kachelbrandstof petroleum

kachelbrandstof petroleum

Berichtdoor elrenegado » 07 Dec 2022, 10:31

Ik heb een dieselgsstookte cv aan boord, maar geen radiator buiten.
Daar staat een zibro laser kachel.
Normaal koop ik die 20l qlima cans , maar die kosten inmiddels 85 euro.

Nu kan ik in Tiel aan de pomp ook petroleum tanken, a 1.75 per liter.
m.a.w. 35 euro voor 20 liter.
Is dat aan te raden voor een zibro ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: kachelbrandstof petroleum

Berichtdoor henkvd » 07 Dec 2022, 10:51

De leveranciers van de petroleum can's zullen zeggen dat het niet kan, of aangeven dat je kachel niet op de dure brandstof gedraait heeft, maar ik denk dat hij er prima op brandt.
Als maar Petroleum C is, het kan iets meer stinken bij aan en uit zetten van de kachel en daar moet het bij blijven.

1,75 of 4 euro de liter, de prijs is belachelijk gestegen.

Heb je een laser of een lont kachel ? lont is minder kritisch qua brandstof.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: kachelbrandstof petroleum

Berichtdoor stefan » 07 Dec 2022, 11:35

Dat is inderdaad fors duurder geworden zeg.
Ik haalde dat spul altijd in Belgie, daar valt het relatief nog mee met de prijsstijging, nu 53 euro voor 20 liter (was ooit 35 ofzo)

https://www.hubo.be/nl/p/forever-forfue ... 49437.html
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: kachelbrandstof petroleum

Berichtdoor Amersfow » 07 Dec 2022, 14:25

Geen probleem, gaat prima. Het gaat om een paar promille meer gezuiverd. Je ruikt het wel meer.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: kachelbrandstof petroleum

Berichtdoor Kwokko » 07 Dec 2022, 14:31

henkvd schreef:Heb je een laser of een lont kachel ? lont is minder kritisch qua brandstof.

Ik heb een laser in mijn garage , merk geen verschil ,brand gewoon op petroleum.
Kwokko
 

Re: kachelbrandstof petroleum

Berichtdoor McBoaty » 07 Dec 2022, 17:18

Zal prima branden maar stinkt als de hel, vooral als je wat geknoeid hebt dan blijf je dat tijden ruiken :oops:
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: kachelbrandstof petroleum

Berichtdoor elrenegado » 07 Dec 2022, 19:46

Ok top, gaan we daar gewoon 20l halen.
het is idd een laser kachel.
en iets meer ruiken bij start vind ik niet erg, hij staat in de tent bij de stuurstand, daar is ruim voldoende ventilatie.
Volgende winter plaats ik daar ook een radiator, maar voor nu nog even de zibro.
Ik zal hem nodig hebben de komende weken als we op pad gaan 8-)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: kachelbrandstof petroleum

Berichtdoor kajoe » 08 Dec 2022, 13:44

die brandstof is gewoon jetfuel of te wel kerosine ,dit is gewoon zuivere petroleum dus minder vettig en geloof je nu echt dat die vliegmaatschappijen 4 euro de liter betalen ze belazeren de boel goed ,dikke winst .
heb vroeger heel wat reisjes gedaan op schiphol . de qulima kachel zal dus iets meer walmen vroeger had je toch ook gewoon petroleum kachels dus alles is te proberen maar de vergasser er in moet wel heet genoeg worden ?
sommigen probeerden ook dit spul aangelengd met wat smeerolie in hun dieselautootje te stroken soms gin het goed vaak door het opvangen van leiding resten zo kwam men ook vaak aan gasolie en benziene .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: kachelbrandstof petroleum

Berichtdoor heuvels » 08 Dec 2022, 16:15

kajoe schreef:sommigen probeerden ook dit spul aangelengd met wat smeerolie in hun dieselautootje te stroken soms gin het goed vaak door het opvangen van leiding resten zo kwam men ook vaak aan gasolie en benziene .

Ik herinner me dat jaren geleden de zonnebloemolie de winkels uit vloog, vooral Turken stookten hun oude Mercedessen er mee en reden er op naar Turkije. Dat was veel goedkoper dan diesel, maar moest wel verdund worden met thinner. Er hing een penetrante patatlucht achter die auto's. Dit duurde totdat de zonnebloemolie net zo duur werd als diesel.
In mijn brommertijdperk gebruikten we ook wel slaolie als mengsmering. Ging prima maar de uitlaat moest wel meer ontkoold worden. Ook hier die patatlucht...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: kachelbrandstof petroleum

Berichtdoor Wilfried » 09 Dec 2022, 23:41

Ik heb jaren lang 2 Zibro's gestookt met petroleum vd pomp, nooit een probleem gehad en ook niet meer stank. Een tip van een garagist gekregen voor een afgekeurde dieselwagen die teveel rookte was: de tank met diesel zover mogelijk leeg rijden dan 10 liter petroleum erin en flink mee gaan rijden, veel in de hoge toeren gaan. Dan naar de keuring en niets meer van rook en altijd goedgekeurd, ook jaren aan een stuk. Wagen heeft nu al 230k op de teller
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten