Nederlandse boot......

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor aadbloem » 28 Sep 2022, 09:52

aadbloem schreef:De verplichte CE-certificering geld niet voor geheel of gedeeltelijk zelf afgebouwde jachten. Je hebt een casco laten bouwen, misschien technisch vaarklaar, en deze zelf als particulier afgebouwd en een tijdje gebruikt. Dit jacht mag je gewoon verkopen zonder CE-certificering. Dat is geen economisch delict.

Mijn stelling is dus onjuist, gezien het bovenstaande artikel geplaatst door Solita74. Op diverse plekken gevonden op www maar fout tot mijn spijt.... :o
Dat maakt mij nog meer gemotiveerd om ons gedeeltelijk (casco) zelf afgebouwde boot te voorzien van een CE. Ik heb inderdaad zoals beschreven de Annex III A verklaring erbij gekregen van de casco bouwer. Verder is het analoog aan wat Paro hier over Belgie beschrijft. Geen verschillen dus. Alleen is er in Nederland geen handhaving. In Belgie wel omdat je daar de boot moet inschrijven. @Solita74: Is het artikel in zijn geheel ergens te vinden? Yachtfocus heeft wel de oude nummers online maar helaas niet dit artikel.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor Rob Art » 02 Okt 2022, 18:47

pascall schreef:volgens de CE norm moet er een deugdelijke handleiding aanwezig zijn.
Dit wil zeggen dat alle handelingen om iets in gang te zetten omschreven moet zijn.
Bv, bilge pomp inschakelen, afsluiter 21 openen afsluiter 12 dicht zetten, schakelaars 3 inschakelen.
Vaak wordt dit verduidelijkt met foto's.
Eigelijk moet een leek met het handboek alles kunnen bedienen/inschakelen en alles weten te vinden doormiddel van schema's, beschrijvingen en foto's.
Heb alle afsluiter nu genummerd, precies 50 stuks, nummer met locatie en omschrijving, om maar wat te noemen.


Hoi Pascal, Ga jij het alleen redden met een gebruikershandleiding, of komt er meer bij kijken?
Ik ben namelijk ook benieuwd of de stabiliteits berekeningen nodig zijn en een algemeen plan? Beide heb ik, incl. diverse tipicals van de motorfundatie, spanten, lassen enz..
Zou je jullie schip ook onder CE-B gaan krijgen?
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor pascall » 03 Okt 2022, 19:39

Hoi Pascal, Ga jij het alleen redden met een gebruikershandleiding, of komt er meer bij kijken?
Ik ben namelijk ook benieuwd of de stabiliteits berekeningen nodig zijn en een algemeen plan? Beide heb ik, incl. diverse tipicals van de motorfundatie, spanten, lassen enz..
Zou je jullie schip ook onder CE-B gaan krijgen?[/quote]

Hoi Rob,
Ik heb geen idee wat exact nodig is om aan het CE certificaat te voldoen, de tijd zal het leren.
Stabiliteit berekening heb ik in mijn bezit plus het volledige tekenpakket.
CE-B is inderdaad wel de wens maar of dat gaat lukken?
Eerst het handboek maar eens maken en dan zien we weer verder.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor Yep » 03 Okt 2022, 19:40

Dat handboek is een eitje :-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor pascall » 03 Okt 2022, 20:53

Yep schreef:Dat handboek is een eitje :-)


Ssssst!
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor Nope » 03 Okt 2022, 21:23

Yep schreef:Dat handboek is een eitje :-)


Heb jij al een nieuwe geschreven voor je schuit na alle aanpassingen op de aan/uit functies?
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor Yep » 03 Okt 2022, 21:29

De oude originele was nauwelijks meer van toepassing.
Ik ben ermee bezig maar het is een hele klus.
Dat zal nog wel even duren.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor aadbloem » 05 Okt 2022, 14:38

De handleiding maken vereist ook schema's of blokschema's van de 12v of 24v installatie en van de 230v installatie. Ik zie hier regelmatig mooie schema's voorbijkomen. Is daar een website voor waar je dat kan doen of is er een programma nodig? Het zijn vaak schema's waar de bekende blauwe dozen van merk V. ook in getekend kunnen worden. Wie kan me vertellen waar ik die schema's kan maken (proberen....althans)
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor Rob Art » 09 Okt 2022, 20:15

aadbloem schreef:De handleiding maken vereist ook schema's of blokschema's van de 12v of 24v installatie en van de 230v installatie. Ik zie hier regelmatig mooie schema's voorbijkomen. Is daar een website voor waar je dat kan doen of is er een programma nodig? Het zijn vaak schema's waar de bekende blauwe dozen van merk V. ook in getekend kunnen worden. Wie kan me vertellen waar ik die schema's kan maken (proberen....althans)

Zakelijk tekenen wij alle e-schema's in Eplan. Voor de hobby en CE Handboek is dit een veel te ingewikkeld programma.
Van ons schip heb ik alle E-schema's overgetekend en aangepast in Excel. Ik zou je een template kunnen sturen en een voorbeeld, dan kan je zelf de schema's aanpassen / over tekenen.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten