Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor aadbloem » 14 Mrt 2022, 13:12

Het volgende bericht ontvangen van de Vlaamse Pleziervaarders Federatie:

Van: Info VPF <info@vpf.be>
Datum: 14 maart 2022 om 10:02:18 CET
Onderwerp: FW: Doorvaart haven Antwerpen

Beste toervaarder,
Vanaf 14 maart 2022 zijn er enkele nieuwe verplichtingen voor de doorvaart van de haven van Antwerpen (deel Havenbedrijf Antwerpen nv)
Eerst even een beetje duiding:
De haven van Antwerpen wordt opgedeeld in een deel Stadshaven en een deel Havenbedrijf Antwerpen nv die onafhankelijk zijn van elkaar en elk een eigen regelgeving hebben.

De Stadshaven:
de wateren, kaaien en de aanhorigheden, beheerd door of onder toezicht van het Stadsbestuur van Antwerpen. Dit gebied wordt in het noorden begrensd door de Royerssluis, het Amerikadok en het Straatsburgdok; in het oosten door de Noorderlaanbrug, de Noorderlaan, de Kempenstraat, Spoor Noord, de Noorderplaats en de Italiëlei; in het zuiden door de Tunnelplaats, de Ankerrui, de Oude Leeuwenrui, de Brouwersvliet en in het westen door de Tavernierkaai, de Schelde en de Kattendijksluis.

Havenbedrijf Antwerpen nv:
heeft een belangrijke rol in de dagelijkse werking van de haven. Met het oog op de toekomst werkt het Havenbedrijf nv aan de duurzame uitbouw en de vernieuwing van de haven.
DE DOORVAART: HOE? WAT? WANNEER?
Voor de doorvaart Antwerpen via Stadshaven is er niets gewijzigd. Vanaf de Schelde kan u via de Kattendijksluis in het Kattendijkdok komen om vervolgens ofwel via de Londenbrug naar jachthaven Willemdok te varen of via de Siberiabrug richting Albertkanaal te varen. De Royerssluis ligt er voor vernieuwingswerken nog enige jaren uit, dit is dus geen optie om Antwerpen binnen te varen!

De Kattendijksluis wordt door De Vlaamse Waterweg beheerd. E zijn ivm het getij Indicatieve bedieningstijden voor 2022
--> Via Kattendijkdok door de Stadshaven naar het Albertkanaal varen en omgekeerd geeft geen probleem als je de normale reisroute volgt (lees geen omwegen in de haven neemt).
--> Ook pleziervaart dient zich verplicht te melden bij aankomst en vertrek in het stadshavengebied.
--> Pleziervaartuigen varen altijd rechtstreeks naar en meren enkel aan in het concessiegebied van de jachthavens.

Voor wie vanuit Antwerpen via de Noordkasteelbrug - ook wel de Brug der Zuchten genoemd - naar Nederland wil varen - of omgekeerd - liggen de zaken iets anders. Er werden immers enkele aanpassingen aan de  havenpolitieverordening gedaan die door het Havenbedrijf nv werden goedgekeurd. Daarin staat nu voor de pleziervaart het volgende vermeld :
- verboden sluizen te gebruiken;
- verboden aan te meren aan kaaien in het havengebied;
- is uitsluitend toegelaten in doorvaart via de kortste weg van Noordkasteelbrug naar Stadshaven of Albertkanaal en omgekeerd.
- verplicht een marifoon aan boord te hebben en uit te luisteren.
- verplicht in het bezit te zijn van een internationaal certificaat van bestuurder, (vaarbewijs) -> Bij navraag - omdat de omschrijving nogal onduidelijk is - werd door HKD (Haven Kapiteins Dienst) bevestigd dat zowel een Belgisch en Nederlands vaarbewijs en een ICC geldig zijn;

- verder in de tekst staat er ook vermeld dat elk vaartuig dient gebruik te maken van een correct werkende AIS-installatie.

Dit bericht klonk enigszins vreemd gezien AIS voor de pleziervaart in de huidige wetgeving niet verplicht is alsook het stuurbrevet niet voor vaartuigen korter dan 15 m en/of die niet sneller dan 20 km/u varen. Het Havenbedrijf stelt dus hogere eisen dan de Belgische wetgeving doet. Meteen werd de Havenkapitein door de VPF gecontacteerd om de situatie te bespreken maar bij HKD blijft men voet bij stuk houden en is men de mening toegedaan dat voor de pleziervaarders een basiskennis vereist is om veilig door de haven te varen en men bijgevolg dus over een stuurbrevet dient te beschikken. We kijken nu na welke mogelijkheden er nog zijn om de situatie te wijzigen. Wellicht zal er een tijdelijk gedoogbeleid zijn maar hou er bij een eventuele controle rekening mee dat er naar uw stuurbrevet en AIS kan gevraagd worden.

Van zodra er meer nieuws komt over dit gegeven brengen wij jullie uiteraard op de hoogte.
Vriendelijke groeten,

Eartha Dereuddre, Voorzitter VPF vzw
voorzitter@vpf.be
http://www.vpf.be

Vlaamse Pleziervaart Federatie vzw / Correspondentieadres: Turnhoutsebaan 151 B 2 - 2100 Deurne / e-mail: info@vpf.be / Gsm: 0476 90 52 51
Maatschappelijke zetel: Boninvest 1 a - 8000 Brugge / Ondernemingsnummer 0460 536 697 / RPR Gent, afdeling Brugge
aadbloem
 
Berichten: 721
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor Wolf1 » 14 Mrt 2022, 14:53

Ach weer typisch op z'n Belgisch, dat houd in dat de Nederlander straks wel weer dispensatie krijgt.
Maar in grote lijnen was het toch al zo, alleen komt er nu een voor alle schepen vaarbewijs en AIS bij.
Het grootste probleem voor mij is die Royerssluis, is er al bekent wanneer die weer in gebruik genomen wordt?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1264
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor jkb » 14 Mrt 2022, 16:17

