Aansluitingen Delphi 296

Re: Aansluitingen Delphi 296

Berichtdoor Yep » 04 Mrt 2022, 11:19

Wolf, kom eens met een concreet voorstel voor een filter/waterafscheider voor de genoemde 2 apparaten zonder dat ik reeds nu de hele boel moet gaan verbouwen.
Daar heb ik meer aan dan jouw 'ach' en 'jee' en een heel betoog waar we niets aan hebben.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Aansluitingen Delphi 296

Berichtdoor Yep » 04 Mrt 2022, 16:28

Vraagje:
Vele Racor filter hebben aan de bovenzijde 2 in- en 2 uitgangen.
Zijn beide uitgangen gefiltreerd?
Volstaat 1 ingang te gebruiken bij aansluiten van 2 apparaten?
Dank jullie!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Aansluitingen Delphi 296

Berichtdoor Oeverloos » 04 Mrt 2022, 17:53

Van je svb link hierboven
SPIN-ON Petrol Pre-Filter/ Series 100 (voor benzinemotoren)
Je kunt één naar binnen en één aan de andere kant naar buiten gebruiken.
De overgebleven openingen afdoppen.
Je brandstof wordt zo gefiltreerd.
Bij alle andere filters werkt het net zo.
Met het aansluiten van 2 apparaten op één filter heb ik geen ervaring.

Ten aanzien van filters: wat ik in de loop van de tijd heb ervaren is,
dat goede filtering van groot belang is.
En zo simpel en degelijk mogelijk.
Ik zou zelf 1 filter per apparaat maken,
want dan is de kans dat ik het zelf nog snap het grootst.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Aansluitingen Delphi 296

Berichtdoor Yep » 04 Mrt 2022, 20:46

Eensch.
En klopt, dat SVB filter is voor benzine.
Ik zet mijn zoektocht voort.
Thanks.

Update:
@Oeverloos:
Zijn de 2 ingangen direct met elkaar verbonden?
En staan de 2 uitgangen ook direct, gefilterd en wel, met elkaar in verbinding?
Thanks!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Aansluitingen Delphi 296

Berichtdoor Yep » 05 Mrt 2022, 12:05

Finale:

Ik schaf een Fleetguard filter head aan.
Daarop kan ik vele merken en types filter kwijt.
De kop heeft 2 galerijen, elk met 2 aansluitingen, een voor fuel in en een voor fuel out.

Afbeelding

Op de out gallerij zet ik de generator en Kabola.
De kans dat beide tegelijkertijd draaien is bijna nihil.
En bij gedoe gaat de kraan van de andere verbruiker dicht.
En als dat nog ooit eens niet zou helpen, dan komt er een 2e filter naast.
Risico's derhalve bijna nul.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Aansluitingen Delphi 296

Berichtdoor kajoe » 05 Mrt 2022, 13:02

alles op een filter ??gaat dan bv de hooftmotor as hij draait niet de olie weg zuigen van het of de andere aparaten een gasolie pomp op de motor jaagt er nog al wat nutteloos door heen vandaar de retour ? of heb ik het mis ,bij ons vorige schip hadden ze alle motoren apart met eigen filters gemonteerd hooft motor met een omschakelbare filter dus dubbel kachel zo wie zo apart .
maar goed ik ben en blijf van de oude stempel .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Aansluitingen Delphi 296

Berichtdoor Yep » 05 Mrt 2022, 13:05

De hoofdmotor staat hier los van, dit gaat over kachel en generator.
De kachel heeft geen retour.
De hoofdmotor heeft zijn eigen aanvoer en tankfiltervoorziening (omschakelbaar Racor).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Aansluitingen Delphi 296

Berichtdoor Wolf1 » 08 Mrt 2022, 10:28

Yep schreef:Finale:
Op de out gallerij zet ik de generator en Kabola.
De kans dat beide tegelijkertijd draaien is bijna nihil.
En bij gedoe gaat de kraan van de andere verbruiker dicht.

Yep schreef:De hoofdmotor staat hier los van, dit gaat over kachel en generator.
De kachel heeft geen retour.

Mijnheer Yep, je geeft weer niet de indruk er veel van te snappen, De Kabola heeft weldegelijk een retour maar deze zit niet aangesloten op het reservoir ! Het heeft er ook niets mee te maken of een systeem wel of niet draait, je werkt met drukken lager als de atmosferische druk.
Problemen worden ook niet alleen veroorzaakt door uitwendige lekkages maar vaak door inwendige lekkage.
Hieruit volgt mijn eeuwig durende betoog, retour leidingen onder het niveau in het reservoir uit te laten komen om lucht uit systemen te verwijderen.
En volledige separatie van zuigleidingen.
Geloof ook niet dat ik het mee ga maken, maar er komt best nog wel een tijd dat ook jij het gaat begrijpen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Aansluitingen Delphi 296

Berichtdoor Yep » 08 Mrt 2022, 11:29

Ik lees geen artikel van jou zonder 'begrijpt er weer niets van'.
Ueberhaupt lijkt het mij lastig om als almachtige steeds weer die nitwits van advies te moeten voorzien.
Dat je daar niet stervensmoe van wordt.

Vooralsnog heb ik geen spijt van welke keuze dan ook die ik gemaakt heb op het schip.
Ik heb geleerd om na consultatie een eigen keuze te maken.
Als deze fout blijkt, soi, dan los ik het op.

Wolf, er komen in EERSTE instantie BEIDE apparaten op 1 filter, niet meer, niet minder.
Het is tenslotte niet de hoofdmotor.
Ik ga zelf ervaren of dit werkt of niet.

Update:
Klopt, de Kabola heeft een retour, niet naar de tank maar naar het filter.
Een min of meer 'gesloten' systeem dus.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Aansluitingen Delphi 296

Berichtdoor Navigo » 08 Mrt 2022, 12:30

HH,

Ik ben het in dit geval met Wolf eens.
Het zal niet zozeer verkeerd gaan, maar in de praktijk wil je dit niet graag zien.

Cv systemen gebruiken meestal geen aparte retour naar de tank.

Je steekt zoveel moeite in jullie "schip", kostte noch moeite worden gespaard.
Dit stukje zekerheid en bij storing zoeken het gemakkelijker kunnen elimineren van de oorzaak is toch wel een pre.

Dus alle een eigen toevoer vanaf tank naar "eigen" filter en vanaf daar door naar de afzonderlijke verbruikers is ook mijn kijk op de zaak.
Maakt niet weg dat veel kan zonder dat het problemen geeft.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten