6 jaar oud 2k verfsysteem overschilderen met 2k

6 jaar oud 2k verfsysteem overschilderen met 2k

Berichtdoor Thinlanet » 04 Jun 2020, 00:54

Zoals jullie weten ben ik mijn stalen bootje aan het opknappen. De vorige eigenaar heeft deze een 6 jaar geleden met Sigma SigMetal Finish 2k afgelakt. Daaronder zitten nog twee originele lagen, 1 witte/beige primer laag en 1 blauwe laklaag. Van de foto's die ik bij de boot kreeg is de blauwe lak de oorspronkelijke kleur geweest. Of dit 1k of 2k is geweest kan ik niet achterhalen, het zal medio 2002 zijn geweest dat dit er opgezet is. Omdat de huidige toplaag 2k is, ga ik er vanuit dat de onderliggende laag ook 2k is, gezien 2k over 1k trammelant oplevert t.a.v. het oplossen van de 1k laag.

Goed, terug naar het heden. Afgelopen jaar had ik iets te enthousiast een duiker ingevaren en met overstuur de hoek van de duiker geraakt. Flinke deuk in de stalen romp. Nu op het droge de schade kaal gehaald en met Motip Metal Putty (2k) gevuld. Dit zit er nu strak op maar dan komt de vraag welk verf systeem moet er op. Sigma gaf aan er een 2k EP Primer op te zetten en vervolgend af te lakken met 2k Finish.
Her en der zitten er over de romp wat kleine oppervlakkige beschadigingen (die de bovenste 2k laag niet hebben doorboord). Gezien 2k lak op kleine plekjes niet makkelijk/onopvallend te corrigeren is, werd aangeraden daar met een multiprimer en vervolgens 1k (S2U) aan de slag te gaan. Nu is het inmiddels 6 jaar geleden dat de buitenste 2k lak laag aan weer en zon is blootgesteld, waardoor deze mogelijk iets verbleekt zal zijn. Als ik dan het advies van Sigma ga opvolgen zal er m.i. een vlekken patroon ontstaan tussen oude en nieuwe lak. Buiten dat is het ook nog eens kostbaar Daarom mijn plan om de gehele boot in de 2k lak (Finish) te zetten, waar ik enkel het geplamuurde deel eerst voorbehandel met een 2k EP Primer. Dus nu mijn vraag, ga ik tegen problemen aanlopen als ik een 2k aflak gebruik op een bestaande (uitgeharde) 2k aflak laag?
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: 6 jaar oud 2k verfsysteem overschilderen met 2k

Berichtdoor Mopolcamper » 04 Jun 2020, 10:28

Dat is geen probleem.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: 6 jaar oud 2k verfsysteem overschilderen met 2k

Berichtdoor Thinlanet » 04 Jun 2020, 11:50

Dank je. Juist met fijne of grove korrel schuren? Ontvetten met Ammoniak lijkt mij?
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: 6 jaar oud 2k verfsysteem overschilderen met 2k

Berichtdoor Mopolcamper » 04 Jun 2020, 12:03

Eerst ontvetten en dan schuren, van grof naar fijn.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: 6 jaar oud 2k verfsysteem overschilderen met 2k

Berichtdoor Thinlanet » 04 Jun 2020, 13:55

En dan praten we over, van p120 naar p400?
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: 6 jaar oud 2k verfsysteem overschilderen met 2k

Berichtdoor henkvd » 04 Jun 2020, 17:01

De grofheid van schuren hangt af van hoe de oude lak laag is, hoe meer weg te werken beschadigingen hoe grover, anders zo fijn mogelijk, P120 vind ik erg grof, zou zonder het gezien te hebben meer neigen naar P240 om te beginnen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 6 jaar oud 2k verfsysteem overschilderen met 2k

Berichtdoor Thinlanet » 04 Jun 2020, 17:19

Dank je, dan ga ik met 240 beginnen. Beschadigingen zijn erg oppervlakkig (wat licht beukwerk tegen houten beschoeiingen door golfslag bijvoorbeeld).
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: 6 jaar oud 2k verfsysteem overschilderen met 2k

Berichtdoor Mopolcamper » 04 Jun 2020, 18:24

Succes!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: 6 jaar oud 2k verfsysteem overschilderen met 2k

Berichtdoor aadbloem » 04 Jun 2020, 22:04

Thinlanet schreef:Daarom mijn plan om de gehele boot in de 2k lak (Finish) te zetten, waar ik enkel het geplamuurde deel eerst voorbehandel met een 2k EP Primer. Dus nu mijn vraag, ga ik tegen problemen aanlopen als ik een 2k aflak gebruik op een bestaande (uitgeharde) 2k aflak laag?

Prima plan, korrel 240 gebruiken met een vlakschuurmachine of korrel 320 met een excentriscche schuurmachine. Een excentriscche schuurmachine haalt namelijk 2 tot 3 maal zoveel materiaal weg in dezelfde tijd. Vervolgens ontvetten met ontvetter van het verfmerk of Sint Marc ontvetter verkrijgbaar bij verfzaken of bij de Action (mengen met water en gewoon sponsen, een viscose spons gebruiken dan haal je ook het fijne schuur stof weg). Voordeel van dit product is dat je ook het laatste vuilrestje weghaalt. Vervolgens 1e laag 2K er op. Na twee dagen weer schuren nu met korrel 600 en ontvetten met ontvetter van het verfmerk. Vervolgens 2e laag aanbrengen voor een optimaal glans resultaat.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: 6 jaar oud 2k verfsysteem overschilderen met 2k

Berichtdoor Thinlanet » 24 Jun 2020, 00:51

Vandaag de eerste laag erop gezet. Viel mij alles mee qua dikte van de 2k lak (tov de primer die de consistentie van muurverf had). Met roller zette ik overigens nog niet eens de helft van de liter verf op de +- 10m2 van de romp. In tegenstelling tot 11,5L/m2 rendement op de pot.

Ivm het warme weer wil ik na 24 uur al gaan schuren met korrel 600, ontvetten met St.Marc ( Sigma adviseert ProGold cleaner, welke m.i. Niet veel verschilt met St. Marc) en de 2e laag er op.

Is volledige uitharding (4-6 dagen) nodig voordat het in contact kan komen met water? Hopelijk vrijdag of zaterdag te water!
Boot hangt na varen boven de sloot op een bootlift. Langdurig contact met water zal beperkt zijn
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten