Mayland schreef:Mijn Mayland Fisherman met 18pk bb bereikt met half-gas een snelheid van ongeveer 16 km/h in rustig water. Vol-gas ook 16 km/h met veel meer golven en lawaai. Ik vermoed dat dit dan ook de rompsnelheid is.
Volgens mij is de rompvorm iets tussen een waterverplaatser en een semi-waterverplaatser in. Met 30 á 40 pk zal het dus wel harder gaan, dat is echter niet mijn behoefte.
Wat ik eigenlijk wil weten of mijn configuratie voldoende is om snel genoeg en veilig stroomopwaarts op Rijn/IJssel/Maas te kunnen varen.
Iemand een idee?
Met m'n 11ton waterverplaatser vaar ik op vol vermogen(!) krap 13kmh, normaal vaar ik met 1800-2000 rpm en maak ik ca 10-11 kmh door het water.
De Rijn komt (gemiddeld) met 5 kmh naar beneden zetten, dus maak je een SOG van 5-6 kmh.
En met die snelheid zijn we al twee keer 'der Rhein zum Berg' tot Koblenz gevaren en dat was in één woord
genieten.
Terug echter, win je die tijd, want ik heb zelfs een keer de 20 kmh SOG aangetikt.
Overall: Elke 3 uur heen is 1 uur terug.
Covid en prive zaken belemmeren ons dit jaar, anders had het de 3e keer geworden en waren we door gegaan naar Moezel, Saar, Marne-Rijn kanaal en vervolgens vanaf Straatsburg langs de Loreley terug.
Als je zorgt voor een betrouwbare voortstuwing kun je daar rustig varen.
Echter, (en ik zal wel weer het nodige over me heen krijgen) zonder marifoon heb je op de Rijn of hoe het deel ook heten mag niets te zoeken.
Er zijn heel wat situaties geweest dat ik blij was zo'n ding te hebben, zowel passief als actief.