Aankoopadvies DOERAK 700

Re: Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor bas » 11 Jun 2022, 20:16

Oke ik kan de motor dus ook gewoon laten reviseren ipv een nieuw exemplaar maken. Ik vraag me echter af wat er allemaal wordt gedaan bij reviseren. Ik kan me niet voorstellen dat de staat vergelijkbaar is met een nieuw exemplaar.

Bij een goede volledige revisie voldoet de motor gewoon weer aan de nieuwbouw specs. Maar dat kost dus wel serieus geld ook. Revisie is nogal een rekbaar begrip dus als het erg goedkoop is dan kun je er op rekenen dat er ergens stappen worden overgeslagen.

Maar persoonlijk zou ik eerst eens 1 of 2 seizoenen goed gaan varen en vakantievieren voordat je dit soort investeringen gaat doen. Het geld ga je er nooit meer uit krijgen als je na een tijdje er toch achterkomt dat e.e.a. niet helemaal aan je eisen voldoet.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor Wolf1 » 12 Jun 2022, 09:13

Timonneke schreef:Oke ik kan de motor dus ook gewoon laten reviseren ipv een nieuw exemplaar maken. Ik vraag me echter af wat er allemaal wordt gedaan bij reviseren. Ik kan me niet voorstellen dat de staat vergelijkbaar is met een nieuw exemplaar

Nee, Bij revisie worden alle slijtende maten terug gebracht naar origineel.
Dat houd dus in dat je er weer net zoveel draai uren mee kan maken als met een nieuwe.
Maar zoals Bas al vertelde voor serieus geld. en daarom ook niet aan te raden !
De meeste jachten varen nog geen 100uur per jaar, een diesel motor gaat in normaal gebruik, ruim 10000 uur mee.
Bij jachten richt de tijd over het algemeen meer schade aan dan het varen !
Daardoor zie je bij revisie, bij verkoop praktisch niets terug van je investering.
Her motoriseren kost nog meer, over het algemeen nieuwe keerkoppeling en fundatie aanpassingen, maar geeft daaraan tegen wel meerwaarde aan het vaartuig.
In het algemeen mijn advies, repareer wat nodig, laat je daarbij adviseren door een vakman en geniet er van !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor Beemer » 12 Jun 2022, 11:25

Wolf1 schreef:In het algemeen mijn advies, repareer wat nodig, laat je daarbij adviseren door een vakman en geniet er van !
Gr. Wolf1[/size][/i][/color]


Geheel eens met Wolf. Ook met oude motoren kun je best nog lang doorvaren en veel genieten.

De 2 Hanomags in mijn boot zijn beide uit 1970, dus 52 jaar oud. Boot was 25 oud toen we schip kochten. Mijn echte (preventieve) reparaties: 2 x koelwaterpomp, 1x diesel opvoerpomp, 1x demperplaat in vliegwiel. Had bij aanschaf van de boot direct al preventief verschillende onderdelen (v-snaren, koelwaterslangen, olie- en brandstoffilters, extra koelwaterpomp etc) gekocht om als reserve aan boord te nemen.
Voor de rest het normale onderhoud van olie verversen, filters, klepspeling controleren (om de 2 jaar), v-snaren e.d..

En nog twee heel belangrijke zaken:
1. goede oliedruk en watertemp. meters ÉN alarmen.
2. af en toe eens rustig in motorkamer zitten en speuren naar 'vreemde' zaken zoals: - bulten op koelslangen, - los getrilde of gebroken bouten, splitpennen, borgingen e.d., olie- of waterlekkages, check van vloeistofniveaus. En dat alles bij voldoende verlichting in de motorruimte! Zo zag ik eens en bruine (spat) streep tegen de witte motorkamer-isolatie: de koelwaterpomp lekte langs de seal en koelwater werd langs de poelie weg geslingerd. Op tijd kunnen vervangen en dus geen paniek.
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor Timonneke » 13 Jun 2022, 11:48

Ik vroeg mij trouwens ook nog af wat het verschil is van binnen tussen de 700 en de 780 (OK) voor zover ik dat nu kan beoordelen gaat het hier enkel om een extra opbergruimte in de punt van het schip waar voorheen een bed in was gevestigd. Ik kan helaas op de website van Doerakclub geen exacte lengte maten zien.
Timonneke
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 Jun 2022, 08:47
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor chaea » 13 Jun 2022, 12:08

780 is een sruk groter en breder
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor Kwokko » 13 Jun 2022, 13:51

Timonneke schreef:Ik vroeg mij trouwens ook nog af wat het verschil is van binnen tussen de 700 en de 780 (OK) voor zover ik dat nu kan beoordelen gaat het hier enkel om een extra opbergruimte in de punt van het schip waar voorheen een bed in was gevestigd. Ik kan helaas op de website van Doerakclub geen exacte lengte maten zien.
Hier https://www.doerakclub.nl/modeloverzicht kun je alle modellen van de Doerak zien
van 6 meter tot en met 10 meter.
Bij velen staat een tekening van de indeling van de desbetreffende Doerak.
Veel leesplezier.
Kwokko
 

Re: Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor G.brul » 13 Jun 2022, 16:55

Kijk ook eens op de FacebookGroep "Doerakken te koop" , daar staan ook Doerakken te koop die je niet aantreft op MP of bij de Doerakclub.
Ook ik ben begonnen met een 680S, na 3 jaar varen was ik het ombouwen van de kajuit beu om te kunnen slapen, sinds 2007 vaar ik met een Doerak 780 AK. Mij bedden zijn iets korter dan die van Kwokko, maar qua breedte hetzelfde. De Peugeot Indenor die er bij mij in staat is van 1971 en draait nog steeds als een tierelier.
G.brul
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 12:27
Woonplaats: Almere
ligplaats: Zeewolde
info: Doerak 780AK uit 1969.

Re: Aankoopadvies DOERAK 700

Berichtdoor Kwokko » 13 Jun 2022, 19:02

G.brul schreef:Ook ik ben begonnen met een 680S, na 3 jaar varen was ik het ombouwen van de kajuit beu om te kunnen slapen.
. Daarom ook het advies om minimaal te kiezen voor een 730AK ,want daarin zitten 2 lengte bedden achterin ,en niet zoals bij de 680AK een dwarsbed van 120 cm breed en een lengte van de breedte van de boot achterin.
Maar van de 730 zijn er niet bar veel gebouwd.
Die moet je dus zoeken.
Kwokko
 

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten