Handheld marifoon kopen

Re: Handheld marifoon kopen

Berichtdoor Blacktoppie » 12 Aug 2022, 15:32

Hier ook een icom m25 met goeie dagen(zon) redelijk tot goede ontvangst ook oo de rivieren. Maar steek wel altijd mn kop uit de kajuit om te praten.
Met slecht weer ontvangst niet altijd alles en zenden ook niet.
Merkte toevallig deze vakantie ook dat als ik mn telefoon aan het laden ben via vaste usb aansluiting binnen 50cm tot een meter van de marifoon dat de ontvangst ook dramatisch is..

Kan me voorstellen dat als buiten achterop vaart dat je betere ontvangst heb.
Ben niet ontevreden maar overweeg wel om een vaste met spriet op het dak aan te schaffen.


Edit.. overigens een dag als vandaag.. ik vaar op de vecht dan hoor ik de schepen op het amsterdam rijn kanaal af en toe praten
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Handheld marifoon kopen

Berichtdoor Krekel » 01 Sep 2022, 14:31

R.C.Grootveld schreef:Juist in blokgebieden heb je niet zoveel aan een handheld ivm de relatief grote afstanden en het beperkte vermogen van een handheld.
In blokgebieden wordt iha op hoog vermogen (25W) gewerkt en dan hoor jij hen misschien, jou horen ze met die max 1W, korte antenne en laag bij de grond (en soms in de kajuit van een stalen schip) niet.


Ik ben het ermee eens dat een vaste marifoon beter is maar bijna alle handhelds kunnen naast 1w ook 5w uitzenden. Voor bruggen / sluizen etc. ruim voldoende.

R.C.Grootveld schreef:En in blokgebieden wordt je geacht niet alleen te luisteren, maar te communiceren en hebben ze graag dat je je meldt.
Het gaat er niet alleen om dat jij hen hoort, ze willen ook met jou kunnen praten!
En ik vraag me af of je met een porto (bv) post Dordt kunt bereiken op het moment dat je het blokgebied binnenvaart, achter de dijk op 3000m afstand oid.


In blokgebieden is volgens mij uitluisteren gewenst voor de kleine pleziervaart, je hoeft je ook niet te melden als klein pleziervaartuig... Maar het bereik heb ik niet getest, geen idee hoever de met 5w komt op het water...
Krekel
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 17 Sep 2021, 10:43
ligplaats: Kerkdriel
info: Brekkenkruiser

Re: Handheld marifoon kopen

Berichtdoor Wolf1 » 01 Sep 2022, 14:44

Officieel bezit geeft uitluister plicht !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Handheld marifoon kopen

Berichtdoor bas » 01 Sep 2022, 14:57

In blokgebieden is volgens mij uitluisteren gewenst voor de kleine pleziervaart, je hoeft je ook niet te melden als klein pleziervaartuig... Maar het bereik heb ik niet getest, geen idee hoever de met 5w komt op het water..

Niet zo zeer gewenst maar uitluisteren is verplicht, evenals een communicatieplatform indien je voorzien bent van een marifoon. Eigenlijk komt voor kleine schepen enkel de meldplicht te vervangen. M.a.w.: je hoeft het gesprek niet te starten maar je moet wel meeluisteren en antwoord geven als je wat gevraagd wordt. Een handheld is voor die toepassingen in een blokgebied ontoereikend, leuk voor erbij maar niet meer dan dat.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Handheld marifoon kopen

Berichtdoor Krekel » 01 Sep 2022, 15:01

Niet zo zeer gewenst maar uitluisteren is verplicht,


Klopt, bedoelde ik eigenlijk ook. Dank voor de correctie..
Krekel
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 17 Sep 2021, 10:43
ligplaats: Kerkdriel
info: Brekkenkruiser

Re: Handheld marifoon kopen

Berichtdoor heuvels » 01 Sep 2022, 16:51

Mijn handheld doet het op 1 watt redelijk tot goed, bij bruggen en sluizen eigenlijk nooit probleem. Op blokgebied gebruik ik hem in de praktijk eigenlijk alleen bij de oversteek van Nieuwe Maas naar Oude Maas met snelvaarders die ineens uit het Hartelkanaal kunnen komen. Daar meld ik me altijd even bij Post Botlek maar die ligt in gezichtsveld.
Ik heb een houten opbouw, dat zal wel schelen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Handheld marifoon kopen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Sep 2022, 16:52

bas schreef:Niet zo zeer gewenst maar uitluisteren is verplicht, evenals een communicatieplatform indien je voorzien bent van een marifoon. Eigenlijk komt voor kleine schepen enkel de meldplicht te vervangen. M.a.w.: je hoeft het gesprek niet te starten maar je moet wel meeluisteren en antwoord geven als je wat gevraagd wordt. Een handheld is voor die toepassingen in een blokgebied ontoereikend, leuk voor erbij maar niet meer dan dat.

Pleziervaart heeft bij VTS posten volgens de regels inderdaad geen meldplicht, maar toch zien ze graag dat pleziervaart zich ook meldt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Handheld marifoon kopen

Berichtdoor kajoe » 01 Sep 2022, 17:42

ik gebruik al jaren een icom m 37 euro op mijn bootje nooit problemen zenden met grote afstand op hoog vermogen 3 standen laag middel en hoog .
dit is in de jaren mijn 4 de icom hand marifoon ,ook bij de dienst op bruggen en sluizen gebruikten we die ,wel met alle brug en sluis kanalen om met de schippers te kunnen praten verder zaten alle andere kanalen bruikbaar er in .
kajoe
 
Berichten: 1370
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Handheld marifoon kopen

Berichtdoor aadbloem » 05 Sep 2022, 12:34

Amersfow schreef:Ik heb een handheld met 5 watt. En een langere spriet erop. 25 watt mag je toch helemaal niet gebruik op binnenwateren?

De walstations in de blokgebieden wel 25 watt voor optimale bereikbaarheid. De schipper mag dat niet die 25 watt en als het goed is kan het ook niet tenzij je het kanalenprogramma kan wijzigen of met een zee-kanalen bezetting werkt en dat mag dan ook weer niet... :o
Een handheld is altijd beter dan niets, maar een marifoon met vast antenne presteert gewoon beter. Een vakantie met een bevriende boot was steeds, met name in Belgie: Roep jij de sluis maar op, hij hoort mij niet. De bevriende bootschipper heeft uiteindelijk ook maar een vaste marifoon+antenne geplaatst. Ik heb de vaste marifoon doorgaans op de sluis en de handheld op 10 om de schipper die de schroef aanhoudt in de sluis te vragen dit niet te doen. Dat werkt altijd beter dan dat je via het sluiskanaal vraagt.....dat vindt de betreffende schipper nooit leuk.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Handheld marifoon kopen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Sep 2022, 21:30

Amersfow schreef:De schipper mag dat niet die 25 watt en als het goed is kan het ook niet tenzij je het kanalenprogramma kan wijzigen of met een zee-kanalen bezetting werkt en dat mag dan ook weer niet... :o

Mijn vaste schakelt op de blokkanalen automatisch naar 25W, ook in de 'Binnen' stand.
Als je als schipper Marcom-B hebt, mag je wel op hoog vermogen zenden (als ik het goed heb)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten