Dekwaspomp

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Yep » 21 Mei 2022, 20:47

Wolf1 schreef:Maar de hele topic begon dat er een extra groot volume dekwas water moest komen, wat nu ook op een 500L drinkwater tankje moet worden aangesloten.
En als je daar de onzin van uitlegt, zijn we boos, niet het antwoord wat we willen horen ! En dat zou ik dan nog moeten snappen ook ?


Wolf, je roeptoetert maar wat.
- Extra groot volume: Geen idee waar je het over hebt behalve het feit dat er van een dekwaspomp een grotere druk en volume gevraagd wordt dan van een drinkwaterpompje.
- 500 liter tank: Waar heb je het over? Hier ligt 1.500 liter (zoals je zou moeten weten.....).
- Boos? Zeker niet, maar menigeen en ik ook wordt dat standaard gebrom van je zat.

Even los van alle pijpen, doorvoeren, wartels en kranen is het in de 1e plaats van belang om uit te vissen of er een keuzemogelijkheid tussen drinkwater en buitenwater is.
Pas daarna ga ik me druk maken over het vorengaande.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor broekie » 21 Mei 2022, 21:38

Ik zou zelf nooit iets bouwen waarbij ook maar de geringste kans bestaat dat verschillende watersoorten met elkaar in verbinding zouden kunnen komen.
Hoe goed je het ook ontwerpt, op een dag gaat het mis.

Wil je drinkwater verpompen om te spuiten, zal je de pompaanzuiging handmatig over moeten gaan zetten, geen keuze kleppen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Amersfow » 22 Mei 2022, 07:06

Waarom zou je ooit met zout water willen spoelen? Voor teak dek ofzo? Je wilt juist geen zoutresten op je dek en verschansing. Anyway een 3 weg kraan maakt een keuze mogelijk lijkt me. Ik heb voor het spoelen van het toilet een driewegkraan, keuze tussen de drinkwaterpomp en de dekwaspomp. Heb m altijd op de drinkwaterpomp stand staan, na 1 keer toch iets vuil van buiten in het magneet klepje gekregen te hebben en de bilge vol water.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Navigo » 22 Mei 2022, 09:22

HH,

Uit de praktijk; geen drieweg mogelijkheid plaatsen tussen drinkwater en buitenboord.
Voorkom iedere mogelijkheid van vermenging.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Yep » 22 Mei 2022, 13:07

Amersfow schreef:Waarom zou je ooit met zout water willen spoelen? Voor teak dek ofzo? Je wilt juist geen zoutresten op je dek en verschansing. Anyway een 3 weg kraan maakt een keuze mogelijk lijkt me. Ik heb voor het spoelen van het toilet een driewegkraan, keuze tussen de drinkwaterpomp en de dekwaspomp. Heb m altijd op de drinkwaterpomp stand staan, na 1 keer toch iets vuil van buiten in het magneet klepje gekregen te hebben en de bilge vol water.


Voornamelijk vanwege ankeren op zout water alwaar we nu 5 van de 7 maanden op dobberen.
Maar gezien alle inhoudelijke reacties lijkt het erop dat de wisselmogelijkheid niet lijkt te bestaan.

Ik ga nu verder met de layout voor sec drinkwater.
Dank allen!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Navigo » 22 Mei 2022, 15:43

HH,

De “wisselmogelijkheden” bestaan wel, heb deze ook in de praktijk gezien.

Meestal met als gevolg vermenging drinkwater en buitenboord water.
Dus niet iets wat onmogelijk is, maar eerder iets wat je wilt uitsluiten.

In/ op de beroeps schepen wordt het nu dan ook vanaf nieuwbouw niet meer standaard toegepast.
Meestal zag je dit in spoelwater toiletsystemen,

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Michelr » 22 Mei 2022, 16:07

Hoi Yep,

Met de achterliggende gedachten van varen op zoutwater, lijkt het mij een goed idee om ook vanuit je tank te kunnen werken om wat te kunnen spoelen met normaal water. De oplossing in vele mogelijkheden, hoe creatiever hoe gekker.

Wanneer je dezelfde dek aansluiting wilt gebruiken, is een driewegkraan een prima oplossing waarbij je selectief kiest voor buitenboord of tank. I.p.v. dezelfde dekwaspomp in te zetten zou ik nadenken over een eigen pomp vanaf de tank met in deze leiding een extra afsluiter om ingeval van niet functioneren van de driewegkraan een extra veiligheid in te bouwen.

Waarom de extra pomp en extra kraan, zo verklein je de kans dat buitenwater zich vermengt en blijkt in de praktijk het niet lekker te werken dan is het creëren van een aparte aansluiting direct vanaf de tank daarna ook een simpel te realiseren.

Succes.

Grt, Michel
Michelr
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 27 Dec 2020, 00:17
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info: Valkkruiser content 1200

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Yep » 22 Mei 2022, 17:39

Dank je!
Even om verwarring te voorkomen.
In mijn schema ging ik al uit van een eigen/separate pomp voor de dekwasaansluiting.
De drinkwaterpomp heb ik daar niet op staan, dat is een separaat systeem.
Kan het zijn dat er nu verwarring heerst bij mij of anderen?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Navigo » 22 Mei 2022, 18:53

HH,

Nee.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Yep » 22 Mei 2022, 21:42

Michelr schreef:Hoi Yep,

Met de achterliggende gedachten van varen op zoutwater, lijkt het mij een goed idee om ook vanuit je tank te kunnen werken om wat te kunnen spoelen met normaal water. De oplossing in vele mogelijkheden, hoe creatiever hoe gekker.

Wanneer je dezelfde dek aansluiting wilt gebruiken, is een driewegkraan een prima oplossing waarbij je selectief kiest voor buitenboord of tank. I.p.v. dezelfde dekwaspomp in te zetten zou ik nadenken over een eigen pomp vanaf de tank met in deze leiding een extra afsluiter om ingeval van niet functioneren van de driewegkraan een extra veiligheid in te bouwen.

Waarom de extra pomp en extra kraan, zo verklein je de kans dat buitenwater zich vermengt en blijkt in de praktijk het niet lekker te werken dan is het creëren van een aparte aansluiting direct vanaf de tank daarna ook een simpel te realiseren.

Succes.

Grt, Michel


Hoi Michel,

Ik vat het even niet.
Maar dat ligt zeker aan mij ;-)
Alvast dank.

Groet,

Yep.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten