Rubberboot welke?

Rubberboot welke?

Berichtdoor Kleine Heino » 04 Jun 2020, 21:07

Hallo,

Wij zijn ons aan het orienteren om een rubberboot aan te schaffen. Door het grote aanbod zien wij de bomen door het bos niet meer. Na wat informatie gelezen te hebben denken wij aan de een rubberboot tussen de 3 en 3,5 meter met een aluminium vloer die in delen eruit kan.

Wij hebben ons oog laten vallen op een Yam 310 S met een Yamaha 6pk buitenboordmotor. Dit lijkt ons wel een goede kwaliteit en combinatie.

Op dit forum zitten een hoop deskundigen. Wij zijn benieuwd wat zij vinden van onze keus en wellicht kunnen er adviezen gegeven worden?

BVD
Kleine Heino
Kleine Heino
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 04 Jun 2020, 21:00
ligplaats:
info:

Re: Rubberboot welke?

Berichtdoor broekie » 05 Jun 2020, 07:28

Hoe oud is de beoogde combinatie?
Hoe ga je hem gebruiken? Dus met hoeveel personen en je vaargebied enz.

De punten van aandacht zijn meestal:
- Hangt of staat hij altijd buiten in de zon. PVC of Hypalon
- Maak je lange vaartochten, dan is stuurtje prettig.
- vaar je op groter water of rivieren. Motorvermogen aanpassen.
- Blaas je hem iedere keer op als je gaat varen. Gewicht speelt dan een rol.
- Bedenk er zelf nog een paar.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Rubberboot welke?

Berichtdoor Amersfow » 05 Jun 2020, 08:44

3,5 m vaart goed, maar is wel wat lomp met vervoeren. Ik heb er diverse gehad, van 2,30 - 3,75. Heb nu een Valiant 2,70 RIB, de handzaamheid en gewicht is wel een groot voordeel; je legt hem zo op een autodak. Maar ik vaar hoofdzakelijk alleen, 2,70 is dan groot genoeg, het vaart wel als een dweil, door kleine kiel, maar met 6pk wel bloedsnel, in 10m in plane. Zodiacs varen het beste, ook op lage snelheid heel goed te manoevreren. Ik heb ook een deelbare RIB en aluminium overwogen, maar toch meer voor de standaard polyester gegaan. Simpel PVC, maar dan met hoes erover, zodat ik hoop er vele jaren van te genieten. De zon maakt, ook met Hypalon, in een paar jaar de tubes oud (verkleurd, toplaag eraf, lijmnaden (bij PVC) los).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Rubberboot welke?

Berichtdoor Joostbrink_1974 » 05 Jun 2020, 10:39

Ik heb zelf een paar maand geleden een nieuwe YAM gekocht. De 310 STI-V dus met airdeck bodem. Ik had hiervoor een boot met aluminium platen, maar dat is wel een heel gedoe om op te bouwen. Aangezien wij vaak een dagje gaan varen en daarna de boot weer opbergen, is zo'n airdeck ideaal. Past netjes achter in de auto. De alu platen zijn zwaar, lastig te tillen en in de zon worden ze bloedheet aan de voeten. Ik heb er een 10 pk achter, dan vaart hij lekker, zo richting de 35 km/u met z'n tweeën. Vlot in plané en ook bij wat meer golven, zoals vorige week op de Beulakkerweide vaart de boot goed stabiel. Ook leuk om een band te trekken met de kinderen. De kwaliteit en afwerking van de YAM is prima, mooi bootje. In mijn andere posts staan wel wat foto's. Zodiac is wellicht kwalitatief nog iets beter, maar kost ook 500 euro meer. Ga uit van een gemiddelde levensduur van 10 jaar, mits de boot niet constant in de volle zon ligt. Als je meer wilt weten, hoor ik het wel.
Gebruikers-avatar
Joostbrink_1974
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 29 Apr 2020, 15:47
ligplaats: Hattem
info: Rubberboot YAM310 met 10 pk

Re: Rubberboot welke?

Berichtdoor elrenegado » 05 Jun 2020, 13:19

[quote="Amersfow"Heb nu een Valiant 2,70 RIB, de handzaamheid en gewicht is wel een groot voordeel; je legt hem zo op een autodak. Maar ik vaar hoofdzakelijk alleen, 2,70 is dan groot genoeg, het vaart wel als een dweil, door kleine kiel, maar met 6pk wel bloedsnel, in 10m in plane. [/quote]

klopt, die 2.70 heb ik ook gehad,
Kiel zit er bijna niet onder, waardoor je met 2 man erin, flink nat kan worden van wat golfjes veroorzaakt door wind.

Nu heb ik een valiant d300, kiel is flink stukje dieper, en het neusje staat wat meer omhoog.
Wereld van verschil,
ik heb er een 8pk 2tact achter hangen, 38km/h als ik er alleen in zit.


Als Heino het doel heeft de boot achter een grotere boot in de davits te hangen zou ik een ribje adviseren,
tubes worden na een tijdje zachter, zeker als je langere tijd niet aan boord bent.
met een airdeck of alu bodem gaat het bootje doorhangen, een rib niet omdat je die aan het polyesther ophangt.
Qua gewicht is er weinig verschil.

Als Heino het bootje steeds leeg moet laten lopen is een airdeck handiger,
Omdat die bodem platen van een alu inderdaad lastiger zijn, en goed warm kunnen worden.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Rubberboot welke?

Berichtdoor Kleine Heino » 05 Jun 2020, 14:53

Hartelijk dank voor de reacties. Eerlijk gezegd ben ik nu wel aan het twijfelen. Ik was op weg voor 1 met alu platen maar nu denk ik dat een airdeck toch wel handig is. Wij zullen de boot vaker leeg laten lopen en opnieuw opblazen verwacht ik. Ik dacht dat de boot met aluminium platen makkelijk en snel in elkaar gezet zou zijn. En dat deze platen heet worden in de zon had ik ook niet aan gedacht. Er staat veel geschreven dat een boot met airdeck minder stabiel vaart, daarom dacht ik aan alu bodem.

Ik had net even de beoogde dealer aan de lijn, die wist mij te vertellen dat je bij een airdeck wel elke golf voelt. Wij willen het bootje hoogstwaarschijnlijk mee nemen op vakantie, we staan dan aan de middellandse zee. Je kan daar varen met zo'n bootje maar natuurlijk veel golfslag. Wellicht dat een alu vloer dan toch beter is?
Kleine Heino
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 04 Jun 2020, 21:00
ligplaats:
info:

Re: Rubberboot welke?

Berichtdoor Gruttepier » 06 Jun 2020, 01:40

Warm worden valt enorm mee.
Inelkaar zetten is in het begin irritant, handigheid is je tool.

Airdeck is leuk maar never star, daarbij blijft het ondanks de dikte kwetsbaar.

Yam is in de loop der jaren beter geworden, de 2000-2020 serie is ook niet geweldig
Gruttepier
 

Re: Rubberboot welke?

Berichtdoor stefan » 06 Jun 2020, 11:00

Alu bodem of houten bodem is in mijn ervaring echt steviger dan airdeck, zeker met wat meer golven.
In en uit elkaar halen is een handigheidje dat je even door moet krijgen, dan is het goed te doen.
Ik heb nu een zodiac 310 met houten bodem, heel tevreden over. Hoewel ik bij een volgende wel een alu bodem wil. Als de boot langer dan een paar dagen in het water ligt zet het hout wat uit waardoor uit elkaar halen ff kracht kost. Dat is met alu natuurlijk niet...
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Rubberboot welke?

Berichtdoor PeterOK » 11 Sep 2020, 17:29

Beste Heino,

Wat heeft u uiteindelijk voor type boot en motor gekocht?
en bevalt de keuze?

mvg Peter



Kleine Heino schreef:Hallo,

Wij zijn ons aan het orienteren om een rubberboot aan te schaffen. Door het grote aanbod zien wij de bomen door het bos niet meer. Na wat informatie gelezen te hebben denken wij aan de een rubberboot tussen de 3 en 3,5 meter met een aluminium vloer die in delen eruit kan.

Wij hebben ons oog laten vallen op een Yam 310 S met een Yamaha 6pk buitenboordmotor. Dit lijkt ons wel een goede kwaliteit en combinatie.

Op dit forum zitten een hoop deskundigen. Wij zijn benieuwd wat zij vinden van onze keus en wellicht kunnen er adviezen gegeven worden?

BVD
Kleine Heino
PeterOK
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 Sep 2020, 09:21
ligplaats: geen
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten