Beste forumleden,
Wij zijn een in België wonend koppel dat de aankoop van een eerste eigen boot overweegt, een stalen motorsailer van bijna 30 jaar oud die thans onder Nederlandse vlag vaart. Er zal voorafgaandelijk een aankoopkeuring plaatsvinden.
Gelet op de huidige rente is een persoonlijke lening of doorlopend krediet nogal duur, ook in België (op 6 jaar betalen we zo'n 40% aan kosten en interesten).
Nu heb ik het voorstel gekregen om de aankoop te financieren via een Duitse scheepshypotheek door Hypotheek Centrum Lemmer (HCL), voor een afbetalingsduur van 6 jaar en geleend bedrag van 75% van de aankoopprijs. Het heeft wel als gevolg dat de boot dan ook in Duitsland zal geregistreerd worden gedurende die tijd en dus onder Duitse vlag zal varen. Een ligplaats in Nederland of België is volgens de tussenpersoon bij HCL voldoende.
Het zou dan de bedoeling zijn om na afloop van die 6 jaar de boot te laten schrappen uit het register en dan onder Nederlandse of Belgische vlag in te schrijven.
Het lijkt me een interessante formule, maar misschien mis ik de nadelen ervan.
Zijn er hier eigenaars/kopers die al goede of slechte ervaring hebben met zo een financieringsformule? Wat zijn de kosten die bij een registratie komen kijken?
Ik kijk alvast uit de constructieve antwoorden (mag ook via mp uiteraard)!
Groeten alvast.