Dank voor dit bericht over Antwerpen. Ik ben van plan dit jaar van oost naar west door België te varen en dan door Antwerpen naar het Haringvliet. AIS heb ik net aangeschaft. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 226
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats: Rhederlaag
info: Palma 40 B
DAF 615

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor aadbloem » 14 Mrt 2022, 16:51

Wolf1 schreef:Het grootste probleem voor mij is die Royerssluis, is er al bekent wanneer die weer in gebruik genomen wordt?
Gr. Wolf1

De renovatie van de Royerssluis duurt tot en met 2025. https://maritiemmedia.nl/royerssluis-an ... aar-dicht/
Wolf, je kan toch zonder problemen de Kattendijksluis nemen? Heb ik vorig jaar gedaan en dat is zeer comfortabel, geen beroepsvaart behalve wat kleine passagiersvaart erbij. Je moet wat strakker plannen omdat hij maar 2x per dag op het getij draait maar dat moet lukken toch. Tijdens de opening staat hij minstens een uur open naar de Schelde. Als je binnen ligt moet je dat dus in de gaten houden met je lijnen.
aadbloem
 
Berichten: 721
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor Wolf1 » 14 Mrt 2022, 17:58

Heb wat vervelende ervaringen met dat ding, tot nu toe is het niet anders geweest dat als ik daar kom, het Kattendijk niet werkt ! ! En dan komt er gegarandeerd weer zo'n ambtenaar die me komt vertellen dat ik niet in het dok mag blijven liggen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1264
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor aadbloem » 15 Mrt 2022, 10:08

Ik heb de indruk dat nu de Royerssluis dicht is de Kattendijksluis belangrijker is en altijd wel werkt, er is immers geen andere toegang tot de dokken/haven voor de recreatie. Dat je niet in het Kattendijkdok mag blijven en door moet naar bijvoorbeeld het Willemsdok dat is met de nieuwe regeling nog een keer opnieuw duidelijk gemaakt. Dus ja als je in het Kattendijkdok afmeert komt die ambtenaar.... :o
aadbloem
 
Berichten: 721
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor kajoe » 15 Mrt 2022, 10:26

je zou haast weer als vroeger een uur na opkomend tij uit Hansweert weg naar Antwerpen of verder ev tot aan Merelbeke volle tij mee ,zoals het voor het schelde kanaal ging .
vroeger hadden we altijd al gedonder als we van Hansweert door een van de sluizen naar binnen wilde hee schipper even geduld er komt zee vaart aan lag je een uurtje of wat te wachten en kwam er een kustertje aan die eerst de sluis in moest wij 100 meter 2300ton andere bootje een meter of 60/70 maar ja de Belgen zijden we dan maar .
kajoe
 
Berichten: 1193
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor quichot » 15 Mrt 2022, 10:38

Ik schrok even van de aankondiging, maar gelukkig verandert er voor mij niks.
Voor de komst van de containerhaven hebben we wel gelegen aan de kade daar. Erachter was een prachtig natuurgebied met landelijke dorpjes. Één kerktoren mocht niet worden gesloopt, en staat nu als vreemde eend in de bijt letterlijk tussen de containers. Maar daar afmeren kan toch al jaren niet meer.
Die Royer, tja. Soort haatliefdeverhouding mee. De beste uitvalsbasis om optimaal van het tij te profiteren, maar het ging daar altijd zo allejezus traag.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 2806
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor SimondeDanser » 16 Mrt 2022, 19:04

Aan het bericht van die pleziervaartfederatie te zien kwamen deze wijzigingen zo uit de lucht vallen. Dat kan je je toch niet voorstellen. In Nederland is bijv. het Watersportverbond al lang van tevoren op de hoogte van aankomende wijzigingen. Daardoor kunnen ze vaak de scherpe kantjes er nog vanaf krijgen. In Belgie moeten ze nog gaan discussieren als de nieuwe regels al zijn ingegaan. Dat is dus kansloos.
De exploitant van de grote jachthaven zal ook wel "erg blij" zijn met deze aanpassingen. Heel veel jachten die via de Kreekrak naar Antwerpen komen zullen geen AIS hebben en gezien de prijs ook niet voornemens zijn om dit te installeren om alleen een bezoekje aan Antwerpen te kunnen brengen. Dus dat betekent simpelweg minder passanten.
Overigens moet je als jacht dus nu een AIS transponder hebben en niet alleen een AIS receiver.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info: Bylgia II

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor aadbloem » 16 Mrt 2022, 21:03

SimondeDanser schreef:De exploitant van de grote jachthaven zal ook wel "erg blij" zijn met deze aanpassingen. Heel veel jachten die via de Kreekrak naar Antwerpen komen zullen geen AIS hebben. Dus dat betekent simpelweg minder passanten.
Mvg Felix

De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze opgediend wordt. Misschien komt er een gedoogbeleid. Daarnaast zijn er ook andere toegangen tot het Willemdok. Dit dok blijft bereikbaar via het Albertkanaal evenals via de Kattendijksluis. Dat is dan Antwerpen stadshaven en valt buiten de AIS verplichting. Marifoon is sowieso verplicht in Belgie. Veel belgische schepen hebben waarschijnlijk geen AIS transponder. Alleen via Schelde-Rijnverbinding wordt het dus lastiger maar misschien gedoogd. Het lijkt me niet dat de jachthaven dan echt veel minder passanten zal ontvangen. Er is een grote groep schippers die de hectiek van de Zeehaven Antwerpen toch steeds wil ontwijken weet ik uit ervaring.
aadbloem
 
Berichten: 721
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten