Pagina 1 van 2

6 of 8 pk met Quicksilver sport HD 365

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2020, 16:26
door Hans-ehd
Goedemiddag,

Wij zitten in een dilemma schaffen we een 6 of 8 pk aan met quicksilver sport HD 365.
Dat de 8 harder gaat begrijp ik helemaal maar ik vraag me meer
Af als we varen met een 6 erachter hoe gedraagt de rubber boot zich dan is het een dweil die gewoon hopeloos stuurt en bij elke golf wordt ik naar de wal gedreven.

Hopelijk heeft iemand van jullie ervaring hier mee

Groetjes
Hans en Astrid

Re: 6 of 8 pk met Quicksilver sport HD 365

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2020, 17:57
door broekie
Het verschil in wat jij bedoeld zal minimaal zijn.
Als hij als een dweil zou varen met een 6, zal hij niet opeens geweldig varen met een 8.
Ik denk dat beide motoren prima zijn als je geen hoge verwachtingen hebt m.b.t. snelheid/planeren.
Of de 8 echt harder gaat betwijfel ik zelfs als hij niet planeert.
Met meer personen in de boot zal de 8 wat meer kracht en stuurkwaliteit hebben.

Maar de verschillen zullen marginaal zijn.

Gewicht en kostprijs kunnen een belangrijkere rol spelen.
Haal je de motor er steeds af?

Re: 6 of 8 pk met Quicksilver sport HD 365

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2020, 18:07
door Hans-ehd
De plannen zijn 3 a 4 per maand te varen dus elke keer er op en af halen.

Re: 6 of 8 pk met Quicksilver sport HD 365

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2020, 18:55
door Kwokko
Ik heb in het verleden een Brug 4.20 gehad,met daarachter een 6 pk Johnson.
Die kon het met gemak doen.
Mocht je toch voor iets sterkers gaan,bv een nieuwe,dan kun je beter voor een 9.9 pk gaan kiezen,IPV een 8 pk.
Bij Yamaha wegen die allebei de evenveel. 40 kg namelijk.
Een 6pk versie weegt 13 kg lichter,en is toch een betere optie als de motor er regelmatig op en af moet.
6 pk kost 1495' euro.
8 pk kost 2695 euro
9.9 pk kost 2995 euro.
Maar nogmaals , met 6 pk kwam ik feitelijk niets te kort.
Maar ja,waar wil je varen,in een gebied waar veel stroming staat ,of zoals enkel op kleine vaarwegen cq een plas.

Re: 6 of 8 pk met Quicksilver sport HD 365

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2020, 19:32
door Hans-ehd
Wij zullen voorall varen op rustige wateren enkele keer dat er sterke stroming staan.

Re: 6 of 8 pk met Quicksilver sport HD 365

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2020, 20:56
door Gruttepier
Een quiksilver 365 is een recent model, ik ga er gemakshalve vanuit dat je deze nieuw wil aanschaffen.

Op basis van die gedachte adviseer ik de 8 pk mits het niet de huidige Tohatsu betreft.
Reden is simpel, de 8 pk is 2 cilinder en de 6 pk 1 cilinder(behalve de nieuwe Tohatsu waar de nieuwe lijn beide 2 cilinder zijn)

Een 2 cilinder is altijd beter dan de 1 cilinder mbt kracht, geluid en verbruik.

Mocht het om een 2e hands set gaan is het advies hetzelde mbt 4 takt maar heb je enkele oudere 2 cilinder modellen van Honda en Yamaha.
Bij 2 takten is de keuze veel ruimer maar hier beginnen de laatste modellen inmiddels al behoorlijk gedateerd te worden.

Dus advies mbt 4 takt, de 8 pk.

Re: 6 of 8 pk met Quicksilver sport HD 365

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2020, 21:31
door Hans-ehd
Gruttepier schreef:Een quiksilver 365 is een recent model, ik ga er gemakshalve vanuit dat je deze nieuw wil aanschaffen.
klopt betreft één nieuwe

Op basis van die gedachte adviseer ik de 8 pk mits het niet de huidige Tohatsu betreft.
Reden is simpel, de 8 pk is 2 cilinder en de 6 pk 1 cilinder(behalve de nieuwe Tohatsu waar de nieuwe lijn beide 2 cilinder zijn)

wij hebben nu het aanbod van 5 pk model met 6 pk carburateur officeel via dealer


Een 2 cilinder is altijd beter dan de 1 cilinder mbt kracht, geluid en verbruik.

Mocht het om een 2e hands set gaan is het advies hetzelde mbt 4 takt maar heb je enkele oudere 2 cilinder modellen van Honda en Yamaha.
Bij 2 takten is de keuze veel ruimer maar hier beginnen de laatste modellen inmiddels al behoorlijk gedateerd te worden.

gaat om nieuwe set
Dus advies mbt 4 takt, de 8 pk.


Bedankt voor je advies al vast fijn om zoveel mensen die ons advies geven. Soms zie je ff door de bomen de buitenboordmotor en boten niet meer

Hans en Astrid

Re: 6 of 8 pk met Quicksilver sport HD 365

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2020, 22:27
door Gruttepier
Ik ben niet voor updates van buitenboordmotoren, een 5 pk die een 6 carburateur krijgt blijft volgens de gegevens gewoon een 5 pk en de daarbij horende dagwaarde. Mocht je dit wel overwegen is het verstandig om de orginele carburateur erbij te houden zodat je altijd kan downgraden en de motor weer orgineel te maken. Laat de dealer deze dus niet zelf houden.

Ook ben ik geen fan van de 1 cilinder 4 takt motortjes, er zitten hier genoeg mensen op het forum die kunnen beamen dat het lawaaimachines zijn.

Een 8 is duurder maar je krijgt er veel meer vaargenot voor terug

Re: 6 of 8 pk met Quicksilver sport HD 365

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2020, 22:48
door Kwokko
Gruttepier schreef:
Ook ben ik geen fan van de 1 cilinder 4 takt motortjes, er zitten hier genoeg mensen op het forum die kunnen beamen dat het lawaaimachines zijn.


Ja een 6 links een 1 cilinder,dat
Maar maakt die nou zoveel herrie meer?

Wat voor mij althans wel mee speelt is het feit dat als je hem er elke dag afhaalde en achter in de auto moet zetten,dat je dan beter een motor hebben van 27 kg ,zoals de Yamaha 6pk,.
De 8 pk is een 2cilinder uitvoering ,en weegt 13 kg meer,dus 40 kg.
Voor een motor die er constant op blijft zitten,zou ik ook kiezen voor een 8 of 9.9 ,maar in de positie van de vraagsteller niet.
Ik til liever iets lichter in een wiebelige rubberboot ,dat beter hanteerbaar is.
Wat de vraagsteller kiest is aan hem. Een zwaargewicht ,of iets meer lawaai.

Re: 6 of 8 pk met Quicksilver sport HD 365

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2020, 11:19
door stefan
Mijn zoon heeft op zijn kajuit zeilbootje zo’n 5 pk 1 cilinder ding.
Nu varen we met 2 boten ieder jaar naar Zeeland, vanuit het diepe zuiden.
Voor de heen en terugreis leent mijn zoon mijn 6 pk 2 cilinder 2 takt. Verbruikt meer, maar maakt(veeel) minder herrie!