Financiering aankoop via scheepshypotheek

Financiering aankoop via scheepshypotheek

Berichtdoor Jowan » 21 Jun 2024, 12:34

Beste forumleden,

Wij zijn een in België wonend koppel dat de aankoop van een eerste eigen boot overweegt, een stalen motorsailer van bijna 30 jaar oud die thans onder Nederlandse vlag vaart. Er zal voorafgaandelijk een aankoopkeuring plaatsvinden.

Gelet op de huidige rente is een persoonlijke lening of doorlopend krediet nogal duur, ook in België (op 6 jaar betalen we zo'n 40% aan kosten en interesten).

Nu heb ik het voorstel gekregen om de aankoop te financieren via een Duitse scheepshypotheek door Hypotheek Centrum Lemmer (HCL), voor een afbetalingsduur van 6 jaar en geleend bedrag van 75% van de aankoopprijs. Het heeft wel als gevolg dat de boot dan ook in Duitsland zal geregistreerd worden gedurende die tijd en dus onder Duitse vlag zal varen. Een ligplaats in Nederland of België is volgens de tussenpersoon bij HCL voldoende.

Het zou dan de bedoeling zijn om na afloop van die 6 jaar de boot te laten schrappen uit het register en dan onder Nederlandse of Belgische vlag in te schrijven.

Het lijkt me een interessante formule, maar misschien mis ik de nadelen ervan.

Zijn er hier eigenaars/kopers die al goede of slechte ervaring hebben met zo een financieringsformule? Wat zijn de kosten die bij een registratie komen kijken?

Ik kijk alvast uit de constructieve antwoorden (mag ook via mp uiteraard)!

Groeten alvast.
Laatst gewijzigd door Jowan op 21 Jun 2024, 15:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
Jowan
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 21 Jun 2024, 12:29
ligplaats:
info:

Re: Financiering aankoop via scheepshypotheek

Berichtdoor Oeverloos » 21 Jun 2024, 15:03

Een boot heeft niet echt een waarde.
Alleen een verkoopprijs.
Die varieert met de conjunctuur cyclus.
De meer absolute waarden van huizen en auto’s
zijn op boten veel minder van toepassing.
Hoe ouder de boot, hoe meer variatie in achterstallig onderhoud en prijs.

Na de financiële crisis van 2008-2009 hebben we jaren gehad
dat boten onverkoopbaar waren.
Heel Nederland lag vol met onverkoopbare plezierjachten.
Er waren voorstellen om oude boten te shredden voor oud ijzer.

De pandemie heeft daar verandering in gebracht.
Maar het is niet zo dat de markt blijvend hersteld is.
Dat zie je aan de boten die geveild moeten worden.
Alleen jonge, courante boten van gerenommeerde jachtbouwers worden voor een acceptabele prijs verkocht.

Het is niet simpel om er achter te komen wat voor boot je wilt.
De keuze tussen een motorsailer, een motorboot of een zeilboot is niet eenvoudig
en het verandert soms met het vaargebied,
en het vaargebied verandert soms ook.

Een boot kopen met weinig gebreken en achterstallig onderhoud
is een uitdaging.
Het onderhoud van een boot valt meestal tegen.
Duurder en uitgebreider dan je dacht.

Een schuld op een boot maakt het er niet beter op.
Als Belg een schuld in Nederland aangaan met een Duitse geldschieter
is niet echt KISS (Keep It Super Simple).

Ik ken de voorwaarden niet,
maar tarieven van meer dan 100 basispunten boven een huis hypotheek
en uitgebreide persoonlijke financiële garanties, zoals eigen huis, inkomen
komen vast voorbij
en dan de zekerheid stelling van de boot zelf qua eigendom.

Kan je niet wat langer rondkijken en doorsparen?
Oeverloos
 
Berichten: 761
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Financiering aankoop via scheepshypotheek

Berichtdoor aadbloem » 23 Jun 2024, 20:28

Na aankoop etc importeren in België. Daar is wel wat over te vinden hier. Gedoe met CE keuring alvorens een Bxxxxx nummer wordt toegekend. Nu is formeel voor die leeftijd geen CE nodig maar lokale bureaucraten hebben doorgaans de wijsheid in pacht….en denken daar soms anders over.
aadbloem
 
Berichten: 1235
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast