SimondeDanser schreef:Ik voorzie voor NL ook dat men binnen afzienbare tijd verplichtingen voor AIS zal gaan opleggen aan de pleziervaart voor het bevaren van wateren met veel beroepsvaart. Want ook hier gaan geregeld zaken mis tussen beroeps- en pleziervaart. Neem alleen het Prinses Margrietkanaal maar even als voorbeeld. Maar ook het Rotterdamse havengebied, de Waal en de Westerschelde. Ik verwacht dat op termijn op dergelijke vaarwateren ook AIS verplichtingen zullen komen. Maar dat betekent niet dat je zonder nergens meer mag varen want ook hier blijft nog zat over.
Mvg Felix
Verplichtingen voor AIS zal gaan opleggen aan de pleziervaart impliceert ook marifoonplicht èn dus examen doen. AIS (je mmsi) is namelijk gekoppeld aan de marifonie-zendvergunning. Ik zie dat nog niet gebeuren in Nederland en al helemaal niet binnen afzienbare tijd. De belgen waren hier al vooruitstrevend in, 2 marifoons verplicht. Nederlandse jachtschippers werden vrijgesteld en zijn slechts verplicht één marifoon aan boord te hebben in Belgie. Zo'n plicht zou in Nederland op de wateren die jij noemt mooi meegenomen zijn en dan nog AIS erbij ook. Ik vrees dat dat voorlopig nog heel lang niet gaat gebeuren, helaas. Eerst zouden dan de wateren voor die plicht
wettelijk vastgesteld moeten worden en dat zou dan in Europees verband (want D66) moeten. Dat gaat voorlopig niet gebeuren dus bevaar je die grote drukke wateren doe marifoonexamen, installeer een marifoon en een AIS transponder.
Het verhaal is simpel: Ik vroeg enige tijd geleden aan een sectorpost of ik over kon steken en dat werd me afgeraden, wacht even tot de afvaart voorbij is. Een jordaankruiser, niet gehinderd door enige vorm van maritieme communicatie ging de oversteek gewoon beginnen en keek verbaasd naar mij met een blik van durf je niet....
De paniek die uitbrak toen de afvaart opeens heel snel dichterbij kwam was enorm, keihard achteruit slaan, op de stroom dwars geraken maar gelukkig geen aanvaring.