Lavac toilet

Lavac toilet

Berichtdoor Robby2 » 21 Okt 2024, 18:02

Zijn er forumleden die ervaring hebben met een Lavac toilet?

Ik wil een Lavac toilet onder de waterlijn plaatsen, in een handleiding gevonden op het internet staat dat het wel kan.
Maar de verkoper adviseert nu van niet. Dus wie heeft ervaring hiermee?

Ook andere ervaringen met dit toilet, positief of negatief hoor ik graag.

Gr. Robby
Robby2

ligplaats:
info:

Re: Lavac toilet

Berichtdoor swblom » 22 Okt 2024, 06:28

Wij hebben een Lavac toilet onder de waterlijn. Wel met een vented loop in de aanvoer van het spoelwater die ruim boven de waterlijn zit. Afvoer gaat naar vuilwatertank. Werkt al jaren probleemloos.

Kijkend naar mijn eigen ervaring met de gangbare pomptoiletten van de diverse merken en de verhalen over rubbertjes, klepjes, scheutjes olie in de pot en wat al niet meer beschouw ik de aankoop van het Lavac toilet als een van de beste keuzes ooit gemaakt.
swblom

ligplaats:
info:

Berichtdoor Robby2 » 22 Okt 2024, 20:35

swblom schreef:de verhalen over rubbertjes, klepjes, scheutjes olie in de pot en wat al niet meer

Dat is voor mij ook de reden om voor Lavac te kiezen.

Je hebt dus geen beluchter op de afvoer?
Ik heb geen vuilwatertank :oops: op de huidige afvoer zit wel een beluchter ivm hevelen.
Zal ik nu toch ook weer moeten doen of zal dat problemen geven met de membraampomp?
Robby2

ligplaats:
info:

Berichtdoor swblom » 23 Okt 2024, 06:32

Inderdaad, geen ventiel op de afvoer.
Theoretisch gezien zou een beluchter in de afvoer niet nodig zijn, er van uitgaande dat je een membraampomp gebruikt. Daar zit zowel een zuig als een persklep in die eventueel terugstromend water tegen houden. Dan moeten er twee klepjes gaan lekken voordat het een probleem kan worden.
swblom

ligplaats:
info:

Berichtdoor Robby2 » 23 Okt 2024, 19:19

swblom schreef:er van uitgaande dat je een membraampomp gebruikt.

Ja, een elektrische 12v, bedankt voor de aanvulling.
Robby2

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Okt 2024, 07:47

swblom schreef:Wij hebben een Lavac toilet onder de waterlijn. Wel met een vented loop in de aanvoer van het spoelwater die ruim boven de waterlijn zit. Afvoer gaat naar vuilwatertank. Werkt al jaren probleemloos.

Kijkend naar mijn eigen ervaring met de gangbare pomptoiletten van de diverse merken en de verhalen over rubbertjes, klepjes, scheutjes olie in de pot en wat al niet meer beschouw ik de aankoop van het Lavac toilet als een van de beste keuzes ooit gemaakt.

Door de toilet naar een vuilwatertank te laten pompen is deze technisch gezien dus als een bovenwaterlijn toilet toegepast. Hoe de tank verder aangesloten zit is voor het functioneren van de toilet zelf dus niet meer van belang.
M.a.w. voor ts geeft deze opstelling nog geen aanwijzing of de toilet zoals hij hem onder de waterlijn toe wil passen ook goed zal functioneren. En dat was de kern van zijn vraag.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor swblom » 24 Okt 2024, 09:24

Die snap ik niet helemaal, het toilet staat onder de waterlijn en krijgt het spoelwater van buiten. Wat is dan nog het verschil of de (afvoer) pomp weer terug naar buiten gaat of naar een tank?
swblom

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Okt 2024, 18:38

swblom schreef:Die snap ik niet helemaal, het toilet staat onder de waterlijn en krijgt het spoelwater van buiten. Wat is dan nog het verschil of de (afvoer) pomp weer terug naar buiten gaat of naar een tank?

Voor het spoelwater klopt dit. Maar de toilet pompt in deze situatie toch niet af naar buiten maar naar een (waarschijnlijk lager gelegen) vuilwatertank?
Als er geen vuilwatertank is zoals ts dit wil installeren zal de toilet tegen de statische waterdruk in naar buiten moeten afvoeren. En dat is een wezenlijk verschil.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Robby2 » 24 Okt 2024, 20:08

SimondeDanser schreef:Als er geen vuilwatertank is zoals ts dit wil installeren zal de toilet tegen de statische waterdruk in naar buiten moeten afvoeren.

Het huidige toilet doet dit toch ook? Weliswaar met een handpomp en een beluchter ruim boven de waterlijn.
Of is de werking verschillend met een membraampomp en het vacuümprincipe van dit type toilet?
Robby2

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Okt 2024, 23:19

Robby2 schreef:Het huidige toilet doet dit toch ook? Weliswaar met een handpomp en een beluchter ruim boven de waterlijn.
Of is de werking verschillend met een membraampomp en het vacuümprincipe van dit type toilet?

Geen idee wat je huidige systeem wel of niet doet. Dat heb je niet beschreven. Maar dat is ook niet relevant voor mijn aandachtspunt.
Ik ken de Lavac toilet niet. Ik wilde je er alleen op wijzen dat er een wezenlijk verschil is tussen een toilet naar een vuilwatertank laten pompen of tegen de statische druk van het buitenwater in direct naar buiten. En omdat je vraagt naar ervaringen van mensen met een Lavac toilet moet je je dus wel realiseren dat je gelijke situaties met elkaar moet vergelijken om tot een overwogen besluit te komen. Dit te meer omdat nota bene de verkoper een toepassing als onderwaterlijn toilet afraadt. Dan moet je jezelf toch achter je oren krabbelen en eerst tot in detail uitzoeken wat de oorzaak van een dergelijke opmerking zou kunnen zijn?
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips