Waar moet ik op letten bij aanschaf rubberboot

Waar moet ik op letten bij aanschaf rubberboot

Berichtdoor Hans-ehd » 07 Mei 2020, 11:52

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een rubberboot. Wat ik tot heden weet en waar ik hem voor ga gebruiken zal ik proberen op te noemen.

Wil hem verplaatsen in me Opel combo (bestelauto) - dus elke keer leeg laten lopen en weer oppompen - meerdere keren per maand dagjes weg - normaal met ze 2 maar mogelijkheid moet zijn 5 a 6 volwassen maar dat zal niet vaak voorkomen - wij willen vooral lekker relax varen door sloten en kleine vaarten, maar moet me ook safe voelen als ik grote plas of rivier over moet steken. - verder eerste jaar één 4 pk er achter rustig te beginnen (deze heeft me schoonvader staan en heeft er 5 keer mee gevaren en dan volgend jaar wat zwaarder

Hopelijk hebben jullie tips waar ik op moet letten

En bij vragen hoor ik het graag

Groetjes
Hans en Astrid
Laatst gewijzigd door Hans-ehd op 07 Mei 2020, 13:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
Hans-ehd
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 06 Mei 2020, 22:24
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats:
info: quick sliver HD 365 met 6 pk

Re: Waar moet ik op letten bij aanschaf rubberboot

Berichtdoor elrenegado » 07 Mei 2020, 11:59

belangrijkste is de kwaliteit,
Zeker als je hem steeds leeg laat lopen en opvouwt, wil je geen goedkoop ding van dunne kwaliteit hebben.

Dus let op de dikte van het materiaal,
PVC en PU zijn het goedkoopste, Hypalon een stuk steviger, en duurder.
Kies voor een boot met alu bodem en opblaasbare kiel, een airdeck zal met 5 a 6 personen niet zo stevig zijn denk ik.

Budget speelt ook mee natuurlijk.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Waar moet ik op letten bij aanschaf rubberboot

Berichtdoor Hans-ehd » 07 Mei 2020, 13:33

Ik ga in ga in eerste instantie voor kwaliteit en heb geen geld boom maar wil wel iets wat niet na 4 jaar weg kan doen.
Hans-ehd
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 06 Mei 2020, 22:24
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats:
info: quick sliver HD 365 met 6 pk

Re: Waar moet ik op letten bij aanschaf rubberboot

Berichtdoor Joostbrink_1974 » 07 Mei 2020, 13:51

Hallo Hans,

Een tijdje geleden stond ik voor dezelfde keuze. Ik heb 2 weken geleden een nieuwe rubberboot gekocht. Wij gebruiken hem inderdaad voor regelmatig een dagje varen op verschillende plaatsen in Nederland en om mee te nemen op vakantie. Ik had hiervoor een boot met aluminium vlonder platen. Wat een ellende.
Onze keuze is (na lang twijfelen over de Zodiac Cadet 310) gevallen op de nieuwe YAM310STI-V rubberboot van Yamaha. Lengte van 310 cm. is ruim genoeg voor 2 personen en met 2 kinderen erbij is het ook nog te doen. De boot heeft een airdeck bodem met opblaasbare kiel eraan vast. Deze hoef je niet los te nemen, maar laat je dus altijd zitten. Ik heb de tijd opgenomen: 18 minuten vanaf het moment dat ik de tas openmaakte tot hij vaarklaar lag (met handpomp). Het leeglaten en opruimen gaat nog veel sneller. Dat vond ik wel een vereiste. Verder is de bodem, zowel vloer als kiel op een luchtdruk van 0,8 bar te brengen en daarmee is de bodem keihard. Hij vaart dus ook supergoed, volgens een kenner bijna zo goed als een RIB. Het pakket is 115x60x35 cm en ca. 35 kg. De boot ziet er degelijk en goed afgewerkt uit en kost rond de 1000 euro nieuw.
Ik heb er een 10 pk 2-takt motor achter hangen. Dan kom je vlot in plané met z'n tweeen en ook een funtube trekken met de kinderen is dan goed te doen.
Misschien heb je iets aan mijn ervaringen, vragen mag natuurlijk ook.
Succes en veel plezier!
groet, Joost
Gebruikers-avatar
Joostbrink_1974
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 29 Apr 2020, 15:47
ligplaats: Hattem
info: Rubberboot YAM310 met 10 pk

Re: Waar moet ik op letten bij aanschaf rubberboot

Berichtdoor Gruttepier » 09 Mei 2020, 08:04

Over dit onderwerp is al heel veel geschreven, waaronder door mij.

Even de zoekfunctie gebruiken en je zal alle informatie vinden.

Over het aantal personen kan ik kort zijn, CE bepaald en die zit op de spiegel. Hoe meer mensen hoe groter de boot, hoe groter het pakket en vooral, hoe langer jij daar aan de kant staat te pompen en vlonders zit te plaatsen. Dat is de eerste keren nog te doen maar dat gaat op ten duur tegenstaan.

Overigens is een rubberboot een van de veiligste boten, hoge opwaartse druk en zolang geen kritieke lekkages onzinkbaar. Echter hoe meer mensen erin, hoe meer het een lompe waterverplaatser zal zijn. Denk daar ook om als je een rivier gaat bevaren, de boot drijft wel maar zorg dat je bij de binnenvaart wegblijft.
Gruttepier
 

Re: Waar moet ik op letten bij aanschaf rubberboot

Berichtdoor broekie » 09 Mei 2020, 21:31

Vandaag een Highfield rib van 3.10 hypalon gekocht met 10 pk Honda.
Deze bodem is van aluminium, dus ca. 50% lichter dan een polyester uitvoering.
Voor mij dus twee redenen, licht voor de davits en zonlicht bestendig.
Niet de goedkoopste, wel erg mooi.
Talamex PVC highline met afdekzeil ingeruild.
Was te klein omdat we steeds meer varen met de bijboot als we ergens afgemeerd liggen.
Dat zeiltje aanbrengen was ook een acrobatische toer vanuit de zwemtrap.

Je let dus op de dingen die voor jou belangrijk zijn binnen je budget.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Waar moet ik op letten bij aanschaf rubberboot

Berichtdoor henkvd » 10 Mei 2020, 08:53

Met een boot geschikt voor 5 a 6 volwassenen kom je al snel op een boot uit van 3.80 m en die worden wat zwaar om achter in de auto te krijgen, denk dat dat punt een beetje tegen gaat vallen , normaal gesproken begin je bij deze maat met vervoeren op een trailer.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Waar moet ik op letten bij aanschaf rubberboot

Berichtdoor Joostbrink_1974 » 11 Mei 2020, 09:39

In je opmerking: met 5-6 volwassenen varen, veilig een grote plas of rivier bevaren en een 4pk motor zit volgens mij een tegenstelling. Met 6 volwassenen (400-500 kg) in een rubberboot moet je niet teveel stroming tegen hebben met een 4pk motor om überhaupt vooruit te komen.
Wil je serieus en veilig vooruit komen met 6 personen aan boord, heb je naar mijn idee een boot vanaf ca. 4 meter nodig met minimaal 10 pk erachter. Niet om te planeren maar om normaal vooruit te komen. Dit is dan wel een snelle motorboot (zal met 1 persoon vlot 20 km/u varen) met alle consequenties van dien. Zo'n boot is ook niet echt handig meer te hanteren en een heel werk om op te bouwen voor een middagje varen.
Met 2 a 3 personen is een rubberboot met airdeck van ca. 3 meter met 4 pk prima te doen om door grachten en kleine vaarten te varen. Snel op te bouwen en alleen of met z'n 2en te hanteren. Ik zou er alleen niet met zes man in gaan zitten en proberen het IJsselmeer over te steken :D
Gebruikers-avatar
Joostbrink_1974
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 29 Apr 2020, 15:47
ligplaats: Hattem
info: Rubberboot YAM310 met 10 pk

Re: Waar moet ik op letten bij aanschaf rubberboot

Berichtdoor Amersfow » 11 Mei 2020, 09:48

Ik heb mijn Roughneck 3,60 RIB ingeruild voor een Valiant 2,70 RIB. Dat is category D (beschut binnenwater). Is toch wel heel anders varen dan een 3,60 RIB (vaar met 6pk). In plane in sloepgolven varen (ik mag graag spelen) voelt soms tegen controle kwijtraken aan. Het ding weegt 30kg (bijna in je eentje op dak auto te tillen) of zo en heeft bijna geen kiel, hij dwijlt door de bocht. Voor mij is RIB 2,70 nu wel het absolute minimum (fragiele opblaas bodem en bewerkelijke planken bodem is not done voor mij). Ik zag ook dat er een klapbare RIB is, wellicht kun je dan een 3,10 of groter nemen die kleiner op te vouwen is. Het schijnt de vaareigenschappen niet ten goede te komen. Superieur blijft de Zodiac RIB, geweldige vaarder.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten