Route app water?

Re: Route app water?

Berichtdoor Amersfow » 20 Mrt 2025, 19:09

Watersport App Friesland stopt
Met ingang van 1 april as. stopt de Watersport App Friesland. De Watersport App Friesland was een door de provincie gefinancierde app voor watersporters in Friesland.

Gelukkig is er een goed alternatief; de Waterkaarten App biedt niet alleen dezelfde functionaliteit, maar veel meer en dat gelijk voor heel Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Engeland en Ierland. Voor het nieuwe seizoen komen daar ook nog Denemarken en Zwitserland bij.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 20 Mrt 2025, 20:55

ik vaar waar mogelijk op de kaarten van RWS op een laptop werkt goed voor al die kanaaltjes in ons land tja gaat ook zonder appjes prima de kanalen en rivieren veranderen niet de bebakening ook maar weinig mijn probleem ligt dat ik gewoon visueel vaar en bij mist gewoon even blijf liggen .
hier meerdere keren gehad dat jachten op zo een appje gaan varen in potdichte mist minder dan 50 /100 meter en dan slingeren van de ene naar de andere oever en daarbij razend kwade schippers veroorzaken die donders goed moeten oppassen dat ze die lui niet raken wand hoe dan ook zij krijgen de schuld als het fout gaat helaas ,
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor aadbloem » 20 Mrt 2025, 21:46

pascall schreef:Bedieningcentrales een eigen AIS transponder, dat is nieuw voor mij.
Welke zijn dat dan want bijvoorbeeld verkeerspost Wemeldingen, Hansweert, Vlissingen heb ik nog nooit op mijn plotter gezien en ook niet op bijvoorbeels Marine trafic?

Pascal
Je kan dit zien in de AIS objectenlijst van OpenCPN en volgens mij ook in MarineTraffic maar misschien moet je dat aanzetten ofzo.
De verkeersposten kunnen zich niet binden op een externe bron, al is het van de eigen organisatie, immers wanneer de verbinding uitvalt zijn ze "blind"
In principe hebben ze dan genoeg aan een eigen AIS ontvanger maar ik zie dus de transponders in de objectenlijst.
Wel is het zo dat veel bediencentrales en objecten momenteel met (eigen) glasvezelkabels gekoppeld worden om bij een calamiteit elkaar te kunnen vervangen.

kajoe schreef:ik vaar waar mogelijk op de kaarten van RWS op een laptop werkt goed voor al die kanaaltjes in ons land

Kajoe welke kaarten gebruik jij voor al die kanaaltjes? Ik heb alleen de ECDIS kaarten maar die dekken niet de kleinste kanaaltjes.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 20 Mrt 2025, 21:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor pascall » 20 Mrt 2025, 21:49

Oke, weer wat wijzer :D
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor bert888 » 21 Mrt 2025, 01:06

bert888

ligplaats: Dordrecht
info: Nog in aankoop.
Motorkruiser 11 tot 15m

Berichtdoor kajoe » 21 Mrt 2025, 09:51

ik gebruik op de kanalen geen digitale kaarten maar gewoon papier dus ook in belgie en frankrijk .
die ecdis kaarten alleen als het nodig mocht zijn maar meer om vergelijking in principe vaar ik overal visueel en zie wel wat er komt .
gegevens tja die komen wel te voorschijn als we ze nodig mochten hebben hoe dan ook .
en al die gegevens zoals jachthavens interesseren mij niet klinkt niet leuk maar het zij zo .
ik weet waar ik heen wil en maak de plannen waar we heen willen op de grote kaarten veel beter overzicht .
wel de computer er bij en goed uitzoeken of er nog hindernissen zijn op de hele route .
tot nu toe ben ik vanaf 1972 nog overal gekomen waar ik heen moest of wou en dat door een aantal landen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Amersfow » 21 Mrt 2025, 10:12

Ik ga een tablet aanschaffen met de Waterkaart app maar ben een beetje bang dat het slecht te lezen is bij de buitenstuurstand. Iemand ervaring? Er zit wel een bimini top over het dek. Gewoon zo'n standaard dingetje; https://www.belsimpel.nl/samsung-galaxy ... 28gb-grijs
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 21 Mrt 2025, 12:20

Amersfow schreef: Iemand ervaring? Er zit wel een bimini top over het dek.

Die hindert de zaak niet.
Ik had eerst een mini laptop met een gps dongle erin ,en later een tablet.
Bij mij zat er zelfs een polyester dak op.
Geen last gehad van GPS perikelen.
Als iets te mooi is om waar te zijn ,is dat het dan ook?
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor Amersfow » 21 Mrt 2025, 15:47

Ik doel meer op het zonlicht. Is zoon standaard tablet nog te zien?
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Tinus73 » 21 Mrt 2025, 17:36

Maak al wat langer gebruik van een tablet en het programma NavKid. Het bevalt prima en tablet staat in een kastje met een standaard van de Action, waardoor ik geen last van de zon heb.
Tinus73

ligplaats: Uitgeest
info: Doerak 600

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips