Solita74 schreef:Ik heb vorig jaar mijn boot verkocht en een makelaar vertelde dat als je en schip van na 1998 verkoopt zonder CE dat je dan een economies
Delict pleegd
Ik heb mijn schip CE laten keuren mijn casco heb ik bij een werf laten bouwen 3 a de rest heb ik zelf gedaan het handboek heb ik zelf gemaakt dat bespaarde € 1000 daarna €2000 gestort en na goedkeuring nog eens €2000 gestort
En ik heb nog steeds het gevoel dat ik in de maling ben genomen
Daar zou die makelaar best eens gelijk in kunnen hebben. Je ontduikt tenslotte een wettelijke verplichting waarmee je tegelijkertijd economisch voordeel behaalt.
Maar zoals ook al eerder in dit draadje de BTW-verklaring is aangehaald als steeds belangrijker zien veel booteigenaren dit allemaal nog niet zo in. Ik kom zelf uit de zeevaart en daar zei ik al jaren tegen iedereen: zorg dat de papieren van ieder schip in orde zijn. Een technisch probleem is vaak gemakkelijker op te lossen dan menig papieren probleem. En de laatste jaren heb ik dit ook al vaak tegen jachteigenaren gezegd. En daar wordt vaak een beetje smalend op gereageerd, zo van "jij maskt problemen die er helemaal niet zijn". Echter zodra puntje bij paaltje komt moet men dan toch erkennen dat de situatie tegenwoordig (helaas) wel zo is. Dus zodra je een boot wil kopen verdiep je eerst welke papieren er feitelijk bij behoren te zitten. Vraag je over alles wat ontbreekt af wat er moet gebeuren om dat alsnog geregeld te krijgen en of je uberhaupt kans maakt om het geregeld te krijgen. Als dit op één van de punten moeilijk of niet te verwezenlijken is dan heb je nog maar 2 mogelijkheden t.w. dit als een ontbindende voorwaarde op te nemen waardoor de verkoper het eerst nog maar moet regelen of de koop meteen afblazen. Meer smaken zijn er niet.
Ik heb 2 keer een boot gekocht met een ontbindende voorwaarde voor een mee te leveren BTW-verklaring. De verkopers konden deze niet op voorhand aan mij laten zien. En ik ben wat blij geweest dat ik dat zo heb gedaan want in beide gevallen is er toen alsnog een BTW-verklaring gekomen. En tegenwoordig zou ik die nog maar heel moeilijk krijgen. En zo is het ook met CE-documentatie. Als het verplicht is en het is er niet ga dan op zoek naar een andere boot.
Mvg Felix