Hydrofoorperikelen

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Het Sluizenfront » 28 Jan 2022, 11:03

Aadbloem was me voor. zo zie ik het ook. Alleen in zijn laatste zin moet dan wel het woordje "niet" worden opgenomen. ;)
Ander voorbeeld. Tijdens het douchen sloeg bij ons vaak ook de hydrofoor even aan maar stond weer stil voordat de kraan werd dichtgedraaid. Een hydrofoorpomp heeft door het principe de mogelijkheid om sneller/meer water op druk te brengen dat de vraag waardoor die af en toe kan "pauzeren" Dat kan een gewone pomp niet. Als die al afslaat op druk zal hij vrijwel meteen weer aanslaan.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Wolf1 » 28 Jan 2022, 11:51

Als we uitgaan van de fikkers, in dit lijntje genoemd, doe ik er nog 1 bij en dat is dat de prestostaat van de pomp weer bij 1,5 B aanslaat.
Met een gasdruk van 0,5 B gaat er in een 20L drukvat 16 L water voor de pomp bij 2,5 B stopt !
Wanneer je water gebruikt, kun je 6.6 L water gebruiken voor de pomp weer aanslaat bij 1.5 B.
Dit is dus het grote voordeel t.o.v. van een variabel toeren pomp met druksensor, deze gaat bij elk gebruik draaien, ook bij geringe inwendige lekkage !
Gr. Wolf1/
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor kajoe » 28 Jan 2022, 12:39

hydrofoor is altijd al een klein probleempje geweest .
wij hadden een sihi met drukvat van 250lt ook deze moest je tenminste 2/3 keer per jaar geheel leeg maken en dan weer op druk zetten ,dat was heel gewoon .maar ja die sloeg ook pas na ruim een 180 lt verbruik weer aan .
ook een grote speck hydrofoor had het zelfde .
er is altijd wel ergens verlies aan lucht ergens ook met de hydro aan boord van mijn bootje nu an neem de ongemakken maar voor lief .
ook had een colega op het drinkwater van die par pompjes staan om de haverlap draaiden die dingen ,ook dat moet ja voor lief nemen je zit immers op een boot en het is niet zo als aan de wal .
en bij die kleine drukvaatjes kan er ook wel eens wat sneller kapot gaan ,nieuwe druk vaatjes zijn gelukkig niet zo duur meer hoe groter hoe minder probleem .
als ik nu op mijn bootje een echte grote hydrofoor kwijt kon plaatste ik er een maar ja die dingen zijn erg groot.
zolang je nog niet terug moet naar het hand pompje met zwengel zoals wij in mijn begintijd hadden heb je het nog niet zo moeilijk.
maar het is best vervelend als dat ding enkele keren in de nacht aanslaat je schrikt dan toch wel of er iets lekt .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Kwokko » 28 Jan 2022, 13:11

kajoe schreef:maar het is best vervelend als dat ding enkele keren in de nacht aanslaat je schrikt dan toch wel of er iets lekt .

Daarom heb ik er een extra schakelaar ervoor gezet ,zodat ik de pomp spanningsvrij kan maken.
Als we gaan slapen ,staat de pomp uit.
Kwokko
 

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Wolf1 » 28 Jan 2022, 21:13

kajoe schreef:hydrofoor is altijd al een klein probleempje geweest .
wij hadden een sihi met drukvat van 250lt ook deze moest je tenminste 2/3 keer per jaar geheel leeg maken en dan weer op druk zetten ,dat was heel gewoon .maar ja die sloeg ook pas na ruim een 180 lt verbruik weer aan .
ook een grote speck hydrofoor had het zelfde .

Mijnheer Kajoe, ik neem al uw ervaringen direct voor waar aan, maar u geeft zo, bepaald geen duidelijkheid.
De systemen die u beschrijft zijn van het zogenaamde open type en kwamen heel, heel, vroeger voor in de beroepsvaart.
De zelfde systemen werden ook op de wal gebruikt in heuvel landschap, hoger gelegen woningen maakte zo'n systeem noodzakelijk.
Deze systemen aan boord gaven de door u beschreven problemen doordat door de beweging van het schip lucht zich met het water vermengde.
Door deze redenen is dit in de jachtbouw dan ook nooit gebruikt, hier is men direct overgegaan naar de veel kleinere hydrofoor met een rubberzak.
De rubberzak, aan de voorkant ingebracht, bevat het water, het ventiel aan de achterkant is nodig om de ketel van stikstof te voorzien.
Bij het gebruik van stikstof verlies je minder gouw gas omdat stikstof moleculen groter zijn als die van lucht en de ketel aan de binnenzijde beschermd wordt voor oxidatie.
It is so easy Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor broekie » 29 Jan 2022, 09:50

In Aalsmeer lift er een prachtige nostalgische kotter bij een bedrijf.
Deze wordt al jaren gerenoveerd in opdracht van een uitvinder.
Kapitaal project. Waar heeft deze man zijn vermogen mee verdiend?
Een software systeem wat in hoogbouw ervoor zorgt dat er op iedere afdeling gelijke waterdruk is.
Met name grote steden met veel wolkenkrabbers zijn zijn afnemers. Tenminste dat is mij vertelt.

Misschien eens vragen of dit voor schepen niet met een stukje software is te regelen?

Overigens zal hij waarschijnlijk niet tot varen komen. Hij blijft innoveren.
Zo vindt hij nu bv dat de twee volledig gerenoveerde Mann diesels er weer uit moeten en er elektro motoren in moeten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor kajoe » 29 Jan 2022, 13:24

heer wolf bedankt voor de uitleg .
de tegenwoordige aan boort van mijn bootje gebruikte hydrofoor heb ik nog nooit van binnen bekeken en geen aandcht aan besteed hoe die er van binnen uitziet ,toch maar eens doen .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor quichot » 01 Feb 2022, 17:13

Wolf1 schreef:De rubberzak, aan de voorkant ingebracht, bevat het water, het ventiel aan de achterkant is nodig om de ketel van stikstof te voorzien.
Bij het gebruik van stikstof verlies je minder gouw gas omdat stikstof moleculen groter zijn als die van lucht en de ketel aan de binnenzijde beschermd wordt voor oxidatie. [/size][/i][/color]

Net als een fietsband, zelfs al die nergens lek is, verliest de ruimte achter de balg in de loop der tijd wat druk. Daar pomp ik dan af en toe weer wat lucht bij. Het drukvat heeft daartoe aan de achterzijde een ventieltje. Verloopnippel erop en pompen maar met de fietspomp.
Maar hoe krijg je daar weer stikstof in? Weet jij of daar capsules voor te koop zijn die op dat ventiel passen?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor aadbloem » 01 Feb 2022, 18:27

Het Sluizenfront schreef:Aadbloem was me voor. zo zie ik het ook. Alleen in zijn laatste zin moet dan wel het woordje "niet" worden opgenomen. ;)

Goed gezien, heb ik gemist en kan ik niet meer aanpassen :(
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Kwokko » 01 Feb 2022, 19:13

quichot schreef:Maar hoe krijg je daar weer stikstof in? Weet jij of daar capsules voor te koop zijn die op dat ventiel passen?

https://www.ik-tap.nl/biertap/co2-fless ... /a-452064/
Slangetje eraan,nippel op slangetje, kraantje open.
O ja, ook nog even een manometer ertussen gebruiken.

Wel even buiten in de open ruimte gebruiken,want stikstof is zwaarder dan lucht.
Want het is , "stik stof" . :!: :!:
Kwokko
 

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten