Lavac toilet

Re: Lavac toilet

Berichtdoor Amersfow » 25 Okt 2024, 08:01

Ik heb in 1 boot de situatie dat de waterlijn zelfs hoger dan de bovenrand van het toilet komt. Bij de installatie zoals gekocht had ik in de aanvoer geen lus naar boven en beluchter, maar dan liep langzaam maar zeker de pot over (vorige eigenaar zette steeds een klep om). Heb dus nu zowel in de aanvoer als afvoer de lus naar boven. Het spoelen gaat niet geweldig en na het spoelen loopt er weer water terug in de pot. Als ik dit gedrag tevoren had geweten, had ik een vloertje gemaakt en het toilet zo verhoogd dat die ruim boven de waterlijn zat. Is allemaal veel eenvoudiger (op een motorboot, bij een zeilboot gaat dat niet lukken uiteraard).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor swblom » 25 Okt 2024, 08:07

Het Lavac toilet gebruikt een simpele maar sterke membraampomp om leeg te zuigen , en daarbij tegelijk ook spoelwater aan te zuigen. Dat die pomp niet in staat zou zijn dat klein beetje tegendruk te overwinnen wil er bij mij niet in.
Mede omdat wij eenzelfde, ditmaal elektrische, membraampomp gebruiken om de vuilwatertank leeg te pompen als leegzuigen geen optie is. Die pomp zit zo'n 80 cm onder de waterlijn. Gaat probleemloos.

Het risico van een Lavac toilet onder de waterlijn is in mijn beleving het risico van een hevel trekken via de aanvoer van het spoelwater. Dat is slechts een directe verbinding met het buitenwater. Het is dus noodzaak daar een hevelonderbreking boven de waterlijn te plaatsen.
Tevens hebben we een direct bereikbare afsluiter naast de pot voor het geval dat er toch iets misgaat. Die zou je voor het zekere gevoel alleen open kunnen zetten als je pompt.
swblom

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 25 Okt 2024, 08:44

swblom schreef:Dat die pomp niet in staat zou zijn dat klein beetje tegendruk te overwinnen wil er bij mij niet in.

Dat heb ik ook niet beweerd. Ik heb alleen aangegeven dat er een wezenlijk verschil is tussen het laten lozen van een toilet op een tank of direct naar buiten.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 25 Okt 2024, 09:35

0,05 bar op 50 cm diepte.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 25 Okt 2024, 11:11

SimondeDanser schreef:Als er geen vuilwatertank is zoals ts dit wil installeren zal de toilet tegen de statische waterdruk in naar buiten moeten afvoeren.

Welke "statische tegendruk" ?
Op 20 cm tot een halve meter onder het wateroppervlak?
Over welke onzin heb je het Felix?
SimondeDanser schreef:Ik ken de Lavac toilet niet.

Waar bemoei je je dan mee?
Weer een een adviZEUR die vele vragen opwerpt van wat er zou kunnen gebeuren bla bla ,maar geen notie heeft in de werking van dat type toilet.
Dan moet je jezelf toch achter je oren krabbelen.

Wanneer ga jij je eens achter je oren krabbelen,en nadenken over je doemdenkerij met statische tegendruk door dit in een draadje te dumpen?
Hier heeft niemand wat aan ,en straks zitten we 10 pagina's ,en is er veel meer twijfel gezaaid ,dan dat er oplossingen zijn geoogst.

swblom schreef:Wat is dan nog het verschil of de (afvoer) pomp weer terug naar buiten gaat of naar een tank?

Die is er niet.
Sommige mensen zien nou eenmaal apen en beren op de weg die er niet zijn.
Als een tank volle raakt zou je een beetje meer tegendruk kunnen hebben.
Maar dat is geen beletsel voor afpompen,en naar buiten toe merk je het helemaal niet.
Als iets te mooi is om waar te zijn ,is dat het dan ook?
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor Robby2 » 26 Okt 2024, 10:26

SimondeDanser schreef: Dit te meer omdat nota bene de verkoper een toepassing als onderwaterlijn toilet afraadt. Dan moet je jezelf toch achter je oren krabbelen en eerst tot in detail uitzoeken wat de oorzaak van een dergelijke opmerking zou kunnen zijn?

Vandaar mijn vraag op dit forum, ervaringen van andere lavac gebruikers. ;)

In mijn oriëntatie naar een nieuw toilet kom ik verhalen tegen over lekkende pompen, rubbertjes met gewichten en allerlei andere problemen met toiletten. Alleen de enkele reacties van Lavac bezitters zijn positief maar die zijn niet in detail over de installatie.

En volgens de handleiding op pagina 16, punt 8, laatste 2 regels, moet het kunnen onder de waterlijn.
En ik ben benieuwd of gebruikers met instalatie onder de waterlijn ook de zwarte beluchter gebruiken (Set of bleed plugs TLZ9251).

8. An important part of the Lavac
installation is the air bleed valve
which has to be located at the top
of the loop of the inlet pipe. Drill a
5mm (1/18”)diameter hole at the
top of the curve of the inlet pipe If
the top of the inlet pipe is in a
clothing locker, ensure that the
clothes do not obstruct the air
bleed valve. Similarly, if the hose
is hard up below the deck, drill the
hole slightly to one side at the top
of the loop. For installations on or
above the water line, insert the
white plastic bleed plug.
For installations below the water
line, use the black plastic plug.
(Set of bleed plugs TLZ9251).
Robby2

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 26 Okt 2024, 16:22

Ha dat is echt spul uit het jaar kruik. Ik zou zoon ingewikkeld en ruikend ding niet op mijn boot willen hebben. Voor een paar honderd heb je een mooie electrische, veel comfortabeler.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor swblom » 26 Okt 2024, 18:44

Wat een fantastische reactie weer. Wat de boer niet kent lust hij niet.
Als er 1 toilet simpel is, is het een Lavac. Ook heb ik geen idee waar nu weer het idee vandaan komt dat het zou stinken...
Die beluchter, die je ook gewoon kunt kopen zonder te moeten gaan boren, zit in de aanzuig.
Veel van ons hebben ook zoiets bij de motor, stinkt dat ook?
Wat ik misschien wel herkennen is dat het niet het meest moderne ontwerp is. Het komt nog uit de tijd dat er eenvoudige en degelijke dingen gemaakt werden.
Iedereen moet vooral kiezen waar hij zich het prettigst bij voelt maar als er om ervaring gevraagd wordt helpt het als er mensen reageren die die ervaring hebben.
swblom

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 26 Okt 2024, 19:19

Ik heb best wel wat ervaring, inclusief zoon vacuüm ding in een Jaguar 22. (20 boot toiletten ofzo). TS vraagt ervaringen, dus die geef ik. Zonde dat TS veel moeite in inbouwen steekt en dan dit krijgt. Ga het maar aan je gasten uitleggen hoe dat werkt, m vinden zal niet zoon probleem zijn.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips