Boot van trailer halen in loods

Boot van trailer halen in loods

Berichtdoor Roland1979 » 12 Okt 2022, 02:08

Het is weer het einde van het seizoen en heb alles voor het voorjaar qua onderhoud alweer op de planning staan.
1 daarvan is de boot ontdoen van zijn oude lagen antifouling en voorzien van een nieuwe 2k coating en nieuwe antifouling.
Nu kan ik dit doen in de de loods van een goeie vriend van me. Alleen dit klusje op de trailer doen is wat onhandig. Nu vroege ik me af of 1 van jullie knappe koppen een idee heeft hoe ik de boot van de trailer op bokken kan krijgen zonder heftruck , bovenloopkraan of wat dan ook.

De optie die ik zelf bedacht had was de trailer opkrikken en stutten en dan de wielen en spatborden demonteren zodat ik nog enigszins ergens bij kan.

Wie heeft er een idee?

Het gaat om een dubbelas trailer en een bayliner 2255 (6,80 x 2,35)
Roland1979
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Apr 2022, 16:52
ligplaats: Oostvoorne
info: Bayliner 2250
4,3l v6 mercury
Alpha one gen 2

Re: Boot van trailer halen in loods

Berichtdoor FKZ » 12 Okt 2022, 09:29

Steekt de boot over aan de achterkant? Zo ja tonnen onder de spiegel. Trailer voor omhoog draaien boot komt nu op de tonnen te leunen. Nu moet de voorkant ondersteunt mogelijk kan je deze tillen zo niet zal je deze moeten ondersteunen. Dit kan het beste in het midden dat is het sterkste punt. Als je een sterke balk hebt kan je links en rechts van de trailer ondersteunen. Trailer naar beneden draaien zodat die voor ook afsteunt dan trailer er onderuut rijden.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Boot van trailer halen in loods

Berichtdoor Kwokko » 12 Okt 2022, 13:15

Roland1979 schreef:De optie die ik zelf bedacht had was de trailer opkrikken en stutten en dan de wielen en spatborden demonteren zodat ik nog enigszins ergens bij kan.

Ik heb een Onedin 700 gehad.
Die stond elk winterseizoen op die manier op een Atlanta tandemas trailer.
Mijn trailer beschikte over steunplaten,die je d.m.v. een draaispindel handmatig kon.
Door om en om de steunplaten te laten zakken ,kon ik onderhoud plegen.
De trailer zelf plaatste ik d.m.v. een garage krik op blokken hardhout,maar dat kunnen ook andere vormen van ondersteuning zijn uiteraard.

Om een boot op "tonnen" te zetten ,geniet niet mijn voorkeur.
In de 1ste plaats niet omdat omdat tonnen bedoeld zijn om er iets in te doen ,waarvoor de behouder gemaakt is en waar de sterkte van de ton op berekend uiteraard , maar ook omdat ,als deze eenmaal op de tonnen staat ,je slecht bij de plekken kunt komen ,waar nou net de ton staat.
Dat gaat gemakkelijker bij een trailer ,want daar staat de kiel altijd op de rollen.

Nog even iets over tonnen.
Op één ton staat nooit meer dan 1 met het gelijke gewicht.
Daar zit altijd iets fatsoenlijke tussen ,zodat de onderste ton gelijkmatig wordt belast.
De huidige drums zijn totaal niet berekend op punt belasting.
De oude trouwens ook niet ,en de meeste daarvan zijn al aardig doorgerot.
En een gewicht van circa 2 ton zet je niet op 3 a 4 tonnen.
Dat zet je een daarvoor geschikte bok ,of laat je op een trailer staan.

Jouw methode , wielen en spatborden eraf ,en trailer opbokken is veel beter en stukken stabieler.
Kwokko
 

Re: Boot van trailer halen in loods

Berichtdoor Roland1979 » 12 Okt 2022, 16:26

Dank voor de snelle reacties
Roland1979
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Apr 2022, 16:52
ligplaats: Oostvoorne
info: Bayliner 2250
4,3l v6 mercury
Alpha one gen 2

Re: Boot van trailer halen in loods

Berichtdoor MarcoM » 12 Okt 2022, 16:48

Optie is mss ook om voor een paar honderd Euro te investeren in 4 handtakels en twee singles.
Indien te gebruiken in de loods, komen daarnaast altijd nog van pas!

Anders kan je met wat tijd en geduld en een stapel (Euro)pallets, balken en een potkrik ook een heel eind komen.

Beter nu iets meer investeren in materiaal, om in de toekomst altijd veiliger en makkelijker te werken...
MarcoM
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 24 Mrt 2020, 19:18
ligplaats:
info:

Re: Boot van trailer halen in loods

Berichtdoor SimondeDanser » 12 Okt 2022, 19:32

Kwokko schreef:Om een boot op "tonnen" te zetten ,geniet niet mijn voorkeur.
In de 1ste plaats niet omdat omdat tonnen bedoeld zijn om er iets in te doen ,waarvoor de behouder gemaakt is en waar de sterkte van de ton op berekend uiteraard , maar ook omdat ,als deze eenmaal op de tonnen staat ,je slecht bij de plekken kunt komen ,waar nou net de ton staat.

En je bent niet verzekerd als er iets met de boot gebeurt. Om maar niet te spreken over een situatie wanneer je er zelf onder zit als er iets gebeurt.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten