Aankoopadvies DOERAK 700

Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor Timonneke » 10 Jun 2022, 12:42

Beste formuleden,

Ik heb besloten om in de komende maanden een Doerak 700 aan te schaffen. Ik kijk wat er de komende tijd op internet wordt aangeboden. Ik wil een exemplaar waar ik de eerste komende jaren mee vooruit kan en ik ben beried om daarvoor te betalen. Ik zit echter met een aantal vragen waarvan ik hoop dat jullie mij hierin tips kunnen geven:

1. Ik was van plan een Doerak te komen met een oude motor en deze in te ruilen bij een scheepsmotor-leverancier om vervolgens hier een nieuw exemplaar te laten inbouwen. De kosten zijn dan ca. 7 a 8000 euro voor nieuwe motor incl. plaatsen met inruilkorting. Is dit een slimme gang van zaken?
2. Ik wil geen rubberen lijsten om mijn ramen maar wil dit vervangen voor aluminium om corrosie te voorkomen. Is dit slim? Wie kent een persoon die dat voor een redelijke prijs kan doen?
3. Welke fabrikant levert de standaard Doerak tenten nieuw?
4. Nu het onderwaterschip: In mijn "Bijbel voor bootklussen" staat dat het raadzaam is om een oud schip te stralen. Daar heb ik dus helemaal geen trek in. Zelf dacht ik om ervoor te zorgen dat deze goed in de primer zit en vervolgens 1 maal in de 4 jaar bij te werken van onderen/ Zie ik dit goed?
6. Waar moet ik specifiek op letten bij de aankoop van een DOERAK 700? Wat zijn de zwakke punten?;
7. En dan de grote vraag: Wie wil straks van zijn DOERAK 700 af of weet iemand die er vanaf wil?

Hartelijke groet en dank!
Timonneke
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 Jun 2022, 08:47
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor Oeverloos » 10 Jun 2022, 13:33

1. Nee, is geen slimme gang van zaken. Zoek naar een schip met een goed onderhouden motor
van een fatsoenlijk merk. Er is niks mis met een goede Bukh diesel.

2. Zoek een schip met goede raam rubbers, of een schip waarbij de ramen al vervangen zijn.

3. Zoek een schip dat goed onderhouden is en dus een recente tent heeft. Een slechte tent is een slecht teken.

4. Ja. Mijn schip is nog nooit gestraald. Gewoon goed bijhouden.

6. Volg Okko zijn advies op, als hij zegt dat een 7.30 de voorkeur heeft.
Hij heeft de ervaring.

7. Ga een groot aantal Doerakken bekijken! Gebruik het internet.

In het algemeen:
Kijk naar de kompuis/wc. Niet super schoon, loop weg.
Kijk naar het motorruim. Motor niet schoon, roestig, loop weg.

Een goede eigenaar is trots op zijn motor en het schip.
Dat straalt er in de verte al vanaf.

Van een schraalhans geen boot kopen.

Als je 20 boten gezien hebt,
is er misschien één die voldoet.

Misschien heb je hier nog wat aan:

viewtopic.php?f=9&t=6565&p=86768&hilit=Romp+oeverloos#p86768

viewtopic.php?f=9&t=6995&p=90543&hilit=Aankoop+oeverloos#p90535

Als je een 7 meter Doerak vindt, en die bevalt, wordt de boot snel te klein.
Dan ga je op zoek naar een grotere.
Dus je kunt ook meteen op zoek gaan naar een grotere, of doorsparen.

Ik ben in Bremerhaven, aan de stadsgracht na de Kennedybrug, een Belgische Doerak 6.00 met een 1 cilinder tegengekomen.
Hij was op de terugweg uit Polen.

Het kan dus ook kleiner.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor Amersfow » 10 Jun 2022, 19:58

1. zeker doen, de motor is het meest belangrijkste onderdeel, met een oude motor weet je nooit waar je aan toe bent. Weet niet of een standaard motor zo maar past, erg weinig hoogte.Dan anders misschien een iets groter model kopen (7m is erg klein hoor)

2. een forse investering. Weet niet of dit makkelijk gaat met die scherpe hoeken in de ramen.

4. misschien is de doerak, zoals zoveel, in de zinkprimer gezet (wordt dan gescoupeerd genoemd). Dat laat vroeg of laat alle verf los. Aan blijven modderen door steeds weer bij te werken of toch te laten stralen

Eens met vorige reactie, probeer wat groters te zoeken. En misschien niet slim om je te beperken tot alleen dit type. Door oude motor niet erg te vinden, omdat die toch vervangen wordt, heb je een enorme keuze. Voor zo'n 15.000 euro kun je een best aardige boot van rond de 10m kopen. Met een nieuwe motor erin heb je veel meer boot.

Let wel op het hebben van een ligplaats. Die zijn nogal schaars; tenzij het geen probleem is een paar duizend per jaar in een commeriele haven te betalen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor ErikHa » 10 Jun 2022, 21:15

Wil je werkelijk €15k uitgeven aan iets wat nooit meer dan €10k waard word? Ik zie op Marktplaats 42 complete vaarklare Doeraks te koop staan voor het budget van die nieuwe motor + ramen alleen. Lijkt me sterk dat daar niks tussen zit zonder te klussen en zonder de extra kosten. Lekker gaan varen met een nette Doerak van MP en als je die 7 meter zat bentna 2 jaar voor dezelfde centen weer verkopen.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor Kwokko » 10 Jun 2022, 21:21

Je focust je teveel op een 700 met gangboord.
Wij hebben een 680S gehad,deze heeft geen gangboorden.
We hebben nu een 850AK,maar deze had na eerdere ervaring opgedaan,wel zonder gangboorden mogen zijn.
De gangboorden nemen je namelijk veel binnenruimte weg.
Op MP staat nu een 680S ( is gewoon 7 meter lang,net zoals een 700) en is al gehermotoriseerd.
Als je dat afzet tegen wat erin stond,een YSE 12 pk,en dan nu een 3pitter Vetus?
Bepaald geen verkeerde boot.
Ruim van binnen,en toch zeer goed hanteerbaar,en een mooi dagkruiser en voor een enkele nachten.
https://www.marktplaats.nl/v/watersport ... 0s-te-koop
Of als het een meter langer mag zijn.
https://www.marktplaats.nl/v/watersport ... rak-800-ak
Weinig geld voor een van de laatste Doerakken die er gebouwd is.
Niet te groot,niet te klein.


Timonneke schreef:1. Ik was van plan een Doerak te komen met een oude motor en deze in te ruilen bij een scheepsmotor-leverancier om vervolgens hier een nieuw exemplaar te laten inbouwen. De kosten zijn dan ca. 7 a 8000 euro voor nieuwe motor incl. plaatsen met inruilkorting. Is dit een slimme gang van zaken?

Daar ben je niet mee klaar, er zullen nog wel een paar duizend bijkomen.
Is ook nergens voor nodig.
Een Doerak 700(703) vanaf 1975 heeft eerst een Bukh van 20Pk,en later vanaf bouwnummer 56 een 2cyl Yanmar van 22pk.
Die van voor 1975 waar een 12pk( YSE/YSB/YSM ) Yanmar in ligt,daarvan worden de onderdelen schaars, o.a als je de koeldeksel kapot vriest ,moet je hermoteriseren want dat ding is niet meer leverbaar.
Het bouwnummer staat op een chassisbalk "geschreven met een las elektrode".
2. Ik wil geen rubberen lijsten om mijn ramen maar wil dit vervangen voor aluminium om corrosie te voorkomen. Is dit slim? Wie kent een persoon die dat voor een redelijke prijs kan doen?

Voor een redelijke prijs? Overal moet je betalen,maar je zou ook kunnen overwegen om de ramen weer in rubbers te gaanzetten,dat is het goedkoopste, want bij alu of kunststof kun je de oude ramen weggooien,dat past dan niet meer.
3. Welke fabrikant levert de standaard Doerak tenten nieuw?

Niemand ,die wordt ter plekke uitgemetendoor een tentkapmaker.
4. Nu het onderwaterschip: In mijn "Bijbel voor bootklussen" staat dat het raadzaam is om een oud schip te stralen. Daar heb ik dus helemaal geen trek in. Zelf dacht ik om ervoor te zorgen dat deze goed in de primer zit en vervolgens 1 maal in de 4 jaar bij te werken van onderen/ Zie ik dit goed?

Stralen hoeft in principe niet,zolang de Resikote zinkcompountlaag nog goed hecht.
Het zou zonde zijn,als je de boot laat stralen,want daarmee haal je de hele zinklaag weg.
6. Waar moet ik specifiek op letten bij de aankoop van een DOERAK 700? Wat zijn de zwakke punten?;

Na zoveel jaren moet je op de standpijpen letten.
Daar komt niemand bij,en die roesten van binnenuit naar boven toe.
Vooral die van de afvoer in de keuken en die voor de aanzuiging van de koeling van de motor.
Het is raadzaam deze weg te halen,en nieuwe doorvoeren erin maken.
7. En dan de grote vraag: Wie wil straks van zijn DOERAK 700 af of weet iemand die er vanaf wil?

Dat zal zolang je geen Doerak 700 hebt,een grote vraag blijven.

Maar gelet ook op de andere reacties,zou ik toch omzien naar een iets grotere Doerak, desnoods een 730AK.
Die zijn gebouwd vanaf 1976 t/m 1981 ,hebben allemaal een Bukh of Yanmar motor van rond de 20 pk.
Helaas zijn er maar ongeveer 30 stuks van gebouwd.

ErikHa schreef:Wil je werkelijk €15k uitgeven aan iets wat nooit meer dan €10k waard word?

Prietpraat
Kwokko
 

Re: Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor Timonneke » 11 Jun 2022, 07:15

Oke ik kan de motor dus ook gewoon laten reviseren ipv een nieuw exemplaar maken. Ik vraag me echter af wat er allemaal wordt gedaan bij reviseren. Ik kan me niet voorstellen dat de staat vergelijkbaar is met een nieuw exemplaar.

En wat betreft de rubbers vervangen van de ramen. Dat is natuurlijk ook een optie. Doen jullie dit zelf of laten jullie dit doen door een specialist.
Timonneke
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 Jun 2022, 08:47
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor chaea » 11 Jun 2022, 08:04

Ik ben een echte Doerak fan, zijn kwaliteitsbootjes.
Ik heb er 3 gehad, 2x 650 en 1x 780, stuk voor stuk fijne boten.

Je moet je niet bang laten praten, ga gewoon een aantal bekijken en je zult vanzelf dan de slechte exemplaren van de goeden kunnen onderscheiden.

Ikzelf heb een crush op de pmx 8 van Yanmar, superzuinig en betrouwbaar, alleen na 2 uur varen blijft de plok plok wel in je hoofd hangen :lol:

Maar op FB zit een zeer serieuse Doerak groep welke ook het Doerak archief hebben. Daar kan je heel veel info weghalen.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor Kwokko » 11 Jun 2022, 10:28

Timonneke schreef:Oke ik kan de motor dus ook gewoon laten reviseren ipv een nieuw exemplaar maken.

Ja dat kan altijd,mits er nog alle onderdelen verkrijgbaar zijn,en het lonend is.
Ik vraag me echter af wat er allemaal wordt gedaan bij reviseren.

Alles wat buiten de toleranties zit,wordt vervangen door nieuw,uitgezonderd het basisblok,want als die versleten is, krijg je als raad,een nieuwe motor plaatsen.
Maar als je daarin geen vertrouwen hebt, moet je nieuw gaan kopen.
Ik kan me niet voorstellen dat de staat vergelijkbaar is met een nieuw exemplaar.

Kan zelfs nog beter zijn,want een nieuwe moet nog "inlopen".
Vooropgesteld dat de revisie gebeurd door een vakman,en niet door beunhazen die in een schuurtje knutselen.
Bij de laatsten houd de garantie die men geeft,meestal op, bij de buitendeur.
En een nieuwe is geen garantie op het niet hebben van een maandagmorgen motor
En wat betreft de rubbers vervangen van de ramen. Dat is natuurlijk ook een optie. Doen jullie dit zelf of laten jullie dit doen door een specialist.
Het is de laatste tijd wel zoeken naar iemand die dat nog kan, want autoruiten worden meestal gelijmd,en zitten niet meer in rubbers. Als jezelf nul technisch bent ,kun je dat beter overlaten aan iemand die er verstand van heeft.

@Chea.
Een PMX 8 is een fijn motortje, maar die zitten niet in een Doerak 700 of groter.
En er is dan nu eentje in Amsterdam die daar zijn van zijn hobby zijn leven van heeft gemaakt,en indien mogelijk zelf onderdelen maakt, maar ook dat motortje, hoe leuk en geinig ook, is qua leeftijd ook aan het einde verhaal.
Nostalgie moet je vertroetelen , niet gaan gebruiken naar de eisen van heden.
Een YSE 8 of YSE12 ,dat in de 680S ligt,is net zo'n motortje.
Pruttelt er lekker op los, start altijd, geen voorgloeierij, effe decompressie handle gebruiken, loslaten en het ding start.
Heerlijk ding om te reviseren. Solide gebouwd ,maar waar haal je de revisie onderdelen,om over originele pakkingsets nog maar te zwijgen.
En als je een koeldeksel kapot krijgt van de YSE12,zijn er ook 1500 wachtenden voor je, die dat ding ook graag willen hebben , kreeg ik te horen bij Abma in Sneek.

En wat motoren betreft, nu al heb je voor auto's dat die in bepaalde gebieden niet meer mogen komen, als deze bv Euro 1 of 2 zijn.
Je kunt erop wachten,dat zoiets ook met boten gebeurd.
En in grosso modo van alle motorbootjes ligt nog een motor van ver voor de Euronorm.
Het mag niet meer roken,het mag geen lawaai meer hebben.
Je kunt erop wachten ,dat ze ook voor de bootjes minimaal Stage5 motoren gaan verplichten.
En een stap verder is subsidie voor bestaande boten,met verplichting.
Wat er in "Den Haag" zit, is NIET bootjes minded.
Kwokko
 

Re: Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor Oeverloos » 11 Jun 2022, 13:25

Zij: “moet dat nou, zo’n schip van 7 meter?”

Dan klinkt het: Tim, waarom heb je geen grotere boot gekocht?”

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor Kwokko » 11 Jun 2022, 14:22

Oeverloos schreef:Zij: “moet dat nou, zo’n schip van 7 meter?”

Dan klinkt het: Tim, waarom heb je geen grotere boot gekocht?”

Mvrg. Oeverloos


Daarom hebben wij ook een grotere gekocht.
We waren er wel klaar mee ,dat iedere keer weer de slaapbanken moesten worden omgetoverd tot zitbanken smorgens ,en savonds weer als slaapbank.
Nu een 850 AK met 2 enkele bedden van 100 bij 220 cm achterin.
Wat een weelde t.o.v. een 7 meter boot.
Vroeger hadden we thuis een "twijfelaar" bed ,nu is minimaal 160cm breed de norm.

Een Doerak 600 of 650 of een 700 ,een heel mooi scheepje voor dagtochtjes.
Fatsoenlijke boot met toilet en keukentje en genoeg zitruimte .
Maar ik zou als ik hun was , toch iets langer nemen bv een 730AK , dan zeg je achteraf toch ,wat een geluk dat we toch gekozen hebben voor iets mee ruimte. Al gebruik je het ook voor je andere spullen die eventueel meeneemt zoals tuinstoelen en een buitentafeltje.
Kwokko
 

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten