand helpen. Als je met twee handen omhoog op het voordek staat te zwaaien weet iedereen dat je hulp nodig hebt en dat krijg je ook.
Niemand heeft het erover, maar je moet zo nu en dan over je angsten heen stappen als je wilt varen. Vergeet die boothulp maar en neem een fles jenever mee voor de schrik.
De wegenwacht is voor auto’s. Auto’s en boten hebben geen enkel raakvlak. Auto’s zijn levensgevaarlijk. Boten niet.
Dus wat dat betreft zit je prima op een boot,
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 13 Mei 2025, 11:18

Als je op de rivieren pech hebt wordt dat vrij snel gesignaleerd door beroepsvaart. Fijn als je marifoon hebt en hulp vraagt. Medeschippers kunnen een sleepie geven, of Havendienst en RWS zijn er vaak als de kippen bij. Je wordt dan altijd naar een veilige haven in de buurt gesleept.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Amersfow » 13 Mei 2025, 12:58

Ik zou niet graag een sleep krijgen van een 4 duwbakken set die met 10 knopen over het ARK stuift ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 13 Mei 2025, 13:43

Als je niet 100% op je voortstuwing kunt vertrouwen, heb je ook niets op de bijlage 15 wateren te zoeken !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 13 Mei 2025, 13:54

Wolf1 schreef:Als je niet 100% op je voortstuwing kunt vertrouwen, heb je ook niets op de bijlage 15 wateren te zoeken !

100% is een utopie. Wat niet wegneemt dat je er wel naar moet streven.
Ik hoor voetbalverslaggevers ook wel praten over 100% kansen. Die bestaan ook niet.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor chaea » 13 Mei 2025, 14:22

Er is gewoonweg geen dienst ala ANWB. Botenwacht is niks anders dan iemand sturen maar het kan heel lang duren en je moet goed bereikbaar zijn. Er komt dus niet een geel bootje jouw kant op die je weer snel op weg helpt of een leenboot regelt.

Zoals al geschreven in dit topic en al in vele anderen, een goed anker, liefst 2 of een puts, marifoon en vriendelijke medevaarders die je een sleep willen geven.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Volgende

Terug naar Hints en tips