Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor jkb » 31 Mei 2022, 20:06

Wolf 1 ik zie het al in de bijdrage in dit topic van Aad Bloem. Het kan dus van Albertkanaal naar het Willemdok. En van het Willemdok door het Amerikadok, vijfde havendok, Hansdok, Kanaaldok B1/2 naar het Schelde Rijn kanaal. Allen dank. En dan Antwerpen bezoeken vanuit de jachthaven Willemdok. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor SimondeDanser » 31 Mei 2022, 22:36

jkb schreef:Wolf 1 ik zie het al in de bijdrage in dit topic van Aad Bloem. Het kan dus van Albertkanaal naar het Willemdok. En van het Willemdok door het Amerikadok, vijfde havendok, Hansdok, Kanaaldok B1/2 naar het Schelde Rijn kanaal. Allen dank. En dan Antwerpen bezoeken vanuit de jachthaven Willemdok. Mvg Jan

En vergeet niet om, indien je dit nog niet hebt, vooraf een FD-nummer aan te vragen.
SimondeDanser
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor quichot » 01 Jun 2022, 14:49

De marifoonkanalen in de haven zijn ook veranderd, en de haven is opgesplitst in sectoren met meldplicht bij binnenvaren. Vanaf het Albertkanaal komend heb je gelijk aan je linkerhand het Kattendijksdok/Willemsdok, dus dan heb je daar nog niet mee te maken. Op het havenkantoor van de jachthaven liggen A4-tjes met een handig overzicht van alle veranderingen.
Het was in mei opvallend rustig in het Willemsdok en de havenmeester vreest blijvende terugloop van Nederlandse bezoekers wegen die marifoon- en aisplicht.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor Wolf1 » 01 Jun 2022, 17:43

quichot schreef:Het was in mei opvallend rustig in het Willemsdok en de havenmeester vreest blijvende terugloop van Nederlandse bezoekers wegen die marifoon- en aisplicht.

En gasolie prijs !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor quichot » 02 Jun 2022, 10:06

Ja, dat zeker ook.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor varg » 02 Jun 2022, 12:47

jkb schreef:Wolf 1 ik zie het al in de bijdrage in dit topic van Aad Bloem. Het kan dus van Albertkanaal naar het Willemdok. En van het Willemdok door het Amerikadok, vijfde havendok, Hansdok, Kanaaldok B1/2 naar het Schelde Rijn kanaal. Allen dank. En dan Antwerpen bezoeken vanuit de jachthaven Willemdok. Mvg Jan



Ik ontving het volgende schrijven op mijn vraag of ik van Willemdok via Noordkasteelbrug naar Schelde-Rijnkanaal kon varen: https://photos.app.goo.gl/hP96h3vn8vq32cp28 Vaartuig: 10 meter lang, vaarbewijs aanwezig, marifoon aanwezig. Geen kans dus. Via Hansweert lijkt mij ingewikkeld en niet echt veiliger...dus het zal een rustig jaar worden in het Willemdok. Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor Wolf1 » 02 Jun 2022, 14:05

Arnold, van het Willemsdok naar het schelde Rijnkanaal is nooit een probleem geweest !
Het probleem zit alleen in de verbinding Antwerpen Schelde
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor varg » 03 Jun 2022, 12:47

Wolf1 schreef:Arnold, van het Willemsdok naar het schelde Rijnkanaal is nooit een probleem geweest !
Het probleem zit alleen in de verbinding Antwerpen Schelde
Gr. Wolf1


Tja...dat hoopte ik ook. maar na het doornemen van alle teksten en 'geruchten' die er waren te vinden op het wereldwijdeweb heb ik de vraag maar heel concreet gesteld aan de havenkapitein (of een van zijn onderdanen). Ik heb de route van Willemsdok door de haven tot aan de Noordlandbrug en het Schelde-Rijn kanaal geheel benoemd en gevraagd of ik daar zonder AIS mocht varen met een klein schip, voorzien van (2x) marifoon en een vaarbewijs. Het antwoord is duidelijk (zie ook https://photos.app.goo.gl/hP96h3vn8vq32cp28)....een AIS transponder is verplicht! Er wordt niet vermeld of het class A of B moet zijn...dus met B kom je nog weg.
Maar als het anders is....of misschien anders gaat worden....hoor ik het graag. Ben ook benieuwd naar verdere berichten van onze Vlaamse vaarvrienden. groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Jul 2022, 14:24

Gisteren voor het eerst kennis mogen maken met deze nieuwe procedures.

De eerste melding bij de Noordlandbrug mislukte maar een paar km verderop werd ik door VTS met m'n officiële scheepsnaam* opgeroepen voor bestemming, FD nr etc.
Kreeg tevens de informatie dat er een zeeschip uit de sluis zou komen met 3 slepers er om heen.

Tijdens de verdere route ben ik tot 3x opgeroepen door VTS om mij te waarschuwen voor uitvarende scheepvaart en/of bijzondere manoeuvres. Ook werden die schepen op hun beurt geïnformeerd over mijn aanwezigheid en positie.

Telkens met de officiële scheepsnaam* dus niet, wat je in NL vaak hoort "motorjacht bij" etc.

Kan Nederland nog wat van leren!

* In de scheepsnaam zit en II en die staat ook in de AIS, alleen gebruik ik die zelf over de radio nooit
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor redmiller » 24 Jul 2022, 15:59

Ik denk dat ze bij sector Dordt (bruggen) helemaal lijp worden als ze alle jachten ook met naam en toenaam moeten gaan noemen…
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten