Benzine motor leegmaken nodig?

Benzine motor leegmaken nodig?

Berichtdoor Bob Johnson » 21 Okt 2022, 09:24

Goedemorgen mede liefhebbers,

Binnenkort haal mijn 4 pk 4 takt bbm met alleen interne tank van mijn bootj af voor de winter, dan gaat hij in de schuur. Wat kan ik het beste doen? Ik tank E5 benzine. En vaar de carburateur leeg.
1. Benzine in de interne tank laten zitten met stabilisator (of moet dit alleen bij e10?)
2. Benzine er zoveel mogelijk uitvaren
3. Benzine met hevelpomp uit interne tank halen zodat alles leeg is

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet, Bob
Bob Johnson
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 14 Nov 2021, 18:53
ligplaats: Zwolle
info: Polyester bootje met 4pk

Re: Benzine motor leegmaken nodig?

Berichtdoor McBoaty » 21 Okt 2022, 14:31

Ik tank voor mijn yamaha 9.9 ook E5 en laat de benzine gewoon in de tank staan (tank is erg goed dicht)
Carburator laat ik wel even leeg laten draaien en ik gooi nog ff een busje Putoline Fuel Stabilizer in de tank.
Nog nooit problemen gehad bij starten in het voorjaar
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Benzine motor leegmaken nodig?

Berichtdoor heuvels » 21 Okt 2022, 17:33

Qua veiligheid altijd beter om alle benzine af te tappen, bij ons op de haven mogen de bb motoren absoluut niet gevuld in de opslag.
Als je zeker weet dat de benzine goed opgesloten zit én je schuur geventileerd is zou je het kunnen doen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Benzine motor leegmaken nodig?

Berichtdoor henkvd » 21 Okt 2022, 17:46

Benzine is tegenwoordig slecht voor langere tijd stilstaan, geeft in het voorjaar alleen ellende.

Carb leeg draaien, tank leeg maken, kan zo de auto in en wat Aspen in de tank doen, motor laten draaien op Aspen. Kan je in het voorjaar zo weer verder met benzine.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Benzine motor leegmaken nodig?

Berichtdoor bas » 21 Okt 2022, 21:18

Carb leeg draaien, tank leeg maken, kan zo de auto in en wat Aspen in de tank doen, motor laten draaien op Aspen. Kan je in het voorjaar zo weer verder met benzine.


Zo doe ik het tegenwoordig ook. Het ene motortje / tank gaat het wat beter dan in de andere maar ik heb geen zin meer in experimenteren en elk voorjaar het buitenboordmotor en grasmaaierpark uit elkaar te halen.
Afgelopen zomer een waterpompje met benzinemotor uit elkaar gehad wat een tijd had stil gestaan. Draaiend gemaakt en uiteindelijk heeft dat rotding met een tankje van een halve liter 6 weken buiten in de zon gestaan en kon ik het hele epistel weer overnieuw doen.
Anderzijds heb ik een auto op LPG en enkel een benzinetank om te kunnen starten en daar zit het rustig een jaar in de tank zonder problemen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Benzine motor leegmaken nodig?

Berichtdoor Bob Johnson » 22 Okt 2022, 10:00

Dank jullie voor de input. Heel leerzaam. En, hoewel het een oud motortje is, geen angst voor startproblemen in het voorjaar. Dit jaar voor het eerst E5 gebruikt ipv E10, scheelt ook al een hoop volgens mij.
Bob Johnson
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 14 Nov 2021, 18:53
ligplaats: Zwolle
info: Polyester bootje met 4pk


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten