Nederlandse boot......

Nederlandse boot......

Berichtdoor PARO » 17 Sep 2022, 17:48

Hints en tips, ik hoop dat ik goed zit en dat er ook Belgen meelezen.

Ik zou een Nederlandse boot willen kopen zonder CE keuring welke nodig is om deze in Belgie in te schrijven. Hij is welliswaar zelfbouw met de nodige papieren maar van na 1998. Heeft hier iemand ervaring mee? Ik zie ook veel in Nederland ingeschreven boten met Belgen als eigenaar en die in Belgie wonen. Een oplossinge?

Alvast bedankt, Clemens.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor SimondeDanser » 17 Sep 2022, 21:55

Clemens, ik zou hier even heel voorzichtig mee zijn. Naar ik begrepen heb zijn het de Belgische auroriteiten die vervelend doen als er geen CE documenten zijn.
Een hele goede kennis van mij heeft dit jaar zijn boot verkocht aan een Belg. Bouwjaar was dacht ik 1999 of 2000. En, ondanks dat het al verplicht was voor de werf, zijn er bij oplevering na de nieuwbouw destijds geen CE papieren mee geleverd. En inmiddels bestaat de werf niet meer. Via de makelaar is er van alles geprobeerd, maar dit is niet gelukt. De verkopende partij heeft uiteindelijk een jachtexpert benoemd die gemachtigd is om CE documenten uit te geven. Die heeft de gehele boot van boven tot onder bekeken en een lijst met verbeterpunten opgemaakt. Deze verbeterpunten moesten stuk voor stuk aangepakt worden. Nadat de gehele lijst was afgewerkt heeft de expert dat uiteraard geverifieerd en alsnog CE papieren bij de boot afgegeven. De kosten van de expert waren ergens rond de 5.000 euro. En daar kwamen.alle kosten van aangepaste items nog bij.
De boot werd dus gekeurd naar de meest recente eisen voor CE markering.
Behalve dat het al met al een behoorlijk bedrag heeft gekost heeft het ook slapeloze nachten gegeven en de gehele procedure heeft naar schatting zo'n 3 maanden geduurd.
Dus de moraal van dit verhaal: bezint eer ge begint. De Belgische autoriteiten zijn kennelijk onverbiddelijk, dus als je geen CE markering bij een boot hebt weet je.niet welke kant je uit moet.
Succes ermee. Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor pascall » 18 Sep 2022, 05:03

Klopt wat Felix hier boven heeft neergezet.
Maar ook in Nederland beginnen ze moeilijk te doen.
Laatst veranderd van verzekering, en omdat wij het grootvierkant verlangde, eiste de verzekeringsmaatschappij een CE certificaat.
Nu hebben wij de boot zelf gebouwd, is van 1996, dus geen CE en niet CE plichtig, maar de boot krijgen wij niet verzekerd voor het grootvierkant.
Ben nu zelf een compleet handboek aan het schrijven om aan de CE eisen te voldoen, vlak dit niet uit want het is een heel werk.
Eigenlijk te gek voor woorden want heel dat CE gebeuren is een wassenneus en misleidend!
Ook een belangrijk document wat niet altijd aanwezig is en naderhand (niet) te verkrijgen is, de BTW verklaring.

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor PARO » 18 Sep 2022, 09:48

Ja, dat is wel vrij duidelijk.
En wat wanneer de boot gewoon in Nederland op naam van de vorige eigenaar blijft en deze de jaarlijkse taks betaald, en er een eigendomsbewijs is voor de nieuw eigenaar? Er zijn toch legio Nederlandse boten in Belgie met Belgische eigenaren., hoe regelen die dat?
Ondertussen ook ergens gelezen dat er uitzonderingen zijn voor zelfbouw.
Zal maandag eens bellen naar de yachtregistratie Belgie.

Gr Clemens
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor aadbloem » 18 Sep 2022, 09:48

pascall schreef:Ben nu zelf een compleet handboek aan het schrijven om aan de CE eisen te voldoen, vlak dit niet uit want het is een heel werk.
Pascal

Wij hebben een aantal jaren geleden een casco-technisch-vaarklaar gekocht en verder zelf ingebouwd. Bij het casco wel een voor het casco geldig soort van CE. een III-A verklaring, maar voor de rest nog niet natuurlijk. Ik ben heel erg benieuwd naar je uitgangspunten voor een handboek CE, kan je wat tips geven waar ik moet beginnen? Mag ook DM.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor pascall » 18 Sep 2022, 13:06

volgens de CE norm moet er een deugdelijke handleiding aanwezig zijn.
Dit wil zeggen dat alle handelingen om iets in gang te zetten omschreven moet zijn.
Bv, bilge pomp inschakelen, afsluiter 21 openen afsluiter 12 dicht zetten, schakelaars 3 inschakelen.
Vaak wordt dit verduidelijkt met foto's.
Eigelijk moet een leek met het handboek alles kunnen bedienen/inschakelen en alles weten te vinden doormiddel van schema's, beschrijvingen en foto's.
Heb alle afsluiter nu genummerd, precies 50 stuks, nummer met locatie en omschrijving, om maar wat te noemen.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor quichot » 18 Sep 2022, 15:10

Wat een doffe ellende. Oftewel hoe totaal overbodige bureaucratische rimram alle lucht eruit knijpt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor Solita74 » 18 Sep 2022, 18:35

Ik heb vorig jaar mijn boot verkocht en een makelaar vertelde dat als je en schip van na 1998 verkoopt zonder CE dat je dan een economies
Delict pleegd
Ik heb mijn schip CE laten keuren mijn casco heb ik bij een werf laten bouwen 3 a de rest heb ik zelf gedaan het handboek heb ik zelf gemaakt dat bespaarde € 1000 daarna €2000 gestort en na goedkeuring nog eens €2000 gestort
En ik heb nog steeds het gevoel dat ik in de maling ben genomen
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor SimondeDanser » 18 Sep 2022, 23:16

Solita74 schreef:Ik heb vorig jaar mijn boot verkocht en een makelaar vertelde dat als je en schip van na 1998 verkoopt zonder CE dat je dan een economies
Delict pleegd
Ik heb mijn schip CE laten keuren mijn casco heb ik bij een werf laten bouwen 3 a de rest heb ik zelf gedaan het handboek heb ik zelf gemaakt dat bespaarde € 1000 daarna €2000 gestort en na goedkeuring nog eens €2000 gestort
En ik heb nog steeds het gevoel dat ik in de maling ben genomen

Daar zou die makelaar best eens gelijk in kunnen hebben. Je ontduikt tenslotte een wettelijke verplichting waarmee je tegelijkertijd economisch voordeel behaalt.
Maar zoals ook al eerder in dit draadje de BTW-verklaring is aangehaald als steeds belangrijker zien veel booteigenaren dit allemaal nog niet zo in. Ik kom zelf uit de zeevaart en daar zei ik al jaren tegen iedereen: zorg dat de papieren van ieder schip in orde zijn. Een technisch probleem is vaak gemakkelijker op te lossen dan menig papieren probleem. En de laatste jaren heb ik dit ook al vaak tegen jachteigenaren gezegd. En daar wordt vaak een beetje smalend op gereageerd, zo van "jij maskt problemen die er helemaal niet zijn". Echter zodra puntje bij paaltje komt moet men dan toch erkennen dat de situatie tegenwoordig (helaas) wel zo is. Dus zodra je een boot wil kopen verdiep je eerst welke papieren er feitelijk bij behoren te zitten. Vraag je over alles wat ontbreekt af wat er moet gebeuren om dat alsnog geregeld te krijgen en of je uberhaupt kans maakt om het geregeld te krijgen. Als dit op één van de punten moeilijk of niet te verwezenlijken is dan heb je nog maar 2 mogelijkheden t.w. dit als een ontbindende voorwaarde op te nemen waardoor de verkoper het eerst nog maar moet regelen of de koop meteen afblazen. Meer smaken zijn er niet.
Ik heb 2 keer een boot gekocht met een ontbindende voorwaarde voor een mee te leveren BTW-verklaring. De verkopers konden deze niet op voorhand aan mij laten zien. En ik ben wat blij geweest dat ik dat zo heb gedaan want in beide gevallen is er toen alsnog een BTW-verklaring gekomen. En tegenwoordig zou ik die nog maar heel moeilijk krijgen. En zo is het ook met CE-documentatie. Als het verplicht is en het is er niet ga dan op zoek naar een andere boot.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor Yep » 19 Sep 2022, 09:11

Zie het als een kentekenbewijs van een auto.
Zonder dat koop je het niet tenzij het een zeer langdurig en bewust gekozen project wordt (technisch en administratief, bv. een oldtimer o.i.d).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten