Tentkap schoon maken

Tentkap schoon maken

Berichtdoor Het Sluizenfront » 18 Nov 2024, 12:55

Een jaar of 3 geleden hebben we een nieuwe kap voor de boot laten maken. Deze haal ik voor het winterseizoen eraf en zet dan de oude kap erop voor de overwintering. De boot licht het hele jaar buiten.
Als ik de nieuwe kap eraf haal borstel ik hem helemaal af (droog) en dat heeft tot nu toe goed gewerkt. Ik weet niet of het komt door het natte weer maar bij het eraf halen blijkt de kap op veel plaatsen een groene schijn te hebben en op sommige plaatsen waar ze wat langer nat blijft, is ze echt groen van de aanslag. Het reguliere afborstelen met een harde borstel bied geen soelaas en ik vraag me dan ook af hoe ik die kap schoon krijg. Ik weer dat je er niet met zeep op mag komen omdat dat de waterdichteid teniet doet. Ik vraag me af of je er wel met een hogedrukspuit op mag komen omdat ik denk dat die groene aanslag daarmee wel te verwijderen is. Heeft hier iemand ervaring mee of tips.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Tentkap schoon maken

Berichtdoor heuvels » 18 Nov 2024, 13:00

Niet doen!
Een hogedrukspuit is de pest voor je stiksels!
Vraag het aan je zeilmaker, niet elk zeil is geïmpregneerd, de mijne niet tenminste.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Amersfow » 18 Nov 2024, 14:02

Zelfde probleem. Heb die peperdure Ultramar zooi voor schoonmaak en "protectie" gebruikt, helpt niks. Kap weer helemaal groen. Mijn zeilmaker zei dat het beste is als het doek zijknat is, dus eerst paar x nat maken. Weet geen middel wat mag (behalve die Ultramar, maar dat is weggegooid geld). Iemand tips?
Als die compleet verzadigd is, doe je met een borstel wel wat, maar het blijft groen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 18 Nov 2024, 16:13

heuvels schreef:Vraag het aan je zeilmaker,

Dat wordt moeilijk De maker, Mehmet Zeilkmakerij in de Leukerplas Well/Gennep, is enkele jaren geleden gestopt met zijn bedrijf wegens ziekte.
Op de factuur die ik destijds heb gehad wordt geen merknaam van het tentdoek genoemd maar ik ga er min of meer vanuit dat het TenCate doek is.
Daar wordt voor ernstig vervuild doek geadviseerd om lauw water met een scheutje chloor erin te gebruiken. Enfin, voor belangstellende https://www.tencateoutdoorfabrics.com/support/
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor chaea » 18 Nov 2024, 16:29

Kan je heel goed laten reinigen en opnieuw impregeneren, ik was voor mijn kap 275 kwijt.

Effe Googelen
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor heuvels » 18 Nov 2024, 18:11

is wel handig als je een grote kuip hebt om lekker te spoelen.
Of uitspreiden op een schoon straatje (of een zeil er onder) en borstelen met een harde bezem (die je vast aan boord hebt)
Scheutje bleek is goed tegen groene aanslag,
Als je een zacht zeepje gebruikt heel goed spoelen want zeepresten kunnen gaan schimmelen.
Impregneren hoef ik niet, maar als het langdurig regent krijg je een natte rug als je er tegenaan gaat zitten...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor gewoonmich » 18 Nov 2024, 18:36

Wij leggen ieder jaar de bootkap in ons ligbad. Laat hem daar 1 of 2 dagen in liggen weken. Je ziet het badwater groen worden.
Daarna nat borstelen en kap is weer schoon. Echt vuile plekken reinig ik dan nog even na met Ultramar.

In voorseizoen de kap er weer op en impregneren met spul van Ultramar. Kap blijft zo als nieuw.
Gebruikers-avatar
gewoonmich

ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Terug naar Hints en tips