Hydrofoorperikelen

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Het Sluizenfront » 05 Feb 2022, 15:03

Kwokko schreef:
...Je beseft waarschijnlijk niet ,dat een boot een badkuip is,want daar blijft de stikstof wel hangen.
Buiten vermengd het zich met de lucht en heb je dat probleem niet.
Het is hetzelfde principe als met propaan- en butaangas.
In een boot zakt het naar de bodem ,en vormt het zich een explosief mengsel ,in de buitenlucht gespreid het zich ,en is het gevaar grotendeels geweken.

En inderdaad ,een gewaarschuwd mens .........
Je zult niet de eerste zijn ,die door ondeskundigheid met het product ,het leven erbij laat.
Ik heb er in de jaren 90 een collega door verloren in Italië.
Pure stikstof gebruiken in een gesloten ruimte is vragen om problemen.

En om even in jou straatje te blijven ,pomp er maar een beetje lucht in ,want dat bestaat toch al voor 78% uit stikstof. :mrgreen:

Ik zou me hier niet teveel zorgen over maken want zuurstof en stikstof zullen van nature met elkaar mengen. Even een citaat uit een ander forum waar daarover een vraag wordt gesteld.

"Stikstof- en zuurstofgas zullen mengen omdat daarmee de entropie toeneemt (wanorde), volgens de tweede hoofdwet der thermodynamica. Scheiding door zwaartekracht is wel mogelijk, maar daar is wel een extreem hoog zwaartekrachtveld voor nodig. Denk hierbij aan een ultracentrifuge waarmee uranium 235 en 238 gescheiden worden."

Over de zin en onzin van het gebruik van stikstof heb ik in het verleden al heel wat draadjes gelezen op een caravanforum. Daar kwam toch uiteindelijk als resultaat naar voren dat het voor het doel waar het voor wordt geadviseerd (autobanden) hoofdzakelijk als marketingverhaaltje moet worden gezien. Dat het in vliegtuigen wordt gebruikt wil nog niet zeggen dat het ook meerwaarde heeft in autobanden etc. die in principe op de grond blijven bij, normale temperaturen. In een met stikstof gevulde band zit geen water wat bij een vliegtuig bij -50gr. zou kunnen bevriezen.
Vul je je autoband of zo je wil je hydrofoor met lucht, dan zal inderdaad het zuurstof langzaam ontsnappen door de rubberwanden. Maar dat is max. 20% van de bandinhoud. Ga je dat weer bijvullen met lucht dan zal daarvan ook weer langzaam de zuurstof ontsnappen maar dat is dan nog maar 4% van de bandinhoud. Nogmaals bijvullen zorgt ervoor dat zich dit proces weer herhaalt zodat er van de bijgevulde 4% nog 3,2% overblijft. na een keer of 4 bijvullen heb je uiteindelijk een goed gevulde band met uitsluitend stikstof.
Iets anders is het als een met lucht gevulde ruimte voor lange tijd is afgesloten en er in die ruimte een vorm van corrosie kan plaatsvinden. (een afgesloten stalen ruimte in een schip met onbehandelde stalen wanden) Door de zuurstofgebruikende corrosie in die afgesloten ruimte zal het zuurstofgehalte zover afnemen dat er uiteindelijk een voor de mens levensgevaarlijke situatie bestaat bij het betreden van zo'n ruimte. Er zijn voorbeelden genoeg van onwetende die zo'n ruimte betreden en na 2 stappen dood neervallen.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor bas » 06 Feb 2022, 12:43

Iets anders is het als een met lucht gevulde ruimte voor lange tijd is afgesloten en er in die ruimte een vorm van corrosie kan plaatsvinden. (een afgesloten stalen ruimte in een schip met onbehandelde stalen wanden) Door de zuurstofgebruikende corrosie in die afgesloten ruimte zal het zuurstofgehalte zover afnemen dat er uiteindelijk een voor de mens levensgevaarlijke situatie bestaat bij het betreden van zo'n ruimte. Er zijn voorbeelden genoeg van onwetende die zo'n ruimte betreden en na 2 stappen dood neervallen.


Eigenlijk is dit niet anders maar juist hetzelfde. De mengverhouding van de lucht die je inademt is veranderd. Dat zou ook een risico kunnen zijn als je in een afgesloten ruimte met stikstof aan de gang gaat, of een ieder ander gas.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor quichot » 06 Feb 2022, 15:18

Het Sluizenfront schreef: Ik zou me hier niet teveel zorgen over maken want zuurstof en stikstof zullen van nature met elkaar mengen. Even een citaat uit een ander forum waar daarover een vraag wordt gesteld.

"Stikstof- en zuurstofgas zullen mengen omdat daarmee de entropie toeneemt (wanorde), volgens de tweede hoofdwet der thermodynamica. Scheiding door zwaartekracht is wel mogelijk, maar daar is wel een extreem hoog zwaartekrachtveld voor nodig. Denk hierbij aan een ultracentrifuge waarmee uranium 235 en 238 gescheiden worden."

Over de zin en onzin van het gebruik van stikstof heb ik in het verleden al heel wat draadjes gelezen op een caravanforum. Daar kwam toch uiteindelijk als resultaat naar voren dat het voor het doel waar het voor wordt geadviseerd (autobanden) hoofdzakelijk als marketingverhaaltje moet worden gezien. Dat het in vliegtuigen wordt gebruikt wil nog niet zeggen dat het ook meerwaarde heeft in autobanden etc. die in principe op de grond blijven bij, normale temperaturen. In een met stikstof gevulde band zit geen water wat bij een vliegtuig bij -50gr. zou kunnen bevriezen.
Vul je je autoband of zo je wil je hydrofoor met lucht, dan zal inderdaad het zuurstof langzaam ontsnappen door de rubberwanden. Maar dat is max. 20% van de bandinhoud. Ga je dat weer bijvullen met lucht dan zal daarvan ook weer langzaam de zuurstof ontsnappen maar dat is dan nog maar 4% van de bandinhoud. Nogmaals bijvullen zorgt ervoor dat zich dit proces weer herhaalt zodat er van de bijgevulde 4% nog 3,2% overblijft. na een keer of 4 bijvullen heb je uiteindelijk een goed gevulde band met uitsluitend stikstof.
Iets anders is het als een met lucht gevulde ruimte voor lange tijd is afgesloten en er in die ruimte een vorm van corrosie kan plaatsvinden. (een afgesloten stalen ruimte in een schip met onbehandelde stalen wanden) Door de zuurstofgebruikende corrosie in die afgesloten ruimte zal het zuurstofgehalte zover afnemen dat er uiteindelijk een voor de mens levensgevaarlijke situatie bestaat bij het betreden van zo'n ruimte. Er zijn voorbeelden genoeg van onwetende die zo'n ruimte betreden en na 2 stappen dood neervallen.

Plausibel verhaal. Toen ik ons coastertje verkocht moest de ballasttank worden geïnspecteerd. De koper kwam uit de kleine handelsvaart en kende dit gevaar. Eerst een uurtje een ventilator met luchtslang bij het mangat geplaatst, en dan nog onder geen beding iemand erin zonder wachtsman naast het mangat.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten