Roland1979 schreef:De optie die ik zelf bedacht had was de trailer opkrikken en stutten en dan de wielen en spatborden demonteren zodat ik nog enigszins ergens bij kan.
Ik heb een Onedin 700 gehad.
Die stond elk winterseizoen op die manier op een Atlanta tandemas trailer.
Mijn trailer beschikte over steunplaten,die je d.m.v. een draaispindel handmatig kon.
Door om en om de steunplaten te laten zakken ,kon ik onderhoud plegen.
De trailer zelf plaatste ik d.m.v. een garage krik op blokken hardhout,maar dat kunnen ook andere vormen van ondersteuning zijn uiteraard.
Om een boot op "tonnen" te zetten ,geniet niet mijn voorkeur.
In de 1ste plaats niet omdat omdat tonnen bedoeld zijn om er iets in te doen ,waarvoor de behouder gemaakt is en waar de sterkte van de ton op berekend uiteraard , maar ook omdat ,als deze eenmaal op de tonnen staat ,je slecht bij de plekken kunt komen ,waar nou net de ton staat.
Dat gaat gemakkelijker bij een trailer ,want daar staat de kiel altijd op de rollen.
Nog even iets over tonnen.
Op één ton staat nooit meer dan 1 met het gelijke gewicht.
Daar zit altijd iets fatsoenlijke tussen ,zodat de onderste ton gelijkmatig wordt belast.
De huidige drums zijn totaal niet berekend op punt belasting.
De oude trouwens ook niet ,en de meeste daarvan zijn al aardig doorgerot.
En een gewicht van circa 2 ton zet je niet op 3 a 4 tonnen.
Dat zet je een daarvoor geschikte bok ,of laat je op een trailer staan.
Jouw methode , wielen en spatborden eraf ,en trailer opbokken is veel beter en stukken stabieler.