Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

Berichtdoor Mayland » 03 Jun 2021, 10:43

Mijn Mayland Fisherman met 18pk bb bereikt met half-gas een snelheid van ongeveer 16 km/h in rustig water. Vol-gas ook 16 km/h met veel meer golven en lawaai. Ik vermoed dat dit dan ook de rompsnelheid is.
Volgens mij is de rompvorm iets tussen een waterverplaatser en een semi-waterverplaatser in. Met 30 á 40 pk zal het dus wel harder gaan, dat is echter niet mijn behoefte.

Wat ik eigenlijk wil weten of mijn configuratie voldoende is om snel genoeg en veilig stroomopwaarts op Rijn/IJssel/Maas te kunnen varen.
Iemand een idee?
Gebruikers-avatar
Mayland
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 14:27
ligplaats: Assen
info: Pegasus
Mayland Fisherman 16" (1979)
Mercury 18HP ML (1981)

Re: Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

Berichtdoor heuvels » 03 Jun 2021, 11:53

In de wateralmanak deel 2 staat per vaarwater aan welke eisen je moet voldoen. Zo mag je de Nieuwe Waterweg niet op als je geen 6 km/uur kan varen. Je moet weten wat de maximale stroom is per locatie. 16 km/uur zal het nooit zijn. Het grootste trekgat dat ik weet is de ebstroom van de Oude Maas ter hoogte van de Botlekbrug. Daar gaat het soms wel 9 km/uur. Ook op het Spui bij Nieuw Beijerland kan het flink stromen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1087
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

Berichtdoor redmiller » 03 Jun 2021, 12:57

@heuvels, jij geeft specifieke informatie over de situatie in Rijnmond.

Mayland, als jij 16kmh vaart, dan heb je voldoende snelheid om opwaarts de Rijn, Maas en IJssel te bevaren. Uitzonderlijke situaties met een berg afvoer daargelaten natuurlijk. Hoe is de algehele staat van onderhoud van je motor en boot?

Kijk ook eens op varendoejesamen.nl
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

Berichtdoor Mayland » 03 Jun 2021, 13:10

redmiller schreef:@heuvels, jij geeft specifieke informatie over de situatie in Rijnmond.

Mayland, als jij 16kmh vaart, dan heb je voldoende snelheid om opwaarts de Rijn, Maas en IJssel te bevaren. Uitzonderlijke situaties met een berg afvoer daargelaten natuurlijk. Hoe is de algehele staat van onderhoud van je motor en boot?

Kijk ook eens op varendoejesamen.nl


Ik weet niet of ik zo mag rekenen: 16 kmh - 9 kmh = 7 kmh netto stroomopwaarts? Dat is dus voldoende?
Algehele staat is in orde (denk ik). Motor is een oud beestje (1980) maar heeft wel recent een grote beurt gehad. Als ik met een jonge motor zou varen en motorpech zou krijgen zou ik ook niet weten wat ik moest doen ... Nu is het 1) veilige plaats aan de kant vinden, proberen daar te komen met peddel 2) motorstoring indien mogelijk zelf verhelpen 3) anders ANWB bellen.
Gebruikers-avatar
Mayland
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 14:27
ligplaats: Assen
info: Pegasus
Mayland Fisherman 16" (1979)
Mercury 18HP ML (1981)

Re: Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

Berichtdoor heuvels » 03 Jun 2021, 13:41

ANWB heb je niet veel aan. Marifoon is het beste maar die zul je niet hebben....
zie https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/contact voor telefoon RWS
Lig je in een haven? Misschien is daar iemand die je kan komen helpen of slepen? Of een andere bekende?

Vaak ziet een passerende beroepsvaarder het wel als er iemand in de problemen zit, die zal de betreffende verkeerspost waarschuwen per marifoon.

Maar kijk in ieder geval op varendoejesamen.nl
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1087
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Jun 2021, 13:58

Mayland schreef:Mijn Mayland Fisherman met 18pk bb bereikt met half-gas een snelheid van ongeveer 16 km/h in rustig water. Vol-gas ook 16 km/h met veel meer golven en lawaai. Ik vermoed dat dit dan ook de rompsnelheid is.
Volgens mij is de rompvorm iets tussen een waterverplaatser en een semi-waterverplaatser in. Met 30 á 40 pk zal het dus wel harder gaan, dat is echter niet mijn behoefte.

Wat ik eigenlijk wil weten of mijn configuratie voldoende is om snel genoeg en veilig stroomopwaarts op Rijn/IJssel/Maas te kunnen varen.
Iemand een idee?

Met m'n 11ton waterverplaatser vaar ik op vol vermogen(!) krap 13kmh, normaal vaar ik met 1800-2000 rpm en maak ik ca 10-11 kmh door het water.

De Rijn komt (gemiddeld) met 5 kmh naar beneden zetten, dus maak je een SOG van 5-6 kmh.
En met die snelheid zijn we al twee keer 'der Rhein zum Berg' tot Koblenz gevaren en dat was in één woord genieten.
Terug echter, win je die tijd, want ik heb zelfs een keer de 20 kmh SOG aangetikt.
Overall: Elke 3 uur heen is 1 uur terug.

Covid en prive zaken belemmeren ons dit jaar, anders had het de 3e keer geworden en waren we door gegaan naar Moezel, Saar, Marne-Rijn kanaal en vervolgens vanaf Straatsburg langs de Loreley terug.

Als je zorgt voor een betrouwbare voortstuwing kun je daar rustig varen.
Echter, (en ik zal wel weer het nodige over me heen krijgen) zonder marifoon heb je op de Rijn of hoe het deel ook heten mag niets te zoeken.
Er zijn heel wat situaties geweest dat ik blij was zo'n ding te hebben, zowel passief als actief.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

Berichtdoor Marie Christina » 03 Jun 2021, 14:10

Nou, daar gaan we dan....
Het woord marifoon is gevallen. :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

Berichtdoor Mayland » 03 Jun 2021, 14:25

De varendoejesamen website kende ik al, RWS zelf natuurlijk ook maar toch ook nog maar eens die website bekeken. Staat nog meer aanvulling op.
Ook kwam ik deze https://www.rijkswaterstaat.nl/water/waterbeheer/mobiel-verkeersleiders/alle-blogs/motorpech-op-een-mooie-lentedag blog tegen :-)
En heb geleerd dat het telefoonnummer 0800-8002 gebruikt kan worden.
Gebruikers-avatar
Mayland
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 14:27
ligplaats: Assen
info: Pegasus
Mayland Fisherman 16" (1979)
Mercury 18HP ML (1981)

Re: Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Jun 2021, 20:26

Marie Christina schreef:Nou, daar gaan we dan....
Het woord marifoon is gevallen. :D

En wie hapt er :lol: :lol: :lol:
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

Berichtdoor redmiller » 03 Jun 2021, 20:48

Misschien iemand iets zeggen over de onmisbaarheid van een radar? Ja, een goedgekeurd radar... dus blijf maar lekker op die sloot in Assen...

Serieus, ga lekker varen en genieten ;)
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten