Hydrofoorperikelen

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Het Sluizenfront » 27 Jan 2022, 11:28

Vooralsnog, iedereen bedankt voor het meedenken. Even nog een paar opmerkingen.
Verplaatsen van het drukvat is in mijn situatie eigenlijk niet mogelijk. Hij zit in de machinekamer en die zit zo volgebouwd met allerlei zaken dat daar onmogelijk een andere plek voor het vat is.
Buiten de machinekamer weet ik niet, dan zou ik eens wat meetwerk moeten doen. Probleem is echter ook dat ik er eigenlijk ook niet bij kan om hem uit te monteren. Bedenk dat hij helemaal in de zijkant van de machinekamer zit en ik alleen maar in het hart van de machinekamer, midden voor de motor kan staan. Ik zie het drukvat wél zitten met daarboven de waterpomp, maar kan met veel moeite niet verder dan halfweg het vat komen met een uitgestrekte arm.
Die ventielverlenger die gesuggereerd wordt door Broekie zou een prima oplossing zijn als ik bij het ventiel kon komen om hem erop te draaien.
De tip van Kwokko dat de pomp het probleem zou kunnen zijn zou een goede kunnen zijn. Ik begrijp echter van Aadbloem dat de pomp dan ook tussentijds gaat lopen als er geen water is afgetapt. Dat is bij ons niet het geval. De pomp schakelt alleen in en uit als er water wordt getapt.
Voor de volledigheid; alles zit origineel zoals het ooit door Reline is ingebouwd. Het is niet zo dat er later nog van alles is bij gehobbyd. Men heeft er kennelijk weinig rekening mee gehouden dat er ooit wel eens onderhoud zou moeten worden gedaan.
Ik begrijp dat het dus wordt afgeraden om in het vat zelf te gaan boren om een bereikbaar ventiel te plaatsen. Daarom ben ik me nu aan het bedenken of ik misschien een van de 6 bouten waarmee de balg zit bevestigd te gaan veranderen. Ik wil daar dan evt. een klein gaatje in de lengteas doorheen boren en boven op de kop een autoventiel plaatsen. Ik moet dan eerst even controleren of de voorkant van die bout in de drukruimte uit komt. Wat vinden jullie van dat idee?
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Kwokko » 27 Jan 2022, 12:43

Het Sluizenfront schreef:De pomp schakelt alleen in en uit als er water wordt getapt.

Dan is de pomp nog goed.
Dus ligt het aan de expansievat.

Maarrrrr , je kunt wel denken , ach we pompen er weer lucht in , kan ook wel eens niet de oplossing zijn.
Een membraan in de gesloten circuit (CV) heeft ook niet het eeuwige leven.
Ik vraag me dan ook af ,of het aan de tegendruk ligt in het vat ,of dat het membraan zelf lek is.

Bij een nog goede expansievat er meer luchtdruk in het vat brengen ,heeft denk ik ook geen nut , want daarmee maak je het volume van water kleiner t.o.v. het luchtgedeelte ,met als resultaat ,dat de pomp ook eerder aanslaat.
Kwokko
 

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Oeverloos » 27 Jan 2022, 14:11

Je schrijft dat de machinekamer vol gebouwd is en
de hydrofoor onbereikbaar.

Misschien ken je een lenig jong iemand die de oude hydrofoor voor je wil verwijderen.

In de plaats van de hydrofoor kun je wellicht zo’n nieuwe slimme pomp monteren.

Ik lees hier b.v.:

“Een extra voordeel aan de Jabsco Par Max HD4 is dat een extra drukvat bij deze drinkwaterpomp overbodig is.”

Ik weet niet of dit ook werkt in de praktijk,
ik heb geen ervaring met deze pompen,
maar de forumleden weten het vast wel.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Het Sluizenfront » 27 Jan 2022, 16:40

Oeverloos schreef:Misschien ken je een lenig jong iemand die de oude hydrofoor voor je wil verwijderen.

Daar raak je een teer punt want met rond de 100kg. schoon aan de haak :oops: kan ik niet meer op de plaatsen komen waar ik 40 jaar geleden mijn hand niet voor omdraaide ;)
Vreemd is ook dat het probleem zich in mijn beleving plotseling ging voordoen en dat het zich de afgelopen maanden niet heeft gewijzigd. Iets wat je bij een lek zou verwachten dat de symptomen zouden verergeren. Ik denk dat ik maar eens begin om de voorzijde open te schroeven en te kijken hoe de membraam/balg er nog aan toe is.
Kan het dat je bij een lekke membraam toch een beetje water kunt tappen zonder dat de pomp aanslaat. Dat is nl. wel het geval. Een kopje water bijvoorbeeld.
Bij een lekkend ventiel zou de tegendruk uiteindelijk helemaal wegvallen lijkt mij. Het lijkt erop dat dat bij mij dus niet het geval is. :?:
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Yep » 27 Jan 2022, 17:17

Ik had bij aanschaf van de boot ook zo'n hydrofoor, niets dan ellende.
Drukschakelaar defect, drukvat kaduuk, eindeloos afstellen en inregelen, waardeloos.

Hele troep eruit geknikkert en via een Marco pomp (ook geen succes) geeindigd bij een prima werkend Jabsco pompje met een bijbehorend klein drukvaatje.
Dit draait probleemloos, inmiddels ruim anderhalf jaar bij permanente bewoning.
En dat voor ruim honderd piek.
Ik snap de liefde voor een hydrofoor niet.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Het Sluizenfront » 27 Jan 2022, 20:51

Yep schreef:Ik had bij aanschaf van de boot ook zo'n hydrofoor, niets dan ellende.
Drukschakelaar defect, drukvat kaduuk, eindeloos afstellen en inregelen, waardeloos.

Vreemd. Ik heb thuis in ons tuinhuisje wat achteraan in de tuin ligt ook en hydrofoor die zijn water onttrekt uit een waterput.
Dat is een merkloos prulletje wat destijds rond de 100 gulden kostte. Die doet nog steeds wat die moet doen en heeft nog nooit dienst geweigerd. Misschien geluk gehad ;)
Ik ken die nieuwe pompen niet maar met weinig of geen voorraadvat zullen ze bij vrijwel elke tapping aanslaan. Dat is bij een hydrofoor natuurlijk veel minder aan de hand.
Als zo'n pomp dan een beetje herrie maakt valt de keus misschien toch wat vaker op een hydrofoorsetje.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Oeverloos » 27 Jan 2022, 21:31

Valt mee, hoor.
Ik begrijp dat ze electronisch geregeld zijn en rustig gaan draaien voor een kopje water..
Als je het pompje op kleine rubber dempertjes zet,
dan hoor je de pomp niet.
Het nadeel daarvan is dat je de pomp niet hoort.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor aadbloem » 27 Jan 2022, 21:37

Yep schreef:Ik had bij aanschaf van de boot ook zo'n hydrofoor, niets dan ellende.
Drukschakelaar defect, drukvat kaduuk, eindeloos afstellen en inregelen, waardeloos.
Ik snap de liefde voor een hydrofoor niet.

Ik was na 4 jaar het pendelen van de pomp zat, een gemiddeld Jabsco pompje en steeds als de kraan een klein beetje open ging alsmaar pendelen.
Op bol.com kwam ik een 8L drukvat tegen, zo'n dikke rode, voor €30 en dat werkt inmiddels 5 jaar prima. Ik wil nooit meer zonder. Uitstekende combi.
Pas wanneer de 3e persoon gaat tandenpoetsen skaat de pomp aan en brengt het vat weer op druk.
Buurman schipper heeft al 15 jaar hetzelfde vaatje, slechts 1x de balg vervangen. Wil ook niet zonder.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Kwokko » 27 Jan 2022, 21:49

Het Sluizenfront schreef:Ik ken die nieuwe pompen niet maar met weinig of geen voorraadvat zullen ze bij vrijwel elke tapping aanslaan.

Dat is inherent aan het product waar geen expansievat aan zit.
Dat is bij een hydrofoor natuurlijk veel minder aan de hand.

Feitelijk klopt dat namelijk niet.
Want de pomp loopt net zo lang als bij eentje waar geen hydrofoor aan vast zit.
Alleen hoeft het bij tappen van bv een keteltje water ,niet betekenen ,dat het aanslaat.

Wat is een hydrofoor.
Een hydrofoor is een pomp plus voorraad buffer waar een membraan in zit ,die de waterdruk evenredig houd.
De voorraad buffer ,circa 20 liter ,wordt gevuld d.m.v. de pomp.
In het vat zit een membraan ,waar een tegendruk van bv één bar zit.
De pomp levert bv 3bar ,dan pompt de pomp net zo lang tot het systeem op 3 bar is.
Als de inschakeldruk van de pomp 1 bar is ,kun je het verschil tussen beiden gebruiken zonder dat de pomp draait.
Maar de draaitijd is net zo lang als een eentje zonder hydrofoor ,want in totaliteit blijft het aantal verpompte liters hetzelfde.
Als zo'n pomp dan een beetje herrie maakt valt de keus misschien toch wat vaker op een hydrofoorsetje.

Het is maar net wat je onder herrie verstaat.
Ik heb geen hydrofoor ,ik heb een Shurflo pomp.
Bij mij hangt aan rubbers ,en maakt weinig herrie.
En de meeste herrie komt van het feit ,dat de pomp op een frame staat ,en misschien niet op rubber dempers staat ,of op te harde dempers.
Wat je hoort is de resonantie van de plunjers , niet de motor van de pomp.
En ja , de pomp slaat direct aan bij watertappen ,maar voor ons is dat inherent aan de activiteit ,en niet hinderlijk.
Kwokko
 

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor aadbloem » 28 Jan 2022, 10:52

Die constante voordruk via het membraan levert wel een voordeel, met de kraan een klein beetje open staat de pomp vaak irritant te pendelen aam/uit/aan/uit/aan/uit. Dat hef je op met een hydrofoorvat. Het meest storende vonden wij het vullen van de wasmachine, het originele vulslangetje van kraan naar machine heeft een kleine diameter en dat veroorzaakte doorgaans pendelen van de pomp gedurende enkele minuten bij spoelen. Verder vinden we het pendelen en daardoor het pulseren van gewone kranen ook prettiger.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten