pascall schreef:Bedieningcentrales een eigen AIS transponder, dat is nieuw voor mij.
Welke zijn dat dan want bijvoorbeeld verkeerspost Wemeldingen, Hansweert, Vlissingen heb ik nog nooit op mijn plotter gezien en ook niet op bijvoorbeels Marine trafic?
Pascal
Je kan dit zien in de AIS objectenlijst van OpenCPN en volgens mij ook in MarineTraffic maar misschien moet je dat aanzetten ofzo.
De verkeersposten kunnen zich niet binden op een externe bron, al is het van de eigen organisatie, immers wanneer de verbinding uitvalt zijn ze "blind"
In principe hebben ze dan genoeg aan een eigen AIS ontvanger maar ik zie dus de transponders in de objectenlijst.
Wel is het zo dat veel bediencentrales en objecten momenteel met (eigen) glasvezelkabels gekoppeld worden om bij een calamiteit elkaar te kunnen vervangen.
kajoe schreef:ik vaar waar mogelijk op de kaarten van RWS op een laptop werkt goed voor al die kanaaltjes in ons land
Kajoe welke kaarten gebruik jij voor al die kanaaltjes? Ik heb alleen de ECDIS kaarten maar die dekken niet de kleinste kanaaltjes.