Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Re: Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor VaarStudent » 20 Jun 2022, 13:28

Rene schreef:Ik denk dat het schip nu onder gewaardeerd wordt, het is van origine een bakdekker die verlengd is, het was een heel mooi schip, weliswaar met verouderde technieken, maar er is zeker iets moois van te maken, met een beetje liefde en geduld.
De eigenaar die hem in bezit had in Almelo heeft er veel liefde en tijd ingestoken, jammer dat de eigenaar daarna dit niet heeft gedaan.
Ik denk, als je er de tijd voor neemt, en het schip een beetje meer liefde geeft, je er in de toekomst een mooi schip aan hebt. Onder het motto: even een beetje door de toegebrachte ellende van geen onderhoud door kijken.

René


Erg zonde dat de huidige eigenaar zo nalatig is geweest inderdaad. Historie van de boot is bekend incl. foto's, derhalve zie ik door al het missende onderhoud potentie om hier iets moois van te maken. De vraag is echter of de mate van disonderhoud niet te hoog is, en of ik hier, zonder een fortuin uit te geven, nog wat moois van kan maken. Bedankt voor de reactie in ieder geval!
VaarStudent
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 14 Jun 2022, 18:26
ligplaats:
info:

Re: Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor ErikHa » 20 Jun 2022, 17:12

VaarStudent schreef:zonder een fortuin uit te geven, nog wat moois van kan maken.


Wat denk je zelf uit te moeten geven voordat dit aan jou wensenlijst voldoet?

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor SimondeDanser » 20 Jun 2022, 21:09

Reken maar dat dit soort "projectboten" bijna altijd tegenvallen om ze weer in een goede staat te krijgen. Is het niet qua kosten dan wel qua tijd en energie. Maar meestal is het wat betreft alles. Als een boot van 35+ jaar oud eenmaal zwaar verwaarloosd is geweest komt deze vaak in de gevarenzone terecht. Ik zou hier nooit aan beginnen want, hoe leuk de lijnen van de boot er ook uit zien, dit wordt goed geld naar kwaad geld gooien. En bovendien kan het ook nog zijn dat je (toekomstige) verzekeraar je boot eerst wil (laten) inspecteren (op jouw kosten) alvorens hem in dekking te nemen. En als er essentiele zaken (o.a. huiddikte, constructie, standpijpen, buitenboordafsluiters, schroefasinstallatie, roerinstallatie etc. - in feite alles wat maar enigszins met waterdichtheid in verband gebracht kan worden) niet goed zijn dan wordt je boot niet in dekking genomen. Sommige verzekeraars beginnen boten vanaf 35+ jaar oud al extra te inspecteren (ook op kosten van de verzekerde) om met name risico's van zinken (en dus verontreiniging oppervlaktewater) uit te sluiten.
Dus voordat je aan een dergelijke boot begint is een hele goede inspectie van heel erg groot belang anders koop je een probleem.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor VaarStudent » 21 Jun 2022, 12:46

Kwokko schreef:Wat zijn dat voor grijze plakkaten bovenop de boot?
Duct tape?


Dat zijn plekken waar provisorisch plamuur is aangebracht..
VaarStudent
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 14 Jun 2022, 18:26
ligplaats:
info:

Re: Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor VaarStudent » 21 Jun 2022, 12:49

ErikHa schreef:
Wat denk je zelf uit te moeten geven voordat dit aan jou wensenlijst voldoet?

Gr.

Erik


Als ik er voor kies om deze boot aan te pakken gaat de onderkant + bovenkant gestraald worden en volledig opnieuw in de verf en antifouling. Verder moeten de ramen en elektra aan worden gepakt. Eigen rekensommetje komt uit op rond de €10,000.
VaarStudent
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 14 Jun 2022, 18:26
ligplaats:
info:

Re: Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor VaarStudent » 21 Jun 2022, 12:52

SimondeDanser schreef:Reken maar dat dit soort "projectboten" bijna altijd tegenvallen om ze weer in een goede staat te krijgen. Is het niet qua kosten dan wel qua tijd en energie. Maar meestal is het wat betreft alles. Als een boot van 35+ jaar oud eenmaal zwaar verwaarloosd is geweest komt deze vaak in de gevarenzone terecht. Ik zou hier nooit aan beginnen want, hoe leuk de lijnen van de boot er ook uit zien, dit wordt goed geld naar kwaad geld gooien. En bovendien kan het ook nog zijn dat je (toekomstige) verzekeraar je boot eerst wil (laten) inspecteren (op jouw kosten) alvorens hem in dekking te nemen. En als er essentiele zaken (o.a. huiddikte, constructie, standpijpen, buitenboordafsluiters, schroefasinstallatie, roerinstallatie etc. - in feite alles wat maar enigszins met waterdichtheid in verband gebracht kan worden) niet goed zijn dan wordt je boot niet in dekking genomen. Sommige verzekeraars beginnen boten vanaf 35+ jaar oud al extra te inspecteren (ook op kosten van de verzekerde) om met name risico's van zinken (en dus verontreiniging oppervlaktewater) uit te sluiten.
Dus voordat je aan een dergelijke boot begint is een hele goede inspectie van heel erg groot belang anders koop je een probleem.
Mvg Felix


Felix, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik word inderdaad links en rechts terecht gewaarschuwd voor het aanschaffen van een eindeloos project; mocht mijn keus uitgaan naar deze boot zal ik haar zeker weten eerst droog laten leggen + grondig laten keuren om een miskoop te voorkomen.
VaarStudent
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 14 Jun 2022, 18:26
ligplaats:
info:

Re: Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor ErikHa » 21 Jun 2022, 16:53

Ik denk dat je aan de lage kant zit qua budget, maar het is lastig oordelen vanaf een paar foto's. In ieder geval zijn er goedkopere manieren om jezelf een hoop werk op de hals te halen.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor VaarStudent » 23 Jun 2022, 10:52

Beste forumleden, ik heb besloten de boot niet te kopen- enorm bedankt voor jullie input! Bij deze mag een moderator het forum sluiten (als dat kan).

Vriendelijke groet, Vaarstudent
VaarStudent
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 14 Jun 2022, 18:26
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten